Skrevet av Emne: Kan jeg vaske han nå, eller må jeg vente ?  (Lest 737 ganger)

Kismet

• Gjest
Kan jeg vaske han nå, eller må jeg vente ?
« på: 05 Januar 2006, 12:01:33 »
Katten min ble kastrert i går, noe som førte til at han mista kontrollen over blæra og tissa seg ut.
Han er langhåra, og var så neddopa i hele går at da var det ikke snakk om å prøve engang.
Men, katten stinker jo tiss, og det gjør jo jeg også om jeg tar i han, med det resultat at jeg må vaske klærne hver gang jeg har han på fanget.

Han begynner å komme til seg selv nå, er mye mer kvikk enn i går, men spørsmålet er om jeg kan vaske han enda eller om jeg må vente ?

Lukta blir vel neppe borte om jeg kun vasker han med vann (og han begynte å få panikk bare jeg nærma meg vasken med han i går), og siden han går på smertestillende så vet jeg ikke om det er så lurt at han får panikk i badekaret og slår seg helt vrang mens han er full av såpe, for han har vel vondt enda.

Hva har andre som har opplevd det samme gjort ?

Linda

• Gjest
« Svar #1 på: 05 Januar 2006, 12:35:20 »
Jeg ville definitivt ventet. Opplevde det samme på min langhårete huskatt da hun ble kastrert, og katter er jo flinke til å vaske seg selv så etter et par dager var hun så å si luktfri. Jeg ventet *lenge* før jeg badet henne, men nå er jo kastrering et mye større inngrep på hunnkatter. De skal jo helst ikke røre for mye på seg i tiden etter kastrering. Uansett, å bade en nyoperert katt hadde jeg aldri gjort. Ingen tar skade av at han ikke er "gullende ren" en liten stund fremover :thumbsup:

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #2 på: 05 Januar 2006, 14:15:56 »
Kan du ikke prøve å vaske han litt med en fuktet klut? Bare som en midlertidig løsning til han blir i bedre form...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Januar 2006, 14:20:14 »
Jeg sier det samme som Linda, men du kan jo ta en fuktig klut å dra over han da, slik som -BlueLuna- sier, skader sikkert ikke. Kanskje det oppfordrer han til å vaske seg selv??

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 05 Januar 2006, 15:03:53 »
Kiss vasket seg jo ikke etter fødselen grunnet hun var på klinikken i sjokk,
Hun så ut deretter...
Da hun hadde vært hjemme en natt,tok jeg rent kokt vann å vasket henne med en klut,nok til at hun ble våt,så vasket hun seg rent selv.
Dem trives jo ikke med å ikke være velstelte renslige pusene.
Det du kan gjøre er å forsiktig vaske med litt lunket vann som jeg gjorde,og ev vaske med eddik vann utenom nær såret.
Eddik tar jo vekk urin lukten.
Ellers anbefaler jo mange dyrleger at en venter med ev bad til det er gått 7-14 dager.

(sier jeg som måtte skylle Felix som nykastrert da han på en eller annen måte klarte å dette ned i menneskedoen og siden hoppe rett i do kassa i og var bare sand.Heldigvis ikke klumpesand,men jeg var nødt)

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 05 Januar 2006, 17:22:22 »
Mens jeg har vært på jobb i dag har han nok hatt en vaskerunde, han lukter iallefall mye mindre nå.
Vil helst slippe å bade han før jeg må, så det må evt bli med en klut, men det kan se ut som om han ordner biffen selv, nå når han begynner å bli i litt bedre form.

Takk for svar :)

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 Januar 2006, 00:02:54 »
Jeg har kastrert alle tre guttene mine, å da fikk jeg beskjed om å ikke bade dem på 7 dager.