Skrevet av Emne: Oppkast  (Lest 4443 ganger)

Utlogget -=mYRVANg=-

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
Oppkast
« på: 03 Januar 2006, 22:36:13 »
Hei.
Nå har pusejenta mi kasta opp for første gang stakkar  :syk: . Jeg oppdaga det ikke men når foreldra mine kom hjem, så de at ho spiste på noe og da hadde ho spist opp alt ho hadde kasta opp. Dette gjorde ikke den forige pusen min. Er det vanlig at kattene spiser sitt eget oppkast? Når ho var ferdig så prøvde ho å grave over det med labben akkurat som om når ho gå på do i kassa si. Dette var jo på teppet i gangen så det var jo selvsagt ikke noe sand å grave over da men hehe  :åhhhh: . Det er kansje bare et tegn på renslighet???? Ida (pusen) er 4 1/2mnd nå foresten :)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Oppkast
« Svar #1 på: 04 Januar 2006, 16:53:11 »
Jeg har lagt merke til at kattene her i allefall har kunnet spist litt av sitt eget oppkast...

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Oppkast
« Svar #2 på: 04 Januar 2006, 18:33:51 »
Det kan tenkes at hun har spist litt fort, da skjer det at de kaster opp og at de spiser det etterpå.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
Oppkast
« Svar #3 på: 11 Januar 2006, 09:32:18 »
hvorfor er du sint på pusen for at den kastet opp?  :?:
***^**^***^**

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
Oppkast
« Svar #4 på: 11 Januar 2006, 13:33:49 »
:hæh:Kan da ikke bli sint på en pus om den kaster opp vel???????
Mathea :)

Utlogget -=mYRVANg=-

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
Oppkast
« Svar #5 på: 11 Januar 2006, 13:54:45 »
Dakkar pusen. Ikke noe gøy for den stakkar å kaste opp. Må trøste pusen når den gjør det!

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Re: oppkast
« Svar #6 på: 11 Januar 2006, 22:20:33 »
Sitat fra: ragdol
alt ialt er nok min feil. men jeg ble sint på pusen for det om.

Ble du sint på katten for noe som "alt i alt" var DIN feil?? Katten kan jo ikke noe for at den kaster opp og vil komme til å bli utrygg om du blir sint i slike tilfeller.

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
SV: Oppkast
« Svar #7 på: 03 Februar 2006, 21:31:24 »
Jeg henger meg på det STORE spørsmålet: HVORFOR? Kan du noe for når du kaster opp?
Jeg kan også bli ganske oppgitt og irritert over katten min av og til, ikke alltid spilloppene og klørne hans passer meg! He he. Men jeg biter det i meg, for han er jo tross alt bare en liten kattunge og et dyr jeg har påtatt meg ansvaret over - samt å oppdra ordentlig!
  :rules:
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget UP

• Takket: 86
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 07 Februar 2006, 14:26:25 »
Må nok melde meg på det samme spørsmålet....Hvorfor i all verden blir du sint på en katt som kaster opp? :icon_question:
« Siste redigering: 07 Februar 2006, 14:47:12 av UP »
"Handling betyr mer enn ord..."

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Februar 2006, 15:57:55 »
Jeg blir aldri sint på kattene for noe de ikke kan noe for. De er dyr, og kan ikke for mye de gjør. Jeg blir aldri sint på kattene i det hele tatt faktisk når jeg tenker meg om. Irritert kan jeg bli ja, men mest på smaboeren min som ALDRI kan hjelpe meg å plukke opp skiten, spyet eller tisset... :icon_biggrin:

Utlogget UP

• Vis profil
« Svar #10 på: 08 Mars 2006, 11:19:22 »
hehe fordi det er Ungen min. så skal han ikke gjør som han vil... basta! så gjør han det ikke igjen.

Tror du han at vil  kaste opp? Og hvordan vet du at han ikke kaster opp igjen, det bestemmer vel ikke du?
« Siste redigering: 08 Mars 2006, 11:20:56 av UP »

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #11 på: 08 Mars 2006, 16:39:59 »
ragdol skrev:
Sitat
hehe fordi det er Ungen min. så skal han ikke gjør som han vil... basta! så gjør han det ikke igjen.
Det er første gangen jeg har hørt at kvalme/oppkast lar seg kontrollere, det gjelder både to- og firbeinte. Hvis du har barn eller omgås/jobber med barn, skjønner du at dette er tull.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #12 på: 08 Mars 2006, 17:33:42 »
Enig, oppkast kan ikke kontrolleres. Hverken dyr eller mennesker bør straffes for noe sånn.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #13 på: 08 Mars 2006, 18:53:29 »
Katter slikker seg i pelsen for å vaske seg, og det er helt naturlig at de f. eks kaster opp hårballer. Det er ingen som sier kattene skal spise alt mulig rart, men noen ganger skjer uhell og det må man akseptere.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #14 på: 08 Mars 2006, 19:29:09 »
Hallo?  :icon_surprised:
Har du noen gang vært kvalm og kastet opp selv?? Det er ikke lett å la vær, det kan jeg love deg!

Tror ikke det er bra å straffe katten sånn, for ting den ikke kan noe for. Jeg hadde i allefall blitt ganske nervøs etterhvert!

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 08 Mars 2006, 19:38:15 »
Stakkars katt som må bo sammen med deg, du kan ikke ha mye kunnskap om katter dersom du virkelig mener det du skriver her. Katter er veldig renslige av natur, vasking er instinktivt og da blir det nødvendigvis hårballer innimellom.

Linda

• Gjest
« Svar #16 på: 08 Mars 2006, 19:52:36 »
Så hva ville du gjort for å begrense oppkastet?
Børstet katten oftere.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #17 på: 08 Mars 2006, 19:54:47 »
Jeg er IKKE enig med deg  :icon_neutral:

Du kan ikke sammenligne en katt og en unge i den forstand. Klart man skal ta vare på unger og passe på at dem ikke blir solbrente, men unger spyr også sant? Du vil vel ikke nekte en unge å spy om hun / han er kvalm?

Nei, man skal ikke gi hverken unger eller dyr mat de blir dårlige av, men uhell skjer og da skal de ikke straffes for det. En katt vil automatisk jakte på insekter, mus, fugler osv...synes du de bør nektes dette?

Synes at hvis man skal ha en katt/ unge så må man tåle at de har både dårlige og gode egenskaper. Immunforsvar får dem ikke med mindre man tør å la dem få slippe seg litt løs  :jippi[1]:
La nå katten din få være en katt Ragdoll!

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #18 på: 08 Mars 2006, 19:57:40 »
Hadde jeg hatt en unge ville jeg sørget for at h*n ikke blir satt rett i sola, kledd på ungen, og satt opp en parasoll eller lignende. Ikke kjeftet på ungen om den var ut i sola!  :icon_neutral:
Og om du nå skulle klare å lære katten din til å vaskere seg sjeldnere, hva skal du da gjøre når den værste røytetiden er over og katten ikke tør å vaske seg lengre? Straffe den for at den er urenslig?  :icon_surprised:

Innmari god er vel akkurat det du ikke er!

Utlogget UP

• Vis profil
« Svar #19 på: 08 Mars 2006, 19:59:24 »
La meg forklare deg på en annen måte .
1. Noen tåler kulde
2. andre tåler varme

hva skjer hvis du lar dem som tåler kulden vær ut i sola? og la dem få gjør slik som dem vil. uten feks. å ta hensyn/sette begrensninger på det å sole seg. JO nemlig, man blir mere solbrent, hvis man ikke passer på ha på seg solkrem og kortere intervaller mellom solinga.. ?
Nemmlig samme tankegang har jeg. klart at katter er renslige og dem vil av instinkt rense seg, men dermed ikke sagt at dem skal få lov til å rense seg like mye når røytinga er som verst og det går ut over at pusen har "oftere" oppkast!. Så hva ville du gjort for å begrense oppkastet? fått han til å forstå at han ikke bør slikke i seg pelsen sin ofte som han pleier å gjør? IKKe sant? samme greia som du ville gjort hvis du hadde hatt en UNGE som ble sol brent ofte, og du ville satt i gang tiltak som begrenser skaden.

Jepp jeg vinner igen.  :p du må bare bli enig med meg... jeg er innmari god .

Fy f#en så mye dumt du skriver! Stakkars katt, håper at han kommer seg unna deg...Dette er noe av det dummeste jeg har hørt.