Skrevet av Emne: Graving i doen  (Lest 792 ganger)

Kismet

• Gjest
Graving i doen
« på: 30 Desember 2005, 07:42:10 »
Dette driver min ynste på 9 måneder med, og det har han holdt på med så lenge jeg har kjent han.

Han graver (selv om han ikke skal på do, nærmest som et slags tidsfordriv), og graver og graver.....Og kaster da følgelig sand utover gulvet....

Det første han gjør når jeg har gått lei av å høre på den gravinga i et kvarters tid, er å løpe tilbake og stille seg utafor doen, strekke labben inn i doen og bare grave....
Hadde han stått inni doen og gravd hadde det vært greit nok, men han står utafor og graver sanda ut.

Hvordan skal jeg reagere på dette ?
Jeg vet det bare er hans form for tidsfordriv, og ikke et uttrykk for at han må på do, for det klarer han da fint ellers uten å måtte grave seg halvveis til Kina.

Jeg har reagert med å jage han vekk/bære han vekk, men da løper han bare tilbake og fortsetter gravingen umiddelbart.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Graving i doen
« Svar #1 på: 30 Desember 2005, 08:42:43 »
Min avdøde hankatt var slik som din yngste. Jeg hadde sand utover hele gulvet og den gangen hadde jeg så lite baderum selv at jeg hadde doen til kattene i gangen. Ett hus med lokk på.

Så da jeg flyttet måtte kjøpe nye doer for jeg hadde ikke mulighet til å passe på han mens jeg var på jobben.
Køpte to store hardplastbaljer på Ikea, billige. De er ca. 80x50 cm og er 40 cm høy.
Disse har jeg nå hatt i 10 år og de er like hele. Her kan de grave ganske fritt. Den eneste gangende graver over er når jeg har fylt kassene med formye sand. Dette var min reddning.

Og den andre broren hannes ble fornøyd, for nå kjeftet ikke mamma hver gang han ikke fikk rumpa inn, føre han dreit på gulvet.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Attack`s

• Gjest
Graving i doen
« Svar #2 på: 30 Desember 2005, 12:17:05 »
Jeg har en do med tak over nå,pga mistemann i huset.Han har begynt å skjønne tegninga med at det går an å gå gjennom luka til kattedøren ned til kjelleren nå,at der finnes andre doer i huset.
Men den doen på kjøkkenet har jeg snudd inn mot veggen,slik at det kun er en liten glipe til å klare å gå inn "feil vei".
Dermed tråkker jeg i minimalt med sand,og det som kommer på gulvet i kroken feier jeg bare opp :thumbsup:

Kismet

• Gjest
Graving i doen
« Svar #3 på: 30 Desember 2005, 13:04:56 »
Jeg har også do med tak over, og graveproblemet hadde jo gitt seg om kattene hadde akseptert å gå på do med den luka som hører til.
Men, de blånekter å ha noe med den doen å gjøre så fort jeg henger på luka, så det nytter jo ikke.

De bruker samme do begge to, og det er bare yngstemann som har denne hobbyen.
Jeg tror jeg skal prøve tipset ditt Attack's med å snu doen andre veien, inn mot veggen...
Jeg har nemlig doen i gangen (kan ikke ha den på badet fordi den lille pusen river ut alt som er i hyllene mine...) og har vegg-til-vegg-tepper, og da er det jo voldsomt festlig med kattesand overalt...

Kismet

• Gjest
Graving i doen
« Svar #4 på: 01 Januar 2006, 10:22:59 »
Det fungerte ikke å snu doen, han graver like herlig....

Attack`s

• Gjest
Graving i doen
« Svar #5 på: 01 Januar 2006, 13:24:59 »
Jeg tenkte med på at nå fikk du ikke sand overalt. :hilse:

Kismet

• Gjest
Graving i doen
« Svar #6 på: 01 Januar 2006, 15:44:22 »
Det er sant, sånn sett er det bra, så jeg kommer ikke til å snu den tilbake igjen  :thumbsup: