Skrevet av Emne: Kattunge som smatter på haletuppen sin  (Lest 600 ganger)

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
  • Her er Mira
    • Vis profil
Kattunge som smatter på haletuppen sin
« på: 29 Desember 2005, 13:10:23 »
Hei .Er ny på dette forumet,fant ut at dette var plassen å henvende seg om man trengte råd.Har en kattefrøken på 4mnd som sutter noe veldig på haletuppen og det høres ut som hun storkoser seg.Jeg har ikke vært borte i noe sånt før  og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det.Er det noe hun mangler eller et behov hun har? Hun er veldig kosete når hun selv bestemmer seg for det,ellers er hun en tornado som flyr både høyt og lavt,og veldig sjarmerende.Har noen av dere noe svar på hvorfor hun gjør dette med suttingen.
glad i katter

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #1 på: 29 Desember 2005, 13:13:40 »
Når fikk du denne kattepusen din? Det er godt mulig den savner moren sin litt og erstatter det med å sutte på halen sin.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Her er Mira
    • Vis profil
« Svar #2 på: 29 Desember 2005, 13:18:55 »
Fikk den da ho var 6 uker gammel.Har ingen papirer på henne da det var noen som gav bort kattunger så den eksakte alderen hennes er litt vanskelig å vite.Er jo litt nervøs for at hun skal bli fri for haletupp sånn som hun suger på den.
glad i katter

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 29 Desember 2005, 13:22:44 »
Et av problemene som kan oppstå når man tar imot en katt som er yngre enn 12 uker dessverre  :leiseg:

Prøv med sånn liten tåteflaske og ha litt lunken melk oppi der, se om hun heller vil smatte på dette enn på halen sin. Du må rett og slett være som en kattemamma for henne en liten tid fremover, hun ble dessverre tatt fra moren før hun var ferdig med å amme  :leiseg:

Kos ekstra godt med pusen din så går nok dette bra tilslutt.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Her er Mira
    • Vis profil
« Svar #4 på: 29 Desember 2005, 13:28:05 »
Tusen takk for svar.Dette ser ut til å være et flott forum og med alle de flotte kattebildene er det fare for at jeg blir sittende her .Skal prøve det rådet jeg fikk av deg.
glad i katter

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 29 Desember 2005, 13:31:31 »
Det har iallefall hjulpet oss  :thumbsup:  Ja, begynner man å se på gamle innlegg og nydelige bilder så blir man sittende lenge hehe.

Koselig at du valgt å bli medlem her og vi skal hjelpe deg så godt vi kan med pusen din!

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
SV: Kattunge som smatter på haletuppen sin
« Svar #6 på: 04 Februar 2006, 02:04:26 »
Ei i vår familie hadde en katt som suttet på brystkassen sin.Helt pelsløs der.Var gitt bort for tidlig.. :skjelveleppe:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

av Edelmann(N)

• Gjest
« Svar #7 på: 04 Februar 2006, 17:10:39 »
Fikk den da ho var 6 uker gammel.Har ingen papirer på henne da det var noen som gav bort kattunger så den eksakte alderen hennes er litt vanskelig å vite.Er jo litt nervøs for at hun skal bli fri for haletupp sånn som hun suger på den.

Hei
Du fikk den ganske tidlig. Jeg tror det blir vanskelig for den å slutte med dette, men man kan jo alltids håpe :icon_rolleyes:
Noe annet du kan gjøre hvis den ikke gir seg, er å sette hette/krage rundt halsen slik at den ikke kommer til.
Bruk den i ca 1-2 uker, og forsøk etter en uke å ta den av. Hvis den ikke gir seg, så forsøk litt lengre, Kanskje den glemmer at den kan sutte på halen.

Det er gjort slik på katter og hunder med vellykket resultat :jippi[1]: Kragen får du kjøpt hos dyrlegeklinikk. Spør en dyrlege hvodan den skal taes på osv...
Det beste er om du hadde hatt ei hunnkatt som kan oppdra den lille...
Ofte så kan kattunger som er tatt fra sin mor sååå tidlig få dårlig imunforsvar, og blir lett syke.

Du kan også ringe spesialist på katte - hunde psykologi. Finnes noen bra på http://www.jdk.no/ klinikken i Østfold. ( Jeløy Dyreklinikk )
De kan gi deg den beste hjelpen  :icon_smile:
« Siste redigering: 04 Februar 2006, 17:16:23 av av Edelmann(N) »

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #8 på: 04 Februar 2006, 18:51:09 »
Jeg synes det er drastiske tiltak som foreslåes for å løse "problemet". Opp gjennom årene har jeg sett kattunger gjøre dette, den siste er huspusjenta til min sønn, og hun var faktisk 12 uker da hun flyttet fra moren. Hun holdt på med det noen måneder, alltid når hun skulle sove, ble tatt opp på fanget for å kose, det virket som hun nikoste seg da hun holdt på med dette. Det skapte ingen problemer, og en dag var det stopp, som med alle de andre jeg har sett gjøre det. Å sette krage på henne ville jeg ikke gjort, jeg kan garantere at hun vil protestere temmelig heftig. Har du flust med penger, så kan du saktens engasjere adferdsterapeuter og hundepsykologer. Men...er dette egentlig et stort problem?
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #9 på: 04 Februar 2006, 19:13:40 »
Hvis du gir henne melkeflaske, så må det IKKE være vanlig melk, da får hun løs mage.
Gi heller fløte med eggeplomme eller kattemorsmelk

Ellen

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 05 Februar 2006, 12:56:59 »
Jeg synes det er drastiske tiltak som foreslåes for å løse "problemet". Opp gjennom årene har jeg sett kattunger gjøre dette, den siste er huspusjenta til min sønn, og hun var faktisk 12 uker da hun flyttet fra moren. Hun holdt på med det noen måneder, alltid når hun skulle sove, ble tatt opp på fanget for å kose, det virket som hun nikoste seg da hun holdt på med dette. Det skapte ingen problemer, og en dag var det stopp, som med alle de andre jeg har sett gjøre det. Å sette krage på henne ville jeg ikke gjort, jeg kan garantere at hun vil protestere temmelig heftig. Har du flust med penger, så kan du saktens engasjere adferdsterapeuter og hundepsykologer. Men...er dette egentlig et stort problem?

Hehe,enig med deg Marit :wink[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 06 Februar 2006, 16:01:50 »

Hehe,enig med deg Marit :wink[1]:

Helt enig her jeg også. Shakira hadde også ei periode der hun sutta og gnagde litt på haletuppen, men det gikk over av seg selv. Hun var 12 uker når vi fikk henne. Hun gnagde litt på pelsen, så det ble litt kortere hår akkurat der, men det var ikke så voldsomt at hun sugde/gnagde helt inn til huden. Jeg tok halen bort fra munnen hennes når jeg såg henne gjorde det, men gjorde egentlig ikke så mye mer med det. Det går vel ut på samme som med barn som sutter på tommel. Noen har et mer suttebehov enn andre, noen gjør det for kos. I ditt tilfelle så er det helt sikkert pga at hun var for lita for å bli tatt fra mora. Faramir var 10 uker, han har et behov for å kosebite, altså, han biter ikke hardt, er bare så vidt borti med tennene.
Så la henne kose seg du! ;)

av Edelmann(N)

• Gjest
« Svar #12 på: 06 Februar 2006, 17:05:11 »
Drastiskt tiltak?
Er det ikke mere drastisk å bruke krage etter de er sterilisert eller opperert for noe annet da?
De lider jo ikke :icon_cool:
Det går ann å se hvordan det funker hvis alt annet ikke funker først, og funker det ikke, så kan man jo forsøke noe annet også. :icon_smile: :icon_mrgreen:
Det å ringe en adferds spesialist er GRATIS  :icon_confused:

Men det aller mest drastiske er vel å ta til seg en så ung katt... er det ikke?
« Siste redigering: 06 Februar 2006, 17:08:01 av av Edelmann(N) »

Linda

• Gjest
« Svar #13 på: 06 Februar 2006, 17:12:21 »
Dyreplageri er det. Skulle vært straffbart å gi bort så små kattunger synes nå jeg.

av Edelmann(N)

• Gjest
« Svar #14 på: 06 Februar 2006, 18:28:50 »
Dyreplageri er det. Skulle vært straffbart å gi bort så små kattunger synes nå jeg.

Enig med deg der. Folk som anskaffer andre dyr vet som regel mer om dette dyret enn de som anskaffer gratis katter.
Når folk går i dyrebutikken og kjøper fugl - fisk - kaniner ol. så får de jo vite av butikken hva dyrene skal spise osv...

Når de er 6 uker så har de så vidt begynt å spise, men de er svært avhenging av morsmelk - tryggheten - oppdragelsen fra mor og lek med søsken.
Ikke for å ta alle over en kam, men det skal jo  være logisk at man skal vite noe om dyret man anskaffer, eller dyret man selger / gir bort.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #15 på: 06 Februar 2006, 20:03:43 »
Jeg vil nå heller si at det er dyreplageri fra dem som ga bort kattungen så tidlig,jeg da, og ikke hun som tok i mot...
Er faktisk mange som tror at hundevalper og kattunger kan gis bort når de er like gamle... (hunder pleier å forlate hjemmet når de er ca 8 uker gamle)
Hun som tok i mot, måtte sikkert ta den i mot så tidlig, hvis ikke hadde noen andre tatt i mot den ???
En her i byen, ville gi bort sine kattunger når de var 6 uker gamle,og ga den nye eieren, som protesterte på alderen, et ultimatum: Enten fikk ho ta den 6 uker gamle kattungen, eller så skjøt han den, for "ingen" ville ha en katt som var så gammel som 12 uker... (denne personen har heldigvis ikke katt lengre)
Mange uvitende tullinger her i landet!!!!!
Veldig få som er klar over hvor lenge en kattunge bør være hos moren...

Utlogget Kristine

• Kattunge
  • **
  • Her er Mira
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 Februar 2006, 20:29:23 »

Det er en stund siden jeg har vært inne her og ser jeg har fått forskjellige svar på det jeg skrev.For det første kan jeg fortelle at det hittil har gått fint med min katt,den er leken,kosen  og blir tatt vare på på beste måte.Når jeg koser med den maler den som en motor og er veldig fornøyd om hun får ligge på nakken min  når jeg er inne på dataen.Den sutter ikke så mye på halen sin som til å begynne med,når hun gjør det nå er det når hun legger seg for å sove og da smatter hun høylydt og maler som bare det.
glad i katter