Skrevet av Emne: Tørrfòr  (Lest 1859 ganger)

Kismet

• Gjest
Tørrfòr
« på: 28 Desember 2005, 10:53:11 »
Har noen her erfaringer med tørrfòret til Oliver's ?

Det er ganske mye billigere enn RC som jeg pleier å fòre med, så jeg lurer på om dette sier noe om kvaliteten ?

Nå har jeg riktignok (snart) 2 kastrerte hannkatter, og det står at man i utgangspunktet da bør ha spesialfòr fra dyrlegen, men dette "spesialfòret" dyrlegen har vist meg, er bare RC det også (sist fikk jeg RC kitten 4 mnd-operation, og den ene katten er allerede kastrert - men det foret kunne de visst spise begge), så jeg lurer litt på hva dette spesialfòret for kastrater inneholder.....

Noen som vet ?

Dyrlegen er veldig opptatt av at jeg skal kjøpe fòr hos han (Han har RC og Eukanuba såvidt jeg husker), og til nå har jeg betalt 260,- for 2,5 kg RC, og det holder i et par uker.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Tørrfòr
« Svar #1 på: 28 Desember 2005, 10:57:01 »
Jeg kjøper enten Hills eller Royal Canin, men kjøper kun 10kgs sekker ( Koster rundt 500-550,- )

Mulig dyrelegen er opptatt av at du skal kjøpe hos ham fordi da vet han 100% hva kattene blir matet med? Er jo gode merker det han har der, men å kjøoe sånne små sekker er jo utrolig dyrt i lengden..

Vi kjøper altså 10kgs sekker, og de varer i 3 måneder til to katter  :thumbsup:

Har begynt å kjøpe 8kgs sekk med sånn tannsteinsfor til dem også, blander dette med den vanlige maten, denne sekker koster noe med 300,- husker ikke helt..Svære biter som de elsker å spise  :thumbsup: ( Royal Canin )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Linda

• Gjest
Tørrfòr
« Svar #2 på: 28 Desember 2005, 11:54:17 »
En venninne av meg forer med Oliver's, og hun er kjempefornøyd. Personlig er jeg litt skeptisk til "ukjente" merker... Jeg forer med RC nå (betaler ca. 250,- for 4kg), men vurderer å bytte til Hill's.

Kismet

• Gjest
Tørrfòr
« Svar #3 på: 28 Desember 2005, 12:06:10 »
Jeg får vel vente til begge to er kastrert, jeg må kjøpe nytt fòr da uansett, og hvis dyrlegen insisterer på at jeg skal kjøpe RC kastratfòr av han, så får jeg vel foreslå at han kjøper større sekker.

Har han fortsatt tenkt å servere kattene mine helt vanlig RC, så ser jeg ingen grunn til å fortsette å kjøpe fòret av han, da er det billigere i dyrebutikken hvor jeg får 4 kg for litt over 300,-

Jeg må bare finne ut hvor viktig dette kastratfòret er, syns det er litt merkelig at han ikke ville sette den nykastrerte kattungen på det med èn gang.

Jeg har sett flere nevne Hills - er det rimeligere enn RC ?
Om det er det, kunne jeg kanskje luftet tanken om å ta inn dette fòret hos dyrlegen...
Dette er riktignok en liten smådyrklinikk, men han har jo bare to merker.

Linda

• Gjest
Tørrfòr
« Svar #4 på: 28 Desember 2005, 12:15:09 »
Aner ikke om Hill's er rimeligere, så langt har jeg bare kjøpt 2kg sekker  og for det betalte jeg 180,-. Prisen er egentlig ganske uvesentlig for meg så lenge kattene får noe de tåler og ikke blir dårlige i magen eller stygge i pelsen av.

Kismet

• Gjest
Tørrfòr
« Svar #5 på: 28 Desember 2005, 12:28:07 »
Klart de må få noe de tåler (og liker).

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Tørrfòr
« Svar #6 på: 28 Desember 2005, 14:29:07 »
Jeg har kun brukt RC, kjøper 10 kg sekker til 500,- ca. Synes det er et kjempe for! :) Men har hørt mye bra om eukanuba og hills også..

Linda

• Gjest
Tørrfòr
« Svar #7 på: 28 Desember 2005, 14:40:48 »
Eukanuba liker jeg ikke. Jeg brukte det før, men kattene likte det ikke og de ble tynne og fikk dårlig pels. Nå står det mellom RC og Hill's, og jeg merker jo at kattene foretrekker Hill's. Synes de er fastere i magen når de får Hill's også, så jeg kommer nok til å bytte så snart siste rest av RC er spist opp :thumbsup:

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
Tørrfòr
« Svar #8 på: 28 Desember 2005, 15:35:46 »
Jeg bruker Friskies , er det bra?

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Tørrfòr
« Svar #9 på: 28 Desember 2005, 15:44:01 »
Sitat fra: Karoline&Dennis

Friskies er vel neppe det beste du kan gi katten din  :roll:  Ville anbefalt at du kjøpte kattemat hos enten veterinær eller dyrebutikk  :hilse:

Ikke blir det dyrere heller hvis du kjøper i store sekker ( en stor sekk på 10 kg varer jo i 6 måneder til en pusekatt  :thumbsup:  )

Hvis du leter litt rundt her på forumet, så er der et par diskujoner angående kattemat  :hilse:

Her er en du bør lese:
http://katteprat.no/forum/viewtopic.php?t=1104

I billigmat er det rett og slett for mye av noen stoffer og for lite av andre stoffer  :hilse:  Katten overlever, men har det mye bdre med riktig ernæring  :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Linda

• Gjest
Tørrfòr
« Svar #10 på: 28 Desember 2005, 15:47:34 »
Sitat fra: Karoline&Dennis

Nei. Det meste av det som selges i dagligvarebutikken er ikke bra. Foret er helt feil sammensatt næringsmessig, så for at katten skal få i seg nok fett må den spise alt for store mengder magnesium. Næringsinnholdet er også veldig lavt i disse fortypene, noe som gjør at katten må spise mye mer av det, som igjen vil si mye mer avføring. Kjøp heller et kvalitetsfor hos dyrebutikk eller veterinær, da er du sikker på at katten får de næringsstoffene den trenger, og det blir også mye billigere i lengden ettersom katten trenger mye mindre av dette foret for å dekke næringsbehovet.

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
Tørrfòr
« Svar #11 på: 28 Desember 2005, 15:52:09 »
Tusen takk for veldig gode svar, skal kjøpe det  til pusen min  :thumbsup:

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
Tørrfòr
« Svar #12 på: 28 Desember 2005, 18:07:00 »
For fra dyrlegen og dyrebutikken er først og fremst veldig dyrt.

Da jeg hadde Tommy(gamepusen min) ble han kastrert og vi fikk beskjed om og mate han med for fra dyrlegen som også blir solgt i dyrebutikkene.

Vi matet han med dette en god stund, men han var ikke så begeistret for maten, den kostet også noen kroner..

Vi fikk så en brosjyre i posten fra whiskas. Der stod det at tørrforet (den lilla posen) kunne også spises av kastrerte katter uten noe problem. Siden den dagen kjøpte vi bare det foret i 2 år.  Han likte dette foret bedre også.

Så det er ikke vits i og bruke penger på dyr mat fra dyrebutikkene.

Linda

• Gjest
Tørrfòr
« Svar #13 på: 28 Desember 2005, 18:29:48 »
Sitat fra: helle
For fra dyrlegen og dyrebutikken er først og fremst veldig dyrt.

Nei, i lengden er det faktisk mye billigere. For å få i seg nok næring må katten spise for ca. 6 kroner dagen av dagligvarebutikkfor, og ca. halvparten av kvalitetsfor. Det kan kanskje virke dyrt i innkjøp, men det varer mye lengre :thumbsup:

Whiskas og Friskies (bl.a.) har som tidligere nevnt et helt feil næringsinnhold i forhold til hva katter trenger, spesielt når det gjelder magnesium. Spesielt kastrerte katter kan ta skade av det, bl.a. kan det føre til urinstein (som det koster titusener å operere).

Nei, invester heller i skikkelig mat til pusen din, så vet du at den får de næringsstoffene den skal ha :thumbsup:

Utlogget helle

• Koseklumpen
    • Vis profil
Tørrfòr
« Svar #14 på: 28 Desember 2005, 18:34:12 »
Men det står det egner seg til kastrerte katter utenpå posen. Og spesielt mot urinstein.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Tørrfòr
« Svar #15 på: 28 Desember 2005, 18:43:55 »
Sitat fra: helle
Men det står det egner seg til kastrerte katter utenpå posen. Og spesielt mot urinstein.

Tullball!!! Disse typer fôr inneholder alt for mye salt, som omdannes til krystaller, som igjen fører til nyrestein og sånn... det sa hvertfall dyrlegen min :thumbsup:
Hill's koster (10 kg) 470 kr, altså 47 kr pr kg, og kattene spiser mye mindre av dette fôret.... 47 kr pr kg er ikke stort dyrere enn butikkfôr :hilse:

Linda

• Gjest
Tørrfòr
« Svar #16 på: 28 Desember 2005, 18:44:27 »
Ja, det står "kattemat" også, men det egner det seg absolutt ikke som ;) Whiskas er en av de absolutt verste når det gjelder magnesiuminnhold (dvs. salter), jeg ble faktisk advart av veterinæren min mot å fore med Whiskas fordi det er så dårlig. Huskatten min ble fostret opp på Whiskas før hun kom til meg, noe som har ført til et fullstendig ødelagt tarmsystem. Hun kommer til å ha kronisk overfølsom mage resten av livet, så Whiskas ville jeg vært forsiktig med (og de andre butikkmerkene er sikkert ikke så mye bedre de heller).

Utlogget helle

• Koseklumpen
    • Vis profil
Tørrfòr
« Svar #17 på: 28 Desember 2005, 18:51:36 »
Huff dette høres ikke bra ut nei. Hvordan kan de ha lov til og selge for når de er så dårlig?

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Tørrfòr
« Svar #18 på: 29 Desember 2005, 00:54:15 »
Sitat fra: Linda
Ja, det står "kattemat" også, men det egner det seg absolutt ikke som ;) Whiskas er en av de absolutt verste når det gjelder magnesiuminnhold (dvs. salter), jeg ble faktisk advart av veterinæren min mot å fore med Whiskas fordi det er så dårlig. Huskatten min ble fostret opp på Whiskas før hun kom til meg, noe som har ført til et fullstendig ødelagt tarmsystem. Hun kommer til å ha kronisk overfølsom mage resten av livet, så Whiskas ville jeg vært forsiktig med (og de andre butikkmerkene er sikkert ikke så mye bedre de heller).

Dyrlegen min frarådet meg også mot å gi dem whiskas... Så det er tydeligvis noe i det de sier..

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
Tørrfòr
« Svar #19 på: 29 Desember 2005, 04:24:32 »
Før foret jeg kattene mine med eukanuba, men har nettop byttet til Hill's etter at jeg hadde hørt rykter om at de drev med dyreforsøk. Var egentlig kjempegodt fornøyd med eukanuba, kattene ble fine i pelsen og elsket foret. De liker Hill's ganske godt også - men helst vil de stjele hundmat fra Dina... *flire* Når ho får maten sin sett dem begge to rundt ho og vente for å se om det e noen resta igjen som dem kan sleike i seg...!! Ska legge ut et bilde av d når eg får tatt et. Uansett...no prate eg meg bort... Det eg egentlig skulle fram tell e at eg aldri ville gitt mine katter Friskis eller et eller anna "dagligvare" for. Grunn til det e at de ikke inneholder de rette næringstoffene som kattene trenger,...
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!