Skrevet av Emne: p-pille??  (Lest 653 ganger)

Utlogget anniken

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
p-pille??
« på: 22 Desember 2005, 21:31:52 »
heisann.bare lurer på om jeg kan gi katten min p-pille istedet for og sterilisere ho?har hørt litt forskjellig om det der seh.... :?:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
p-pille??
« Svar #1 på: 22 Desember 2005, 21:46:55 »
Så vidt jeg har hørt, skal helst ikke katter gå på P-piller over lengre tid, så jeg vil absolutt anbefale å sterilisere.... Billigere blir det i lengda også....  :thumbsup:
Både min hokatt og hannkatt er kastrerte, og jeg har bare gode erfaringer med det :hilse:

Sissel

• Gjest
Re: p-pille??
« Svar #2 på: 22 Desember 2005, 22:00:10 »
Sitat fra: anniken
heisann.bare lurer på om jeg kan gi katten min p-pille istedet for og sterilisere ho?har hørt litt forskjellig om det der seh.... :?:

Det vet'en sa til meg var at de hunnkattene som gikk på p piller fra de var året nesten alltid kom tilbake ved 6-7-8 års alderen full av klumper i jurene og at det da ofte var for seint å gjøre noe med det.

Mye bedre å kastrere, da slipper du også risikoen med at pus lurer deg og spytter ut pillen og blir gravid likevel.

Sissel

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
p-pille??
« Svar #3 på: 23 Desember 2005, 12:07:40 »
P-piller over lengre tid øker risikoen for jurkreft og livmorkreft så jeg synes ikke det skal være et alternativ til kastrering, men katten kan gå på p-piller frem til den skal kastrere slik at man unngår uønskede kull.

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kjønn: Kvinne
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
p-pille??
« Svar #4 på: 23 Desember 2005, 18:56:20 »
Enig med de andre her. Og man kan som regel kastrere tidligere nå enn før. I USA og Danmark selger de ikke ukastrerte katter lenger, så lenge det ikke er katter som skal brukes i avl.
Så kastrering er absolutt å anbefale så lebge du ikke skal drive med avl!
Purr fra Unni

www.avjamas.com