Skrevet av Emne: Sparker sanden over kanten på kattedo  (Lest 1130 ganger)

Utlogget Line_m

• Kattunge
  • **
  • Takket: 8
    • Vis profil
Sparker sanden over kanten på kattedo
« på: 21 November 2008, 16:24:03 »
Jepp, det er som overskriften sier. Jeg sliter veldig med at kattene mine sparket ut sanden av kattedoen når de bruker den. Det er sånn "lokk" på den også. Har dere noe tips til hvordan jeg kan unngå dette? Jeg må støvsuge opptil flere ganger om dagen. Kattene mine er innekatter, da jeg ikke tør å slippe de ut pga trafikken utenfor.
Takk på forhånd.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
Sv: Sparker sanden over kanten på kattedo
« Svar #1 på: 21 November 2008, 17:01:05 »
Jeg forstår godt at det kan være et problem med kattesand som blir sparket ut av kattedoen. Jeg har bare en katt som går på kattedo inne, men synes jeg bruker mye tid på å koste, støvsuge og rense doen  :Sukker:

Det finnes noen matter som skal være gode til å ha utenfor kattedoen for at mesteparten av sanden som blir sparket utenfor skal bli liggende igjen på denne.

Jeg har ingen erfaring i hvor godt det virker.

Jeg regner med at begge mine katter vil velge å gå på do ute når den minste også blir utekatt. Derfor kjøper ikke jeg det.

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #2 på: 21 November 2008, 17:41:35 »
Kan komme med noen tips som kanskje kan funke: Hvis du har dør på doen hindrer den en del av sanden i å komme ut. Bilmatter fra feks Biltema foran doen gjør at en del av sanden havner der. Sett doen med åpningen inn mot veggen i et hjørne, med avstand fra veggen så katten kommer seg greit inn og ut, sanden vi ikke spres over så store flater utenfor kassa, bare havner i hjørnet. Har også hørt om noen som har kjøpt store plastkasser fra Ikea, og satt hele kattedoen oppe i dem, da vil sanden bare havne i kassen utenfor kassen.

Håper noe av dette kan hjelpe!  :icon_wink:

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26 November 2008, 08:48:18 »
Kjøp en stablekasse med høye kanter på Europris. Katta kommer seg lett over, og det blir mindre kattesand på gulvet rundt. Noe vil det bli, uansett, fordi det setter seg sand mellom putene på potene deres allikevel, men jeg er veldig fornøyd med de nye "do-kassene" mine!
 :catgrins:

Utlogget Mona82

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #4 på: 06 Februar 2018, 21:03:15 »
Jeg bruker kattematte som legges utenfor kattedoen for å samle opp all løs kattesand. Denne fungerer utmerket https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98338480&fks=98338480