Skrevet av Emne: Bør han kastreres (for sin egen del?)  (Lest 1495 ganger)

Kismet

• Gjest
Bør han kastreres (for sin egen del?)
« på: 12 Desember 2005, 07:55:28 »
Jeg har en ukastrert hannkatt på 16 mnd.

Jeg har latt vær å kastrere han fordi jeg tenker å stille han ut (vet at man kan gjøre dette med kastrerte også, men..) + at jeg tenker å la han få parre seg en gang eller to.

"Problemet" nå, er at oppførselen hans går meg snart på nervene, og jeg lurer på om han også er veldig frustrert.

Han markerer ikke (noen få ganger i badekaret riktignok, men that's it)
Saken er den at han skriker.
Han er i utgangspunktet en pratepus og det er jo helt fint det, men han er forferdelig sutrete, og hvis han ikke får det som han vil, så hyler han, høyere og høyere.

For eksempel skal han være med overalt, og får han ikke det, skriker han.
Hvis ikke jeg har stått opp når han syns jeg burde, setter han seg utafor døra mi og hyler. Det er jo veldig morsomt kl 06 en lørdag.

Samme spetakkelet hvis han ikke får sitte på fanget nøyaktig når det passer han.
Da skriker han til jeg ikke orker høre på han mer.

Periodevis er han forferdelig rastløs, han vil ut.
Får han ikke ut, går han rundt og maser, sutrer og klager - hele tiden.

Jeg lurer på om han bare er så masete, eller om han er frustrert fordi hormonene river i han.

Hvis oppførselen hans er slik fordi han blir gal av å være en hormonbombe så må jeg jo se å finne ut om jeg skal parre han eller la være.

Har noen erfaring med ukastrerte hannkatter som skriker slik ?
Vil det bedre seg ved kastrering, eller er det mulig at jeg må leve med dette maset i all hans tid, og hva er best for hans egen del  ?

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #1 på: 12 Desember 2005, 08:02:54 »
Synnes nesten ut som han kjeder seg litt jeg...

Har han noen utfordrene leker hjemme oss deg?  Mine hadde masse leker men ene pusen min var slik rastløs. Han var kasterert emn fortsatt rastløs.

Min løsning på dette var å gjøre en del skap tilgjegelige på toppen, slik at de kunne hoppe fritt opp og ned og så kjøpte jeg en tunnel som de kunne løpe inn og ut av. Fant frem noen esker også i forskjellig størresler.(disse eskene er noe jeg ikke har fremme bestandig), som de kunne hjemme seg i eller bare hoppe ut og inn av.

Dette var til stor hjelp hjemme hos meg.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Linda

• Gjest
« Svar #2 på: 12 Desember 2005, 08:04:40 »
Hannkatter som ikke får tilfredsstilt behovene sine kan bli veldig deprimerte. Dersom han ikke vil ha mulighet til å få parret seg jevnlig (hvor ofte varierer fra hannkatt til hannkatt) er nok kastrering den beste løsningen. Et annet alternativer er hormoner, men hormonbehandling kan i verste fall gi alvorlige bivirkninger.

Edit: Det står en  artikkel om fertile hannkatter og deres drifter i Aristokatt 4/2004.

Et lite utdrag:

"Kjønnsdriftene til en fertil hannkatt som lever som innekatt og ikke får parret seg så ofte den vil er så sterke at det kan gå på psyken til katten som igjen gir utslag på pels og ellers allmenntilstand, akkurat som hos oss mennesker om vi blir isolert fra et naturlig liv.

En avlshann trenger mange parringer
Med dette vil jeg dele min erfaring og håper at andre nybegynnere får en bedre forståelse for hva det vil si å ha en fertil hannkatt/avlskatt som "innekatt". En fertil innekatt trenger å få parret ofte for at den skal ha det bra. Det å la en ukastrert hann være stengt inne uten muligheten til å få parret ofte er dyreplageri. Skal du ha en avlshann, så sørg for at den får mange kattedamer på besøk."

Og dersom han går fritt ute bør han absolutt kastreres, både for sin egen og andre katters del.

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 12 Desember 2005, 08:17:40 »
Han har endel leker (dvs mus), men han er dårlig på å aktivisere seg selv.
Han leker med de en stund (men det er mest gøy når det er helt nytt), og så mister han interessen.
Hvis jeg prøver å kaste de til han, så er det sjelden han gjør noe annet enn å glane dumt på meg.
Det hender han leker med de på egenhånd, men det er sjelden.
Jeg har jo en katt til, men jeg tror ikke han syns lekeslåss er like festlig som kattungen syns, for det er stort sett alltid kattungen som begynner, og han ligger stort sett bare der rett ut og tar imot den julingen han måtte få.

Han elsker å være ute i skogen og løpe - da er han en helt annen pus når han kommer inn igjen.
Jeg har selv vært med han ute i skogen, og han storkoste seg sånn at ikke tale om at han ville inn - han nyter friheten.

Hvordan merker jeg om han blir deprimert, da ?
Det er kanskje et dumt spørsmål, men han virker bare rastløs og stressa.

Han maler veldig mye og veldig høyt, det durer i hele han, og er tydelig avhengig av veldig mye oppmerksomhet.

Oppmerksomhet skal han få, det er bare koselig, men jeg orker ikke den skrikinga.

Jeg har en liten teori om at han absolutt vil være ute, for hver gang jeg kommer hjem, prøver han å presse seg ut døra - og lar jeg han få lov, da ser jeg ikke han mer resten av kvelden.

Det virker som om han holder seg der i skogen (men han blir bitt/slåss ofte og kommer haltende hjem) og han virker rett og slett lykkelig når han kommer hjem og er klissvåt og full av kvister og granbar.

Nå har han ikke vært ute på lenge, og da er han helt på tuppa.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #4 på: 12 Desember 2005, 13:55:55 »
Jeg har en kastrert Birmahanne og han er like glad i å være ute nå som han var da han var ukastrert!
Blir fryktelig rastløs om han ikke får komme ut litt hver dag!

Så jeg tror ikke trangen til å måtte ut (nødvendigvis)  vil dempe seg om du kastrerer ham,vanen ved å få springe løs ute vil fortsatt sitte i.
Men mindre slåssing ute vil det bli!  :thumbsup:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Kismet

• Gjest
« Svar #5 på: 12 Desember 2005, 16:57:25 »
Jeg vurderte sterkt å bare holde han innendørs, og har gjort det fordi han har vært skadd etter siste slåsskamp og for å se om han kan venne seg til å være inne.

Han har aldri fått være ute i friluft før han kom til meg, men det er mulig at smaken på friheten har gjort pus avhengig og at han ikke klarer å glemme hvordan det er å løpe rundt i skogen.

Man kan vel si at jeg har dumma meg ut.

Jeg har sluppet en ukastrert hannkatt ut, som nå blir helt umulig å ha med å gjøre hvis han ikke får ut.
Jeg vet ikke om det er damene han løper etter eller om det er generelt frihet og gress under potene han vil ha.

Hormonbehandling - stygge bivirkninger sier du ?

Han vil ikke bli brukt som "aktiv" avlshann, det vil isåfall bli snakk om noen få ganger iløpet av hans liv.

Er det mulig å la han være ukastrert, behandle han med noe som ikke gir stygge bivirkninger slik at han ikke lager kattunger overalt OG slutter å skrike sånn, eller er det for mye forlangt på en gang ?

Da han fikk være ute havna han i slåsskamp såpass ofte at det nytta ikke, så han har ikke fått lov på en stund, og i dag var det bare såvidt jeg kom meg inn døra - han sto parat til å presse seg ut.

Sissel

• Gjest
« Svar #6 på: 12 Desember 2005, 17:13:13 »
Jeg ville kastrert ham fort som svint. Å bruke ham i avl noen få ganger i løpet av f.eks noen år er helt uakseptabelt syns jeg. Stakkars gutt!
Hvis du ønsker å bruke ham til avl så lån ham ut noen ganger nå, og så kastrer ham.

Det er også ganske uakseptabelt å la en fertil hanne løpe fritt utendørs å sette unger på alle nabokattene. Hjemløse katter finnes det nok av.

I tillegg ville jeg aldri ha lånt denne hannen til mine hunner hvis han har vært løs og vært i slåsskamp. Stygge dødelige sykdommer som FIV og FeLV smitter på den måten. Hvis du skal låne ham ut bør du teste ham for FIV og FeLV, det koster noen hundrelapper.

Det beste for hans egen del er uten tvil å kastrere ham :thumbsup:

Sissel

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 12 Desember 2005, 17:28:40 »
Skal han få parre seg så skal han få gjøre det  iløpet av en kort periode, og kastreres etterpå.

Skal han lånes ut, testes han selvfølgelig for det eier av hunnkatten krever.

Skal han ikke parre seg er det ingen grunn til å vente med kastrering.
Bortsett fra i utstillingssammenheng, men kastrater stilles jo også.

Han holdes som sagt innendørs nå.

Det virker vel som om oppførselen hans skyldes at han er seksuelt frustrert, og hvis han ikke klarer å leve med å være innendørs til vi har fått unna den parringen og kastrert han etterpå - da spørs det nok om vi ikke må en tur til dyrlegen.

Jeg venter vel mest i spenning på når/om han skal begynne å spraye oppetter veggene.

Jeg har ikke lyst til å ha hverken masse kattunger eller skadde katter etter slåsskamper på samvittigheten.

Linda

• Gjest
« Svar #8 på: 12 Desember 2005, 21:58:04 »
Sitat fra: Kismet
Hormonbehandling - stygge bivirkninger sier du ?

Det er en risiko for skumle bivirkninger ja, men stort sett (vil jeg tro) går det bra, ellers ville man vel ikke utsatt hannkattene sine for hormonbehandling. Naturmedisin er også et alternativ, men hvor effektivt det er vet jeg ikke.

Er også enig i det Sissel sier her, tror nok det er et fåtall som er interessert i å bruke en avlshann som har gått fritt ute og kanksje pådratt seg både den ene og den andre sykdommen.

Kismet

• Gjest
« Svar #9 på: 13 Desember 2005, 08:02:24 »
Når det gjelder evt sykdommer er det vel ikke værre enn å teste han ?

Det er vel delte meninger om hormonbehandling som om det meste annet, noen har skrekkhistorier, andre har positive erfaringer.

Når det gjelder kattunger han måtte lage mens han er ute og flyr, er ikke dette noe problem når han holdes innendørs som han nå gjør.
Den eneste katten han omgås for tiden er min andre hannkatt.

Det det går på her som er det jeg lurer på, er om han takler å holdes innesperret når han er så hormonell som han er, til han har fått parret seg ferdig, for så å kastreres.
Det er snakk om ca et halvt år til han eventuelt får parret seg.
Jeg vet at det løser seg om jeg slipper han ut, men det gjør jeg ikke.

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 13 Desember 2005, 10:49:01 »
Kan du ikke låne han ut til andre enn planlagte i mellomtiden da.
Med noen parringer så roer noen seg,mens andre vil ha mer..
Det er bedre det,enn at han sturer som det virker som han gjør nå.
Jeg har 2 fremtidige hanner her,som jeg venter skal bli voksne.
Hvor lenge dem er i avl avgjør trivselen demmes,og dem skal også lånes ut litt etterhvert.
Men planen er først å bruke dem selv...men det kan hende den planen må omjusteres littegrann.

Skal en teste hunn bør en teste hann,og FELV test er vel det vanligste.

Har du muligheten til å lage en liten kattegård?
For ukastrerte katter har jo godt av frisk luft dem med,men ikke ferdes fritt.

Kismet

• Gjest
« Svar #11 på: 13 Desember 2005, 11:20:43 »
Kattegård er dessverre ikke mulig, i og med at jeg leier.

Jeg vet ikke hvem andre jeg skulle lånt han ut til - jeg er ikke veldig inne i avlsmiljøet, og i utgangspunktet skal han være en kosekatt, ikke en avlshann, jeg har derfor ikke veldig lyst til å låne han ut til helt ukjente.

Jeg får vel bare se han an, om han roer seg eller ikke.
Gjør han ikke det, eller blir enda værre, da vet jeg hva jeg må gjøre.

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 13 Desember 2005, 12:34:03 »
Er det NFO eller MCO du har?

Hva med oppdretter av katten din da?
Kanskje h*n kan være behjelpelig til å finne noen damer?

Kismet

• Gjest
« Svar #13 på: 13 Desember 2005, 12:51:32 »

Kismet

• Gjest
« Svar #14 på: 13 Desember 2005, 13:21:25 »
Han er NFO.

Jeg kan spørre oppdretter, men da blir det evt. ukjente igjen da.
Det er egentlig bare denne ene personen som har nevnt mulig interesse jeg tenkte skulle få lov, hvis det skulle passe seg slik når tiden kommer.

Men jeg tror kanskje at et halvt år blir for lenge for han å vente.

Hvis jeg låner han ut til ukjente, er jo risikoen større for at han begynner å spraye inne, og da må jeg i tilfelle uansett kastrere han etter første parring, derfor syns jeg det er risikabelt å låne han ut i mellomtiden.

Skal han parre seg, ønsker jeg at det er med noen i nærområdet som jeg vet hvem er.

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
« Svar #15 på: 13 Desember 2005, 18:21:25 »
Sitat fra: Kismet

Skal han parre seg, ønsker jeg at det er med noen i nærområdet som jeg vet hvem er.

Det spørs jo hvor mange i nærområdet ditt som har NFO og som har en hunnkatt som skal parres som passer til din hann, da. Det er ikke sikkert det er så mange... Men det vet vel du mye mer om enn meg ;)

Når det gjelder sykdommer, må han testes for minimum FIV og FeLV, og dette bør du også kreve at hunnkatteier har gjort før parring. Husk at det kan ta opptil 12 uker fra en katt har blitt smittet til testene blir positive - dvs at du må ta testen minimum 12 uker etter at katten var ute siste gang. Har du andre katter som går ute, kan det bli problematisk, i og med at de kan bli smittet, og igjen smitte din hannkatt, selv om han bare er inne, og er testet negativt.

Kismet

• Gjest
« Svar #16 på: 13 Desember 2005, 18:35:47 »
Takk for info csoki !

Okey, så hvis NFO'en skal parres så bør også huskatten testes, slik at de ikke har smittet hverandre evt, skjønner.

Jeg snakket med dyrlegen om hormonbehandling i dag, men han sa at de gikk mer og mer bort fra det p.g.a stygge bivirkninger, så han anbefalte det heller ikke. Så da utgår det.

Kismet

• Gjest
« Svar #17 på: 13 Desember 2005, 21:47:34 »
Vi har vel kommet frem til det her ikveld at det er best for oss alle at han kastreres, tror det blir for lenge å vente disse månedene frem til det skulle bli aktuelt for hunnkatteieren.

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #18 på: 14 Desember 2005, 08:38:36 »
Ser du har tatt beslutningen alt, men ville bare fortelle at min ene hannkatt gikk også å skrek døgnet rundt da han var fertil. Han holdt på sånn i flere måneder helt til han ble kastrert. Han er siameser da så de er jo ment for å prate, men det var helt ekstremt da hehe. Han var utrolig frustrert og stressa , ville ikke leke eller noen gikk bare å gaula 24/7   :zagree: . Så det var enkelte ganger jeg trodde jeg skulle klikke haha.
Men etter han ble kastrert er han blitt såå gooodpus. Rolig ingen gauling, han prater jo da, men det er bare koselig. Åsså er han blitt sååå koooosete og leken igjen. Så jeg håper at din også blir slik, for jeg vet hvor slitsomt du har det nå hihi.

Kismet

• Gjest
« Svar #19 på: 14 Desember 2005, 08:55:05 »
Det hørtes lovende ut Lene !

Han er en pratepus i utgangspunktet, det er bare koselig, så det håper jeg han fortsetter med.
Bare han slutter med denne skrikingen til alle døgnets tider, så må han bare prate i vei alt han orker !