Skrevet av Emne: oppbløtet tørrfor  (Lest 818 ganger)

Utlogget JEANETT

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
oppbløtet tørrfor
« på: 08 Desember 2005, 22:49:20 »
Kattungen min på 3mnd vil bare ha oppbløtet tørrfor, er dette en vanesak eller ?? Tror ikke han gjorde det før han kom til meg! Jeg gjorde det den første dagen han kom fordi han ville ikke spise.Nå vil han kun ha det slik..Gjør det noe eller? Bruker Eukanuba kitten ..

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
oppbløtet tørrfor
« Svar #1 på: 08 Desember 2005, 23:42:08 »
tror kanskje du bør venne han til litt etter litt å spise tørt tørrfor.. Han er jo gammel nok til å spise det.. Er nok bare for å være litt vanskelig kanskje.. :roll: med mindre han har problemer med tennene da? Bland litt og litt harde knotter i det bløte etterhvert...:thumbsup:

Attack`s

• Gjest
oppbløtet tørrfor
« Svar #2 på: 10 Desember 2005, 22:33:27 »
Sånn er Secret også.
Ville ikke spise på flere dager,og han var trygg og god mot alt og alle fra dag 1,så jeg syns det var så merkelig.
Kontaktet oppdretter i England,men hun sa han spiste det meste.

Men uansett,Secret ER kresen.
Han har fobi mot RC mat uansett hva der er,Exclusive også.
Fikk en prøvepose med IAMS,og takk og lov han ikke likte det foret,for det foret liker ikke jeg heller.
Kjøpte Hills med tunfisk i går,og dette spiser han litt av.dvs sluker det,så jeg liker egentlig ikke Hills,da bitene er så knøttsmå.

Han har levd på Whiskas og Gourmet boksemat før det,eneste boksematen han ville ha + kokt sei.

Hills sin er den eneste av tørrforet han har godtatt og få blandet i det bløte,så jeg har et håp i det fjerne med å få han til å bli en tørrfor spiser han med.

Det er best for tennene med tørrfor,så jeg anbefaler og blande vått og tørt.

Utlogget JEANETT

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
oppbløtet tørrfor
« Svar #3 på: 11 Desember 2005, 22:06:47 »
Nå spiser han det tørt...men han får et lite fat med boksemat for kattunger fra hills for dagen...Jeg måtte skifte fra eukanuba til royal canin, han liker tydligvis det bedre :thumbsup: Magen tåler vist også boksematen, avføringen er som vanlig.

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • A world of her own
oppbløtet tørrfor
« Svar #4 på: 29 Desember 2005, 17:00:07 »
Katter bør ideelt sett spise kun tørrfor (kan få boksmat en gang i bland som godbit men ikke regelmessig) siden oppbløtet tørrfór og boksmat veldig lett gir de tannstein, hvilket igjen fører til oppråtnet tannkjøtt, løse tenner, tannsykdommer, og store utgifter med tannstein-fjerning, tanntrekking og medisiner. For ikke å snakke om smertene dette påfører katten.. Tørrfor renser tennene mens de spiser og bør brukes som fast mat.
***^**^***^**

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
oppbløtet tørrfor
« Svar #5 på: 29 Desember 2005, 17:22:08 »
har en hund som bare vil spise maten sin dersom han får den blautet opp eller får hundepølsen sammen med....Først fikk hun ikke det, men nå har jeg gitt opp...Kattene mine får BARE tørrfor---
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Attack`s

• Gjest
oppbløtet tørrfor
« Svar #6 på: 29 Desember 2005, 18:08:20 »
Secret er på vei til å¨bli en halvt tørrforspisende katt,så det går sakte den rette veien.
Jeg gir ikke boksemat for å være snill,men for Secret må ha i seg mat.
Jeg vet ulempene med boksematen :hilse:

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
oppbløtet tørrfor
« Svar #7 på: 29 Desember 2005, 20:12:10 »
De fleste må nok spe på me boksmat fra tid til annen av forskjellige grunner og det er helt greit. Det er når det er hele livet eller flere år det er snakk om at det kan ha uheldige konekvenser  :thumbsup:
***^**^***^**

Tommelise

• Gjest
oppbløtet tørrfor
« Svar #8 på: 10 Januar 2006, 19:09:57 »
Det er dermed ikke smart å gi boksemat som "middag"?
Jeg får avvenne den ene min mer trur jeg... *gulp*
Kan heller få en sjelden gang...

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
oppbløtet tørrfor
« Svar #9 på: 10 Januar 2006, 22:09:13 »
det du kan gjøre, hvis det viser seg at det faktisk ikke går å avvenne dem, er at du rett og slett pusser tennene deres. Du får kjøpt tannbørster og tannpasta tilpasset katter på dyrebutikker/klinikker, og dette kan begrense tannstein og tann/ tannkjøtt-skader. Det du må passe på da er å ikke bruke menneske/tannpasta på katten da det logisk nok er giftig for dem. Katte-tannpastaen er med fiske-smak, så smaken er ikke noe katten vil mislike iallfall (selv om den nok vil protestere litt på børstingen i begynnelsen :cool: ). Det er iallfall en mulighet :)
***^**^***^**

Amsie

• Gjest
SV: oppbløtet tørrfor
« Svar #10 på: 11 Februar 2006, 12:26:59 »
Det er dermed ikke smart å gi boksemat som "middag"?
Jeg får avvenne den ene min mer trur jeg... *gulp*
Kan heller få en sjelden gang...

Fortsett med å gi kattene våtfor til middag du. Om kattene er glad i det så er det bare positivt. Tørrfor er riktignok sammensatt som fullkostfor, men hvilke mennesker ville gledet seg over maten om de spise frokostblanding til alle måltider et helt liv?
Å fore katter kun med tørrfor kan forsvares med et et argument : "billigst for eieren".
Katter er kjøttspisere fra naturens side. Tarmsystemet er ikke bygd for å fordøye tørka mat. Katter som er mye ute, fanger og kverker mye mus og fugl, får renset tenner i beina til byttedyr. Er kattene bare inne så kjøp en liten barnetannbørste og puss i vann aot. Kattunger som er kresne og ikke vil spise tørrfor kan godt få bare kokt fisk, kylling, boksmat -så lenge det er variert kost. Kattungen blir lei av dette etterhvert og vil gå på tørrforet når den er klar selv. Jeg er ingen tilhenger av tvangsfòring.

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
    • Vis profil
    • A world of her own
SV: oppbløtet tørrfor
« Svar #11 på: 11 Februar 2006, 18:47:39 »

Å fore katter kun med tørrfor kan forsvares med et et argument : "billigst for eieren".

Absolutt ikke, det er også for å holde tennene og tannkjøttet ved like, slik at katten slipper å ha råtne tenner, tannkjøttsykdommer, måtte trekke tenner, eller til og med bli avlivet pga at tannkjøttt har råtnet såpass at det ikke er kjeve igjen. Tro meg, slik ser vi nok av, og det er fordi kattene ikke har fått renset tennene hverken med menneskelig hjelp eller gjennom tørrfor!

Katter er kjøttspisere fra naturens side. Tarmsystemet er ikke bygd for å fordøye tørka mat
Det kommer jo veldig an på tørrforet da. Butikkfor, ja absolutt, tørrforet fra dyreforetninger og klinikker ER kjøtt. De er laget for at kjøtteterne skal få det kjøttet de trenger! Mens butikkforet består først og fremst av vegetabilske proteiner hilket er HELT feil. Men dyrebutikk/klinikkfor er laget av kjøtt slik at de skal få det animalske fettet og proteinene de trenger med sin korte tarm.

Katter som er mye ute, fanger og kverker mye mus og fugl, får renset tenner i beina til byttedyr. Er kattene bare inne så kjøp en liten barnetannbørste og puss i vann aot. Kattunger som er kresne og ikke vil spise tørrfor kan godt få bare kokt fisk, kylling, boksmat -så lenge det er variert kost. Kattungen blir lei av dette etterhvert og vil gå på tørrforet når den er klar selv. Jeg er ingen tilhenger av tvangsfòring.

Dette stemmer, men å si at tørrfor ikke er bra for katter, det stemmer ikke. Men bsolutt, å pusse tennene til kattene er en veldig god løsning, og da kan de spise våtfor og fisk og kylling og hva de enn vil  :x-fingre[1]:
***^**^***^**