Skrevet av Emne: Når blir katter gravide?  (Lest 3553 ganger)

Utlogget marba

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« på: 15 Mai 2005, 14:25:33 »
heijag lurte på når en katt kan bli gravid??hvor gamle de  sånn ca er?:hæh:
har selv en hunnkatt på 7 mnd, men er bekymra for at hu skal bli gravid før sommerferien. da drar jeg nemlig bort :?:  hvis hun blir gravid, da sløyfer jg sommerferien, hvertfall halve, men det er litt surt, siden jeg alt har kjøpt flybillett... :leiseg2:  
+at jeg har 2 katter og de er søsken, da kan det jo bli innavl...

Irmelind

• Gjest
Når blir katter gravide?
« Svar #1 på: 15 Mai 2005, 19:29:18 »
Du kan sterelisere katten, selv om hun er gravid. Hvis du ikke har planlagt avl senere da...

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Re: Når blir katter gravide?
« Svar #2 på: 16 Mai 2005, 18:00:18 »
Sitat fra: marba
heijag lurte på når en katt kan bli gravid??hvor gamle de  sånn ca er?:hæh:
har selv en hunnkatt på 7 mnd, men er bekymra for at hu skal bli gravid før sommerferien. da drar jeg nemlig bort :?:  hvis hun blir gravid, da sløyfer jg sommerferien, hvertfall halve, men det er litt surt, siden jeg alt har kjøpt flybillett... :leiseg2:  
+at jeg har 2 katter og de er søsken, da kan det jo bli innavl...

p-piller,sterilisering? :hæh:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #3 på: 16 Mai 2005, 18:04:35 »
anbefaler sterilsering jeg, p-piller kan de jo ikke gi i ferien, og katten er i rett alder også nå :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #4 på: 16 Mai 2005, 18:06:03 »
Sitat fra: liten
anbefaler sterilsering jeg, p-piller kan de jo ikke gi i ferien, og katten er i rett alder også nå :thumbsup:

Ja de sterilserer hunkatter fra de er 6 mnd nå har jeg hørt..

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #5 på: 16 Mai 2005, 18:07:28 »
En annen ting..Siden du skal bort,er det vel noen som pasr den..Med tanke på p-piller til du evt steriliserer?Så det skal vel ikke være det største problemet..Piller skal de bare ha en gang i uka.
Men det er ikke bra å gi p-piller for lenge,med tanke på kreft faren.. :cry:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #6 på: 16 Mai 2005, 18:11:27 »
Hvis katten er sær sånn som være så nekter de at andre gir dem p-piller....kun jeg som fikk jeg til Tammy, ingen andre :cool:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #7 på: 16 Mai 2005, 18:15:12 »
Hvis katten er sær sånn som være så nekter de at andre gir dem p-piller....kun jeg som fikk jeg til Tammy, ingen andre :cool:

For katten er vant til at du hånterer henne det.Men en kan knuse de å lure det i maten..En klomp med leverpostei feks.. :thumbsup:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #8 på: 16 Mai 2005, 18:16:35 »
hhehehe..det har vi testet med flere katter, de fleste spiser rundt pilleklumpene nemlig, selv om man knuser dem i veldig små biter...

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #9 på: 16 Mai 2005, 18:40:19 »
hhehehe..det har vi testet med flere katter, de fleste spiser rundt pilleklumpene nemlig, selv om man knuser dem i veldig små biter...

Har hatt katter i mesteparten av mitt liv..Og det har funket å knuse de/finmalt mellom to skjeer,og blandet det inn asså..Men men...Da blir det sterilisering ,om katten har hypermegasinnsyktultra-skille tunge på så små korn..

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #10 på: 16 Mai 2005, 20:01:25 »
sterilisering/kastrering burde være et "must" for alle som anskaffer seg katt (ikke avelsdyr såklart!).

Både for hun-og hankatt er prisen ca 1000kr....noe man burde ta seg råd til....!!
Altfor mange kattunger som det er allerede :leiseg2:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #11 på: 16 Mai 2005, 20:12:20 »
Sitat fra: stressless
sterilisering/kastrering burde være et "must" for alle som anskaffer seg katt (ikke avelsdyr såklart!).

Både for hun-og hankatt er prisen ca 1000kr....noe man burde ta seg råd til....!!

Joda,det er sant..Men noen burde kjempe for saken at prisen skulle ha gått NED.For prisen er sinnsykt høy!  Husk,det er mange uvitende som skaffer seg katter også..Og så "OPPPS,jeg har visst ikke peng nei" ,eller "OOOPS!hvorfor er katta mi så tjukk?"    :åhhhh:

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #12 på: 16 Mai 2005, 20:30:47 »
Vist dei er søsken så håper eg virkelig at du steriliserer ho katten før det blir barn ut av det, men for å sei det sånn, du hadde ikkje ungått å hørt om dei hadde laget barn om dei bare er inne, for det bråker noe grusomt. Men kastrer kattene dine du så går det nok bra, så kan du både dra på ferie og annet du vil :cool:

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #13 på: 16 Mai 2005, 22:00:49 »
Sitat fra: Hildepilde

Joda,det er sant..Men noen burde kjempe for saken at prisen skulle ha gått NED.For prisen er sinnsykt høy!  Husk,det er mange uvitende som skaffer seg katter også..Og så "OPPPS,jeg har visst ikke peng nei" ,eller "OOOPS!hvorfor er katta mi så tjukk?"    :åhhhh:

Synes ikke en drøy tusenlapp er såååå dyrt jeg da??
(altså misforstå meg rett...er ingen millionær....men alle som får en pus, skal gi den årlige vaksiner,markk. mat oll....må kunne unnse en 1000-lapp....dette er tross alt en engans "sak")
En vaksine+helsesjekk er jo rundt 500kr.....og gjøres minst en gang i året....hele pusens liv :roll:
Alle som selger/gir fra seg dyr burde hatt en "oppfølgings" plan på at dyret ble ster./kastrert!!
Feks en kontrakt hvor mottager plikter seg til å ta ansvar!

Så hadde vi sluppet(nesten da!) villkatter,husløsekatter,eiere som uuups får kattunger og som gir de bort til "gud vet hvem" bare for å bli kvitt de..... :mad:

Irmelind

• Gjest
Når blir katter gravide?
« Svar #14 på: 17 Mai 2005, 14:22:28 »
Jeg betalte 1500 for å sterelisere min katt.

Tror det beste hadde vært å få folk til å bli oppmerksom på at det beste er å sterelisere/kastrere. Jeg hadde ikke tenkt på dette før et par år siden, da jeg plukket opp noen katte bøker på biblioteket. Siden da har jeg jobbet hardt for å overbevise resten av familien min om at dette burde de faktisk gjøre.

Onkelen min vokste opp på en gård hvor naturen fikk gå sin gang, og det var kattunger hvert år. Jeg har nå fått overbevist ham til å iallefall gi henne p-piller, men han glemmer det av og til... :mad:
Og det med at kattungene bør være 12 uker før de blir gitt vekk, tror han fortsatt ikke på...

Jeg har jo også blitt mer oppmerksom på at folk har oppfattningen om at katter klarer seg selv, og de vil heller drepe kattene enn å gå til dyrelegen. Mange vil heller ikke bruke så mye penger på å sterelisere kattene sine, selv om det vil koste mer med p-pille over tid.

Hvis prisene for å sterelisere hadde gått ned tror jeg at flere hadde gjort det. Det er jo noen steder det er kanpanjer hvor stereliseringen er billigere, dette er jo en bra start!

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #15 på: 17 Mai 2005, 22:21:10 »
Sitat fra: Hildepilde

Synes ikke en drøy tusenlapp er såååå dyrt jeg da??
(altså misforstå meg rett...er ingen millionær....men alle som får en pus, skal gi den årlige vaksiner,markk. mat oll....må kunne unnse en 1000-lapp....dette er tross alt en engans "sak")
En vaksine+helsesjekk er jo rundt 500kr.....og gjøres minst en gang i året....hele pusens liv :roll:
Alle som selger/gir fra seg dyr burde hatt en "oppfølgings" plan på at dyret ble ster./kastrert!!
Feks en kontrakt hvor mottager plikter seg til å ta ansvar!

Så hadde vi sluppet(nesten da!) villkatter,husløsekatter,eiere som uuups får kattunger og som gir de bort til "gud vet hvem" bare for å bli kvitt de..... :mad:

Vi kan mase om sånt i det uendelige...Det blir ikke gjort uansett..så for kattenes del,skulle prisen vært satt ned,når det finnes mennesker i blandt oss som ikke kan eller vill betale så mye for sterilisering..De fleste tenker ikke på vaksiner og sånt vettu.Det er uvitenhet,ikke alle som er slemme ..Før fikk jo ikke katter vaksiner,men de levde over..Mange ble kanskje syke,men mange ble stein gamle også ...Mange henger seg vel på den vil jeg tro..

Operasjon på en hunkatt er veldig stor,for alt er så knøttlite.Og det koster tingene de bruker som bedøvelse og instrumet.. Men saken er,folk tenker ikke på det..
Noe skulle vært gjort for at prisene skulle gått ned..1000kr er mye for folk uten penger..(De som i utgangspunkete heller ikke viste hvor viktig dette med sterilisering er..)..

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
Når blir katter gravide?
« Svar #16 på: 18 Mai 2005, 12:29:11 »
Jeg betalte kr. 2000,- for kastrering av 3 hannkatter og 1 hunnkatt + vaksine av alle 4. Men det var kanskje spesialpris. Har man flere enn 1 pus får man vanligvis avslag. Operasjon av hunnkatt er dyrere enn av hannkatt. Sterilisering av katter er ikke så vanlig, både hunn- og hannkatter blir oftest kastrert (kastrering = fjerne alt, sterilisering = klippe over eggeledere el. sædledere).

Ofte blir hunnkatttene gravide rundt 6-7 månedersalder første gangen. Og din har jo en hannkatt i nærheten hele tiden! Ville operert dem før jeg dro på ferie jeg! Så kan du slappe av og kose deg uten å tenke på eventuelle kattunger når du kommer hjem!
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi