Skrevet av Emne: fra utekatt til innekatt???  (Lest 3329 ganger)

Utlogget cicca

• Fin pus
  • Takket: 16
  • Kjønn: Kvinne
  • -ceclie
    • Vis profil
fra utekatt til innekatt???
« på: 30 November 2005, 21:27:47 »
Noen erfaringer å dele med meg??

Tyson får jo nå gå ut og inn som han vil, og elsker å være ute å leke i skogen!

Men nå har jeg fått et tilbud som gjør at jeg antagelig må flytte innover til Oslo, og da ender jeg vel opp i blokk leilighet!

Vil jo helst ha med pus da, men hvordan vil han reagere når han plutselig ikke får gå ut og inn som han vil lenger? Er jo hyl og skrik her bare om han må vente litt før jeg åpner døra?  Kan han venne seg til å bli innekatt?

Syns det er innmari synd egentlig da, når jeg ser hvor godt han trives ute, men..
Nå har han jo fått seg lekekamerat da, så han vil jo ikke kjede seg sånn sett, men..

Noen som har erfaringer med dette?

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #1 på: 03 Desember 2005, 01:03:53 »
hei der,
eg har nok ingen gode råd å koma med, men lurer faktisk på det same...

eg og skal jo flytte no, og det er ein stor veg bakom nye huset, slik at eg er bekymra for å slippe pusabeistet ut. også her er det hyl og skrik i den grad at det blir uutholdelig når han ikkje får ut.
men han har då ikkje leikekamerat...

om det er nokon som veit noko om dette her, så er me sikkert begge to spennte...

heike

Utlogget dalakatten.se

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.dalakatten.se
« Svar #2 på: 03 Desember 2005, 09:05:08 »
Enligt mina erfarenheter så är det svårt...
han kommer vilja gå ut så klart...
du får väl försöka lära den att gå i koppel.
Är han kastrerad?
annars kommer han börja strila och märka rivir....
Jag tycker att alla katter som inte ska avlas på ska
kastreras hona som hane...
sen tycker jag att alla katter ska vara innekatter förstår inte varför inte folk kan gå i koppel med sina katter som de gör med sina hundar.

mvh Dalakatten

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #3 på: 03 Desember 2005, 13:03:59 »
Jeg har to ganger gått fra ute til inne katt. Det som er viktig er å være tolmodig. Gi katten aktiviteter inne han savner. Klatring, klorebrett osv. De trenger utfordringene de savner fra da de var ute. Husk også at de skal ha mindre mat enn da de var ute. Gi dem noen uker med mas, det går over. Er sikkert noen katter som ikke klarer det, men min erfaring er at det går bra! lykke til!!

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03 Desember 2005, 19:57:26 »
Begge kattene er kastrert, selvfølgelig, der er vi enige! :)

Men skjønner ikke hvorfor du vil at alle katter ska bli holdt inne??
Jeg syns det er utrolig moro å se hvordan de koser seg ute i skogen, hvor de jakter og leker, klatrer osv.  Selvfølgelig mener jeg at  ska du ha de ute bør de være kastrert/sterilisert!
Katt og hund i bånd er ikke det samme! -mener jeg da..

Sitat
Det som er viktig er å være tolmodig. Gi katten aktiviteter inne han savner. Klatring, klorebrett osv. De trenger utfordringene de savner fra da de var ute. Husk også at de skal ha mindre mat enn da de var ute. Gi dem noen uker med mas, det går over.

takker for tips! Håper det går bra jeg! :)

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #5 på: 03 Desember 2005, 20:00:05 »
Og så må jeg bare si du har noen nydelige katter, Dalakatten, Bengal er en kjempeflott rase! :)

Utlogget dalakatten.se

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 03 Desember 2005, 21:43:55 »
Hej
jag ska förklara varför jag tycker katter bör vara innekatter, dagens samhälle är inget kattsnällt samhälle, bilar, djurplågare, rävar och här även varg... jag har sett en katt som var halvt uppäten av en räv...
bättre med en rastgård, och en tur i sele. :thumbsup:

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 03 Desember 2005, 21:48:00 »
Sitat fra: dalakatten.se
Hej
jag ska förklara varför jag tycker katter bör vara innekatter, dagens samhälle är inget kattsnällt samhälle, bilar, djurplågare, rävar och här även varg... jag har sett en katt som var halvt uppäten av en räv...
bättre med en rastgård, och en tur i sele. :thumbsup:

Helt enig :thumbsup:

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #8 på: 04 Desember 2005, 09:51:18 »
Det er en stooor forskjell på hund og katt. Ikke fornerm noen av dem sånn!!! Har selv hatt begge deler og vet hvor glade de er i å gå ut, de som kan. Sett en katt bli slått ihjel av eieren sin jeg, så det er ikke mye tryggere inne, og en katt som kom hjem med reven som bytte.
Jeg synes det er flott med katter ute, man må selvfølgelig se ann hvor man bor, men å si at alle katter burde bli inne.....Hva med alle de som bor på gård som faktisk bruker katter til det de skal brukes til? Å holde gården tom for rotter og mus mener jeg. Les litt historie kaskje...

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #9 på: 04 Desember 2005, 10:26:14 »
Min Franz Josef var utekatt fra 2mnds alder til 3,5 ¨år. Før jeg flyttet hadde jeg han inne en måned. Dett for at ikke flyttingen og forandringen skulle komme samtidig.....og dette fungerer utmerket  :thumbsup:

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #10 på: 04 Desember 2005, 17:57:27 »
Jeg holder med anita jeg, og viktig å se ann hvor en bor!

Men måtte jeg valgt mellom kattegård og sele ville jeg valgt gård, helt klart!

Sjekk denne gården, nyydelig! :)

http://www.chetilas.no/default.asp?page=273

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #11 på: 04 Desember 2005, 18:01:09 »
de har forresten utrolig vakre katter og! *smeeelte*  :love:

Utlogget dalakatten.se

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 04 Desember 2005, 18:35:35 »
Hej  
att medellivslängden på utekatter är under 2 år tycker talar sitt egna språk.

sen att en okasterad hankatt kan ha ett rivir på 3 km...
då ska ska man bo jättelångt ut i skogen
och kom ihåg att en katt lär sig inte att passa sig för bilar det är en myt

Mvh Dalakatten

Utlogget Bolla

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #13 på: 04 Desember 2005, 19:38:54 »
En helt nydelig kattegård, ja!!

Selv har jeg utekatter og kunne ikke tenkt meg noe annet - faktisk. Vi bor veldig landlig til - midt i skogen, og kattene er NESTEN like mye nyttedyr som kjæledyr. De elsker å jakte mus og vånd. Biler er det lite av. Og det er trær nok til å kunne stikke fra reven...
Velger å tro at kattelivet er herlig her hos oss...

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #14 på: 05 Desember 2005, 07:15:06 »
Det måvære i sverige det... Tror nok at de som har katter på landet er enige i at de har det godt ute. Har selv en utekatt og en innekatt. Caos er bare ute og er nå ni år og to dager. Hun har ikke hatt noe problemer. Moren hennes vra også ute og hun ble ti år. Hun fikk kreft , og det ville hun nok fått uansett.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #15 på: 05 Desember 2005, 11:52:01 »
Er nok ikke spesielt i sverige de synes dette, vet veldig mange i Norge også har denne meningen :hilse:

Bykatter bør holdes inne, men om man bor mer landlig til synes jeg det er greit at pus får ta seg en tur ut :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #16 på: 05 Desember 2005, 22:27:31 »
det er jo det fine med å vera katt: ein kan gå ut som ein vil, koma inn som ein vil, har innedo som kan brukast om det regner og mange har privat inngang og (katteluko). trur mange hunder er ganske sjalu på katter....

eg har helst lyst å gje katten min anledning til å gå ut, slik som han vil, gjennom eit lukesystem.
me bur i byen, det er sant. men eg har no sett at han passer seg for biler og store veger. (når eg går ifrå huset så følger han som oftast med, nett som ein hund faktisk, men  når eg kjem til store vegen så blir han tilbake. han hyler og skriker og vil at eg skal koma til han, men han følger ikkje over vegen.)

heike

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #17 på: 05 Desember 2005, 22:48:25 »
Så smart katt du har da Heike! :thumbsup:

Kismet

• Gjest
« Svar #18 på: 06 Desember 2005, 08:02:56 »
Jeg mener og tror at katter bare har godt av å komme seg ut og få løpe fritt, oppleve friheten og innånde frisk luft samtidig.

Har man ikke muligheten så har man ikke muligheten, men det blir jo ikke det samme med en kattegård.

Å bare lufte katten i sele syns jeg høres trist ut, og i mitt hode høres det nesten ut som om det da er greiest at katten er inne hele tiden, istedenfor å oppleve friheten bare halvveis uten å få muligheten til å slippe fri.
Man får ikke bevegd seg særlig fritt i en sele.

Men hver sin smak og hvert sitt valg, enhver må ta det valget en selv mener er best for sitt dyr, som passer en selv og sin situasjon best :)

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #19 på: 06 Desember 2005, 08:08:46 »
Ja, enig der :thumbsup: Vi har innekatter akkurat nå, men når vi flytter så blir de utekatter pga at det er lite trafikk der og et område med omtrente bare unge folk som har barn og dyr selv. Det er ca 2 kg ned til hovedveien og er også en hel del skog og mark kattene kan leke seg i der vi skal flytte, så vi skal iallefall prøve å ha kattene ute der.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net