Skrevet av Emne: Pjuskete pus...  (Lest 905 ganger)

Utlogget Bolla

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Pjuskete pus...
« på: 19 November 2005, 21:54:21 »
Jeg ser at mange av dere har langhårete katter og dere har sikkert lang erfaring med disse. Det har derimot ikke jeg. Jeg har stort sett hatt korthårs-katter tidligere.
Det er kanskje litt dumt å spørre, men jeg gjør det likevel jeg.
Min kjære Pusimor (som er halvt perser og litt av hvert annet) har blitt så pjuskete i pelsen. Hun er vel 14 måneder gammel.
Tidligere var halen så staselig og stor, nå er den en fjerdedel av hva den har vært.

Hun ble mor for første gang for fire måneder siden, kan det ha noe med det å gjøre?
Vet også at de fleste pelsdyr, skifter pels mot vinteren. Men normalt ville jo pelsen vært tykkere mot vinters.
Synes Pusi ser så pjuskete ut. Hun spiser, legger på seg og er frisk og glad ellers. Bare pelsen er så underlig "tynn"...

Er det noen som kan berolige en litt rar matmor?

Det kan nevnes at vi beholdt en av ungene hennes - og han, den sniken :katt4:, smisker seg til "pupp" fremdeles...når kattemor er i godlune. Han ammer ikke så mye at det skulle tappe henne for energi, mener jeg.

Attack`s

• Gjest
Pjuskete pus...
« Svar #1 på: 19 November 2005, 22:24:59 »
Som regel er ikke noen huskatter eller rasekatter "perfekte" i pelsen året rundt.Det røytes av,sommerpels/vinterpels.
Og en kattemor pleier å være litt pjusk.
Dem med finest pels er faktisk kastrater.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Pjuskete pus...
« Svar #2 på: 19 November 2005, 22:29:14 »
Ja, kastrater har fin pels ( iallefall har alle våre hatt det :thumbsup: )
Har du bilder av pusemor? Husker da vi hentet Labben, moren var langhåret, men hun så pjuskete ut hun også, akkurat som om hårene lå klistret inntil kroppen :hilse:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Pjuskete pus...
« Svar #3 på: 19 November 2005, 22:47:55 »
Det er helt sikkert kullet som gjør det!   :thumbsup:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Pjuskete pus...
« Svar #4 på: 20 November 2005, 12:51:08 »
Våres 2 hankatter, som er kastrater er fine i pelsen året rund. Men den langhårette jenta jeg har som også er sterelisert ser hel gjævlig ut innimellom. Dårlig med pels og så feit i pelsen. Den andre langhårette damen jeg har hun er fin i pelsen hele tiden, forutnom der hvor hu sleiker seg ren for pels. Og lille may som er korhåret har bestandig fin pels. Alle disse blir børstet og gredd med gjevne mellomrom.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Bolla

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Pjuskete pus...
« Svar #5 på: 20 November 2005, 23:39:12 »
Tusen takk for svar..  :neie:

Jeg trodde en stund det kanskje var mangel på evt vitaminer/mineraler, men kattene mine har et variert og bra kosthold, så...
Nei, jeg får ta tiden til hjelp - og forhåpentligvis blir Pusimor sin pels tykk og fin igjen.

Attack`s

• Gjest
Pjuskete pus...
« Svar #6 på: 20 November 2005, 23:45:49 »
Det kan ta opp til 1 år å få pelsen i sin vante kondisjon igjen.
Feks "min" rase,balineseren,blir sånn halv snau i halen,skikkelig fortynnet mens den er avlskatt.