Skrevet av Emne: Info om vann og plassering av vannskål  (Lest 18393 ganger)

Utlogget Theresethom

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
  • There are few things in life more heartwarming tha
    • Vis profil
Sv: Info om vann og plassering av vannskål
« Svar #80 på: 01 Mars 2013, 17:43:49 »
Jøss takk skal du ha! Var ikke jeg heller klar over. Vi har undret oss over hvorfor pus alltid er så desperat etter å inn i dusjen etter vi har dusjet for å sleike på gulvet! Trodde det var dråpene som var artige å jakte på  :c066:
  Hilsen fra Missy mor & Therese

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 34
    • Vis profil
« Svar #81 på: 13 Mars 2013, 11:12:22 »
Dette visste ikke jeg heller, men jeg har og flere vannskåler..  Satte en oppe i gangen også sånn at de skulle slippe og gå ned hver gang de skulle drikke, den er veldig populær, spesielt er det blitt et lite ritual ofte om kvelden når jeg skal sove, jeg har en vannflaske på nattbordet også, så når jeg går å fyller den, så sitter gjerne hannkatten og venter ved sin vannskål, da skal den få påfyll rett fra min flaske.. og han sitter og peiler å prøver å drikke av hellestrålen.. -veldig stas...
Det begynte med at når han ble kastrert så sa dyrlegen at jeg burde sørge spesielt for at han drakk mye vann, fordi kastrerte hannkatter ofte drikker altfor lite vann og blir syke.. derfor begynte vi med skålen oppe..
Etterhvert har de jo vaner om de er med meg på badet, så skal de ha en liten stråle i håndvasken, veldig gøy å drikke av den..

Ellers vet jeg jammen ikke om de alltid er så finslige på det med vann.. jeg har mye blomsterpotter på verandaen som er tomme i løpet av vinteren, disse dukker jo opp nå under snøen og er full av tørr gammel jord fra i fjor, og når sola steker på vann..  dette er til tider veldig populært å gå å drikke av... urgh... :huskerikke:

Utlogget KatteMara

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 34
    • Vis profil
« Svar #82 på: 22 Mai 2013, 21:07:34 »
Og fint skal det være.. Jeg hadde noen roser inne for en stund siden, de stod fremdeles i plasten, og siden jeg skulle ha de med meg  satte jeg vasen på gulvet inntil et skap i stua så de ikke skulle velte.. vasen er en litt høy glassvase med sølvfarge utenpå... denne ble da gjenstand for stor oppmerksomhet.. fra hannkatten..  fikk redda rosene da, og sølvvasen er nå blitt kattenes nye vannpost.. - og den står langt fra matskåla..  -og den er akkurat vid nok til at hodet går nedi, men ørene blir flatt til hodet om de drikker langt ned da.. hi hi begge to har begynt å drikke fra denne nå :) :winky:

Utlogget Lineffs

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Lineffs.com
« Svar #83 på: 06 August 2013, 03:01:58 »
Den bortskjemte pusejenta mi drikker kun vann fra vanlige glass, OPPÅ BENKEN! Men matmora er jo så forelska og glad i jenta si at hun klarer ikke å si nei til å være på benken. Syns det er helt ok jeg da. Har et par venninner som reagerer på det, men herre, det er jo bare å tørke over benken med zalovann :)

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 28
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #84 på: 06 August 2013, 09:21:51 »
Vi har også en som veldig gjerne drikker fra glass, aller helst matmor eller matfar sitt vannglass når det står på stuebordet  :whistling: Eller - kanskje ennå bedre - vannmuggen  :shockeed: Da stapper hun hodet så langt ned hun må og slurper i seg... Det er ikke mangel på vann andre steder altså, men den katten ser ut til å like det på den måten.... rare pusen  :Ben:

Utlogget tuuuva

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #85 på: 21 April 2014, 08:28:29 »
Må bare si at jeg også testa det her for lenge siden, og Plopp foretrekker helt klart den vannskåla som står et stykke unna. Hu har to skåler med vann som står ved matsla, og den ene som står langt unna. Har jo ikke bruk for så mye vann på en gang egentlig, siden jeg bytter vann hver dag. Men er jo farlig å tørste ihjel :-p Har også en isboks med vann som står ute på verandaen hele tiden. Er det andre som setter ut vann ute til katten sin? På varme tørre dager, er det sjelden vannpytter å drikke fra, og har merka at Plopp blir veldig tørst når hu ikke har vann ute.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #86 på: 21 April 2014, 08:43:52 »
Men er jo farlig å tørste ihjel :-p Har også en isboks med vann som står ute på verandaen hele tiden. Er det andre som setter ut vann ute til katten sin? På varme tørre dager, er det sjelden vannpytter å drikke fra, og har merka at Plopp blir veldig tørst når hu ikke har vann ute.

Ja, jeg gjør det  :) Nå har det vært mange tørre dager i Bergen og det blir sol så langt det vises på værmeldingen  :happy: Lurt å ha litt vann stående ute også på sånne dager. Har sett de drikke av vannpytter og noen steder det samler seg vann ute. Men nå er alt tørket opp. Fint at de da har vannskål ute også  :tommelopp:

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #87 på: 21 April 2014, 09:38:21 »
Her havner nok vannskålene ut ganske snart også, nå har de ca 15 m max til å gå inn og drikke da så det skulle være overkommelig  :humre:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 111
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #88 på: 21 April 2014, 14:37:45 »
Her havner nok vannskålene ut ganske snart også, nå har de ca 15 m max til å gå inn og drikke da så det skulle være overkommelig  :humre:

Aaaalt for langt å gå, vet du  :duuuh:    :smilylatter:   Kjekkest når man snubler i vannskåler overalt. Det synes min mann  :whistling:  :smilylatter:

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #89 på: 21 April 2014, 16:04:06 »
 :morsomt: Pussig, Betine....  :hihi2:

Utlogget Nuskepus

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #90 på: 21 April 2014, 18:13:11 »
Dette var det første jeg gjorde da jeg fikk katt, etter råd fra noen på dette forumet. Har to skåler plassert på hver sin plass på stua. Funker! :)

Utlogget kattelatte

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #91 på: 04 Februar 2015, 17:29:41 »
Jeg kom over dette på et annet forum, og har fått tilaltelse til å kopiere det hit..  :icon_smile:

I likhet med oss mennesker trenger også kattene mye vann om sommeren. Hvor mye de faktisk drikker er en god del avhengig av hvordan vannet smaker og hvor vannet er plassert.

Katter drikker mer når vannet ikke er plassert ved maten deres. 2 meter eller mer, fra maten, er anbefalt. Dette kommer av instinkter. De første kattene drakk ikke av vannet som lå tett ved der de spiste. Har du vannet til katten din plassert ved maten vil katten mye mer drikke av sølepytter, fontener i hagen, av dusjen eller andre vannkilder den finner.

Bytt vann daglig om du har en vanlig vannskål, gjerne 2 ganger daglig i varmt sommervær. Katter foretrekker ikke iskaldt vann, men det viktigste er at vannet er friskt.

-Oversatt fra tysk av livheidi, hentet fra Geliebte Katze 7/2008

Hvorfor liker dem ikke å drikke vann som er i nærheten av maten da? Hvilke instinkter snakker du om?  :hmmmm:

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #92 på: 04 Februar 2015, 17:39:53 »
Instinktet til de fleste kjøttetere er at de ikke skal drikke av vann nær maten. Dette er fordi at vannet kan være forgiftet av kjøtt som har ligget lenge ved siden av vannet.
Det er en mekanisme for å unngå å bli forgifta. :)