Skrevet av Emne: flytting med katt  (Lest 1344 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
flytting med katt
« på: 17 November 2005, 10:20:55 »
Er det nokon her som har flytta med katt og har nokre tipps korleis det funker best?

er det for eksempel lurt å ikkje bytte sanden i kassa slik at han har same lukta i sit nye heim?

eller er det lurt å prøve-flytte? Eg skal jo berre flytte innafor byen, så eg kan sikkert ta han med til det nye bofelleskapet og sove der på sofaen ein gong. så har han gått rund der allereie før me flytter på onkle. er det noko lurt?

ellers veit eg berre at han ikkje skal ut i første tida, for å skjønne at han hører heim der no. kor lenge er det vel han ikkje skal ut?

er takknemlig for alle tipps og triks og erfaringer om kva som kan skje når ein flytter med katt.

heike

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
flytting med katt
« Svar #1 på: 17 November 2005, 13:12:29 »
Jeg har flyttet mye med katt og pleier alltid ta med litt av den brukte sanden, men så lenge katten ikke får ny kasse vil alltid lukten sitte der. Det er best å holde katten inn en ukes tid og gjerne lenger hvis du ikke flytter så langt. Da forstår den at her er den hjemme og du risikerer ikke at den går hjemmover til dit den er vant til å være

Kismet

• Gjest
flytting med katt
« Svar #2 på: 17 November 2005, 13:38:52 »
Oppdretter til skogkatten min mente 2 uker var nok å holde han innendørs.
Jeg syns umiddelbart at det hørtes litt kort ut, så jeg var skeptisk.
Jeg slapp han ut etter 2,5 uke, og det gikk bra, han fant tilbake til sitt nye hjem.

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
flytting med katt
« Svar #3 på: 17 November 2005, 13:58:03 »
Det syntes jeg hørtes passe ut og. Har hatt større problemer de ganene jeg har flyttet innen for byen enn når jeg har flyttet ut. Da er det ikke så langt å gå og vi har vært og hentet noen katter som har funnet frem til sitt gamle hjem noen ganger. Da er de gjerne borte en stund, så da er det bedre å holde den inne litt lenger å slippe det synes jeg.

Linda

• Gjest
flytting med katt
« Svar #4 på: 17 November 2005, 14:48:26 »
4-6 uker har jeg hørt at man bør holde kattene inne for å være på den "sikre siden".

Kismet

• Gjest
flytting med katt
« Svar #5 på: 18 November 2005, 07:50:03 »
Jeg tror også det er lurt å vente lenger enn 2 uker før du slipper pusen ut, så du er sikker på at han føler den tilhørigheten han skal til sitt nye hjem og ikke begynner å lete etter stedet han bodde før...

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
Re: flytting med katt
« Svar #6 på: 18 November 2005, 09:52:53 »
Sitat fra: Kater&ich
Er det nokon her som har flytta med katt og har nokre tipps korleis det funker best?

er det for eksempel lurt å ikkje bytte sanden i kassa slik at han har same lukta i sit nye heim?

Tror det er en veldig god idè og ikke bytte sanda ja, så har han en kjent lukt i kassa si.

eller er det lurt å prøve-flytte? Eg skal jo berre flytte innafor byen, så eg kan sikkert ta han med til det nye bofelleskapet og sove der på sofaen ein gong. så har han gått rund der allereie før me flytter på onkle. er det noko lurt?

Vi tenkte det samme som deg, og tok pusa vår med oss ut til det nye huset før vi hadde flytta på ordentlig (men vi hadde flytta med oss det meste av møbler og slikt). Når vi så tok henne med til gamlehuset for å hente siste rest ble hun helt forstyrra. Jeg tror hun trodde at vi skulle reise i fra henne eller noe. Hun hadde jo da vært i det nye huset og gjort seg litt kjent, pluss at alle kjente møbler var der. Så det må jo være noe sånt hun har tenkt siden hun ble så fra seg når vi tok henne med opp for å hente siste lass? Tok et par dager før hun ble seg selv igjen... Tror kanskje det er best for katten å droppe prøve-flyttinga.

ellers veit eg berre at han ikkje skal ut i første tida, for å skjønne at han hører heim der no. kor lenge er det vel han ikkje skal ut?

Som regel ønsker de heller ikke å gå ut før de begynner å føle seg trygge på det nye stedet. Hvis det er mange utekatter der fra før kan det ta ganske lang tid. Men det varierer selvsagt, gå ut av og til sammen med katten når han viser tegn til å ville utforske utendørs. Etter noen dager kanskje?

Lykke til med flyttinga!
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Lille Pu

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
flytting med katt
« Svar #7 på: 21 November 2005, 12:27:15 »
Vi flytta med pusen vår for litt sidan. Vi flytta laaangt, så ho hadde ingen sjanse til å spasere attende til den gamle heimen. Lille Pu er 10 år, og ho er vand til å ta seg turar ut. Utemiljøet der vi bor nå er omtrent som utemiljøet der vi bodde før: i utkanten av ein by, med godt med gras og tre og buskar mellom husa, og eit godt stykke til nærmaste sterkt trafikkerte veg. Vi hadde tenkt å la det gå ei stund før ho fekk gå ut på eiga hand på den nye staden. Men slik gikk det: Dag 1 - pusen sit i glaset og får overblikk over  dei nye omgjevnadene. Dag 2 - eg går tur med pusen i sele, slik at ho får sniffa litt på den nye uteplassen og sett litt på nabolaget. Men det er tungvint med sele, for ho vil heile tida inn i det tettaste buskaset, og blir sint når eg drar ho ut att. Dag 3 - pusen vil absolutt ut, og får bli med ut under oppsyn. Stikk ikkje av, men har nok med å undersøke området nærmast hagedøra vår. Det bor mange kattar i nabolaget, nemlig, så det er ikkje berre å brase inn i andre sitt territorium. Dag 4 og seinare: pusen får gå ut aleine, unntatt når det nærmar seg sengetid, for ho skal vera inne om natta. Og det går så greit. Når ho er ute, er ho som regel under buskane på uteplassen vår. Iblant går ho litt lengre, men er aldri borte meir enn ein times tid.

Men  nå er altså dette ein smart katt med mye livserfaring. Og ho er vant til å ferdast der folk og kattar bor tett. Eg ville ikkje nødvendigvis anbefale den same framgangsmåten til andre. Det er vel best å vurdere kva som passar for kvar enkelt katt. Er katten ung, så bør ein kanskje halde den inne ei god stund, og evt. ta små turar i sele.

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
flytting med katt
« Svar #8 på: 21 November 2005, 17:04:32 »
Jeg gjorde det litt anderledes. En av kattene min, franz Josef, var veldig mye ute før ........så jeg lot han være inne en måned før vi flyttet. Etter at vi har kommet hit har han bare vært inne (7 uker nå) og det fungerer utmerket. Hans mor som var mer moderat ute, noen timer av gangen og aldri flere døgn, lot jeg gå ut etter 2-3 uker og det er hun fornøyd med

Franz skal få være innekatt nå. Han trives med dette nå, og hvis han skulle bli borte slik som før, ville jeg vært veldig urolig på om han var i nærheten eller om han hadde lagt ut på en 25 mil lang tur til vårt gamle hus

Ellen

Utlogget Lille Pu

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
flytting med katt
« Svar #9 på: 22 November 2005, 21:16:21 »
Sitat fra: fiskerjentas
Jeg gjorde det litt anderledes. En av kattene min, franz Josef, var veldig mye ute før ........så jeg lot han være inne en måned før vi flyttet. Etter at vi har kommet hit har han bare vært inne (7 uker nå) og det fungerer utmerket. Hans mor som var mer moderat ute, noen timer av gangen og aldri flere døgn, lot jeg gå ut etter 2-3 uker og det er hun fornøyd med

Franz skal få være innekatt nå. Han trives med dette nå, og hvis han skulle bli borte slik som før, ville jeg vært veldig urolig på om han var i nærheten eller om han hadde lagt ut på en 25 mil lang tur til vårt gamle hus

Ellen

Det ser ut som namnet Franz Josef passar veldig godt på denne karen da! ;-)

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
flytting med katt
« Svar #10 på: 23 November 2005, 22:55:03 »
Har opplevd at det ikke bare er flytting som krever at de er inne lenge. Etter at jeg kastrerte min katt Baltasar ble han borte etter å ha vært inne i to uker. Det er og litt skummelt, derfor har jeg innekatt jeg nå.