Skrevet av Emne: Valp i kattefamilie  (Lest 828 ganger)

ellenh

• Gjest
Valp i kattefamilie
« på: 09 November 2005, 14:01:02 »
Jeg har to katter, en kastrert gutt på over året og ei jente på 8-9 mndr. Jeg skal nå få en valp og lurer på om noen har erfaring med å bringe
en valp inn i et kattehjem. Jeg hadde litt oppstartsproblemer da den yngste katten kom i hus, men dette har gått seg til helt supert. Regner med oppstartsproblemer  dette tilfellet også, men jeg vil prøve å begrense det som best man kan.

Kort sagt; har noen erfaring i å introdusere en
valp i et hjem med katter, eller har noen tips til
hvordan dette kan og bør gjøres.
Setter stor pris på det!  :thumbsup:

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
Valp i kattefamilie
« Svar #1 på: 09 November 2005, 18:13:30 »
Mine to katter var ca. 10 mnd gamle da jeg fikk Mary, som da var en (altfor) liten valp. Dette var helt problemfritt! De er kjempevenner  :thumbsup:

Jeg gjorde ikke noe spesielt - men ikke la valpen styre for mye med kattene. De kan jo alltids hoppe opp på noe hvis leken blir for vill, men du kan få problemer når hunden blir større. Hva slags hund skal du ha, forresten?

ellenh

• Gjest
Valp i kattefamilie
« Svar #2 på: 09 November 2005, 19:20:41 »
Det er en blandingshund som blir en slags mellomstørrelse.
Fra før har jeg hørt noe om det å intodusere en ny katt for katter man allerede har; man bør gjøre det gradvis og ha dem i adskilte rom til å begynne med. Noen som har noen tanker rundt dette i forbindel med valpens ankomst?

Utlogget BRIc33

• Spretten katt
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • (N) Andurils Britisk Korthår
    • Vis profil
    • (N) Andurils Britisk Korthår
Valp i kattefamilie
« Svar #3 på: 09 November 2005, 23:23:25 »
Man må nesten se det litt ann på hvordan kattene dine er også. Blir de lett skremte av ting, eller er de rolige og avbalanserte stort sett ?
Eg lot mine få se valpen (berner sennen) før hunden såg de, gjennom ruta.
Ellers lot eg de få ta det i sitt tempo, hunden prøvde aldri å 'ta' de når den var valp, men i unghundfasen har hun prøvd å erte de på seg, resultatet ble en katt som gjemmer seg, og en som ikkje finner seg i å bli hersa med, og ender opp med å løpe etter hunden istedet  :lol:
De er hvertfall gode venner alle tre nå..

MEN,du må nesten se det ann litt på hvilken rase det er og, da tenker eg.. Er det en jakthund, fuglehund, terrier (som gjerne liker å ta smådyr) så må du nok ta det litt rolig. Vet du hva den er blanding av ?

Lykke til, uansett  :thumbsup:

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
Valp i kattefamilie
« Svar #4 på: 10 November 2005, 20:12:25 »
takk for tips!! vi har fått valp i huset og hun er ganske så aktiv når det gjelder kattene så tar med alle tips med takk!!!

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget kitti111

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/kitti111
Valp i kattefamilie
« Svar #5 på: 11 November 2005, 11:06:23 »
hei hei, min mamma har en venindemed en tibbetansk spaniel og de har vert her en del å overnattet osv, det vi da gjore var å ta det sagte, vi lot kattenne være litt ute i førsten så tok vi de inn en etter en, til slutt gikk de overens alle sammen tror jeg hehe.. lykke til.. :thumbsup:
mvh jenny/kitti111

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
Valp i kattefamilie
« Svar #6 på: 11 November 2005, 18:21:07 »
Det er sikkert en god idé å la dem møtes gradvis, slik du skrev... Jeg hadde ikke mulighet til det, i og med at jeg ikke hadde mulighet til å stenge noen inne bortsett fra på badet. Valpen var også svært ung og sov mye, og kattene hadde møtt hund før uten at det var noe problem. Kattene hadde hemsen, der valpen ikke kom opp, slik at de hadde alltid et sted de kunne trekke seg tilbake til hvis de syntes det ble mye styr med den lille "babyen". Mye kommer vel an på hva slags katter du har - mine er veldig nysgjerrige og åpne for nye mennesker og dyr, slik at det hele var ganske uproblematisk.

Attack`s

• Gjest
Valp i kattefamilie
« Svar #7 på: 11 November 2005, 18:28:35 »
Jeg fikk en liten tass i hus i år...som nå er 34 kg tung og 9 mnd snart.
Vet ikke,men jeg har hørt  Main Coon er rasen som går utrolig godt sammen med alle dyr,da inkl hunder.
Bajas og Nero ble gode venner på 1-2-3.

De andre kattene her bryr seg rett og slett ikke om han.
De godtar han er der,stjeler freidig av maten.

Nero er vokst opp med katter og har aldri jaget dem.
Han har heller ikke fått annet enn et klaps på snuten (uten klør) av Felix da han en gang kom logrene i mot han.
Så kommer der stadig noen irriterte fres fra Kiss her,som ikke kan fordra han om han er i leke humør.

Bajas og Nero derimot leker og koser seg på kjøkkenet.Busefanter sammen de to der :lol:

Legger ved et bilde tatt i morges da de to tenkte dem kunne storme frokosten til oss mennesker.
Da fikk jeg nok,og ødela deres lille plan å stengte dem inne i buret hans til vi hadde spist ferdig.
Bajas skjuler ydmyheten ved å vaske seg,men det ser virkelig ut som Nero skammer seg :lol:

Introduksjonen gikk fint,kattene godtok hunden ganske raskt,sikkert også fordi det aldri ble noe jaging av katt rundt om i huset.
Så klart prøvde han seg jo av ren nysgjerrighet når han var liten,men det tror jeg er helt normalt.
Hunden spiser maten sin på gulvet,kattene spiser sin mat på et lite bord på kjøkkenet.
Vannskåla deler dem på gulvet.
Hunden sover i bur på natta,får ikke komme inn i stua (røyting og skitt pga regnvær og hvitt vegg til vegg teppe).Har grind til stua og grind til loftet.
Så han har ikke tilgang til hele huset.Det syns kattene her er en skikkelig grei deal.De var nok redde for å få konkurranse i senga.

Bare være konsekvent med hunden og hans ertelyster fra dag 1 og la kattene selv bestemme tempoet,så går det som regel av seg selv :thumbsup: