Skrevet av Emne: Er dette typisk skogkattoppførsel ?  (Lest 566 ganger)

Kismet

• Gjest
Er dette typisk skogkattoppførsel ?
« på: 08 November 2005, 17:20:38 »
Jeg lurer rett og slett på om skogkatten min er spesielt super-sosial eller om dette er typisk for rasen ?

Den dagen jeg hentet han, var det tydelig at han hadde hatt et godt hjem hos oppdretter, han ville gjerne koses med og var trygg og rolig.
Det er vel ikke så uvanlig i sitt eget hjem.

Men, da vi skulle ta han med oss:
Han går lydig inn i buret, og på veien til sitt nye hjem, ligger han og storkoser seg på ryggen inni buret mens han prater og prøver å få mest mulig oppmerksomhet.

I det han slipper ut av buret, snuser han litt rundt, og iløpet av første halvtime oppfører han seg som om han alltid har bodd her.

Nå har jeg hatt han en måned, og han er ikke redd noe, eller noen.
Han er like glad i alle, det er ingen han vier mer oppmerksomhet om andre, og om han aldri har sett deg før spiller det overhodet ingen rolle, da oppfører han seg som om han og gjesten har vært bestevenner i alle år.

Han er veldig glad i å prate, og liker godt å kose med gjestene, og vil de ikke så gnir han seg inntil kinnet, for at de skal forstå at det er på tide å gi han oppmerksomhet her.

Jeg trodde vel det at kattene ville oppføre seg annerledes overfor gjester enn overfor de han bor sammen med  ?
Det er tydelig at han her gir blaffen i hvem han er sammen med eller bor hos, så lenge han får mat og kos.

Kattungen på 7,5 mnd derimot, der er det meg, og helst bare meg for alle penga.
Han kan også kose med gjestene, men det er fortsatt meg som er hans store idol.

Nå har jeg jo hatt kattungen siden han var bitteliten og lå og skalv under sofaen, mens skogkatten kom da han var voksen, men det virket ikke som om han brydde seg noe som helst om å reise fra sitt forrige hjem heller.
I det han var ute av døra, så var de glemt, virker det som.

Nå er det oss og gjestene våre han er interessert i, men jeg føler meg rimelig sikker på at om vi hadde gitt han bort, hadde han gitt blaffen i det han satt i bilen sammen med sin nye eier.

Det er jo endel som mener det at katter gir blaffen i hvem de bor hos så lenge de får mat og kos, mens hunder kan savne sin eier, og føle en form for kjærlighet.

Men, på min kattunge er det ingen tvil, det er jeg som er mamman hans, det er meg han vil sitte på fanget til hele tiden, det er meg, meg og meg.

Hva mener dere andre ?
Hvordan oppfører deres katter seg ?

Attack`s

• Gjest
« Svar #1 på: 08 November 2005, 20:32:48 »
Du har en meget trygg,god og kjærlig katt med verdens beste gemytt. :thumbsup:

Katter er veldig forskjellige,uansett rase og selv i en søskengjeng.
En del blir dem formet av sin kattemor og oppdretter,men en del har dem bare i seg,en helt spessielt arv.

Vært glad for den arven der.

Har også sånne katter her hjemme.
Hunnkatten er mer viljesterkt og sær som sin mamma,mens hannkattene er helt utrolige.
Dessuten er det også noe helt spessielt med hannkatter syns jeg.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #2 på: 09 November 2005, 10:33:10 »
Er helt enig med Attack`s...Du har værdens heligste kemytt på din katt. Gled deg over det.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 09 November 2005, 11:10:28 »
Jeg har aldri hatt hunnkatt, så jeg har lite å sammenligne med der.

Det virker iallefall som om han trives uansett, han er ikke vanskelig sånn :)