Skrevet av Emne: Tunfisk  (Lest 830 ganger)

Kismet

• Gjest
Tunfisk
« på: 06 November 2005, 13:52:06 »
Skogkatten min er vant til å få tunfisk som snacks fra oppdretter.

Jeg har da videreført dette sånn ca hver lørdag........(akkurat som om katten vet hvilken dag det er...), men jeg har lest diverse advarsler om at katter IKKE skal ha tunfisk uten at jeg har fått med meg hvorfor, og om det er noe i dette ?

Jeg kjøper tunfisk i vann, på boks.....Og det går ned på høykant....

Linda

• Gjest
Tunfisk
« Svar #1 på: 06 November 2005, 13:56:58 »
Tunfisk inneholder mye salter/magnesium, og kan føre til urinstein. Det samme gjelder reker.

Attack`s

• Gjest
Tunfisk
« Svar #2 på: 06 November 2005, 14:22:22 »
Jo,men jeg tror ikke det er farlig å gi i svært små mengder en gang i blandt.
Kattene her får tunfisk 3-4 g i året,bare en bitteliten smakebit.

Det er mye som er farlig eller ikke sunt,men vi mennesker er jo ikke heller alltid like sunne,og tar ikke skade av deg i moderate mengder.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Tunfisk
« Svar #3 på: 06 November 2005, 14:22:56 »
Sitat fra: Linda
Tunfisk inneholder mye salter/magnesium, og kan føre til urinstein. Det samme gjelder reker.

Oy, dette visste jeg ikke :shock:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Tunfisk
« Svar #4 på: 06 November 2005, 14:41:24 »
FAKTA? da skal jeg i så tilfelle ikke gi mere.. hva med annen fisk da? er det bare tunfisk det gjelder? Jeg har hatt liggende tunfisk i skapet nå, i olje.. får nok bare kaste da?! vil ikke ha syke katter! :syk:

Attack`s

• Gjest
Tunfisk
« Svar #5 på: 06 November 2005, 15:26:34 »
Dere må ikke bli fanatiske her da :lol:

Alt med måte.
Hva med Kiss som satte seg til rette med kålrabi stappa her i sommer?
Det er jo ikke særlig sunt og godt for katten,men tror ikke hun får mer av det her,da setter jeg heller skåla i kjøleskapet om jeg må reise fra middagsbordet.

Tunfisk er ikke lurt å gi katter nei,men jeg tror ikke det er skadelig med en liten flik en meget skjelden gang.

Kismet

• Gjest
Tunfisk
« Svar #6 på: 06 November 2005, 15:56:22 »
Kattene mine pleier å dele en boks med tunfisk, men om de kan få urinstein av det, så skal jeg slutte med det...

Gjelder dette bare tunfisk spesielt, eller er det annet fiskesnacks man også bør holde seg unna ?

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Tunfisk
« Svar #7 på: 06 November 2005, 16:34:00 »
Jeg har hatt en katt med utinstener, og jeg fikk beskjed om at jeg måtte kutte ut fisk. Nå skal det sies at mine fikk kokt sei hver dag (trodde det var bra jeg).
Etter at vi hadde kuttet ut fisk og fått medesiner og ny mat mot utinstener ble han nesten bra. Han fikk 3 anfall til etter det første.  Men da slapp ha å bli stukket opp og det var ingen betennelse de siste gangen.Men det kan vel forklares med at jeg da var oppmerksom på situasjonen og hviste hva som måtte gjøres.
Men en gang i mellom får mine nå "seifiskekake" til bursdager, og det er jo 5 av dem i året.Og jeg har ikke hatt noen tilfeller av dette på mange år.
Så jeg tror at med måte er bra for katten.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Tunfisk
« Svar #8 på: 06 November 2005, 18:15:19 »
okei, men da er det greit.. alt med måte ikke sant?:flau:

Attack`s

• Gjest
Tunfisk
« Svar #9 på: 06 November 2005, 23:26:31 »
Eneste kattene mine ikke får er sjokolade,kaffi,te og den slags.
Men det meste av middager og vanlig mat får dem smake på en sjelden gang.
Det blir jo som leverpostei.
Den er jo heller ikke særlig helsig å gi,tomatpureen i makrell i tomat er jo også veldig sterk.

For det meste går det i tørrfor her,og vi er nå inne i en kalverull periode,da min sønn elsker dette på skiva.
Kattene deler da 1 slik slingse sammen (4 katter)

Kiss og Cali har fått en ts med saus fra Spaghetti ala Capri,så slapp jeg mer mas fra de to matmomsene.

Så i moderate mengder kan dem vel få smake på det aller meste ville jeg tro.

Det er forskjell på 1 ts og hele boksen :zmile:

Og mine katter sååå sunne atte  :spinning:  :lol:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Tunfisk
« Svar #10 på: 07 November 2005, 17:19:06 »
Dette fant jeg i Din Katt:

Fet fisk, som feks tunfisk, har et høyt innhold av umettede fettsyrer. Gir du katten for mye tunfisk, kan dette forårsake en smertefull betennelse i fettet under huden (steatitt). Både hvite og fete fisketyper inneholder proteiner av høy kvalitet, og jod, men de mangler desverre en del kalsium, fosfor, kobber, jern, magnesium og natrium. Sørg for at du ikke gir katten for mye rå fisk, ettersom det inneholder timianase, et enzym som ødelegger tiamin, et av de viktigste B-vitaminene. Timianase blir ødelagt når kjøttet varmes opp, så det er best å tilberede fisken før du gir den til katten din.

Som det blir nevnt i et annet innlegg så er det bare alt med måte og aller helst tilberedet, da tar nok ikke katten skade av det.  :thumbsup:

Pusitoon

• Gjest
SV: Tunfisk
« Svar #11 på: 13 Juli 2006, 18:14:23 »
Hva med tunfisk på boks som er til katt??? Sheba heter den ene typen...store biter tunfisk... Håper den er grei å gi...synd for pusen om hu ikke kan få sånn mere...Hu digger det!!

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 13 Juli 2006, 18:20:43 »
Tror ikke det gjør noe.
Jeg er sånn periode boksemat giver til kattene mine.
Jeg gir da en del gourmet i saus,ellers er prøver jeg å finne i gele,pga kastraten min som ikke har helt god mage når det gjelder boksemat generellt.Da går jeg egentlig ikke å tenker på smak.

Men så klart alt med måte.
Her blir dem ekstra dullet med når jeg har kattungekull og i helgene.

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #13 på: 13 Juli 2006, 22:34:02 »
Mine får en boks tunfisk i ny og ne,og jeg tror ikke de tar noe skade av det.
Jeg vanner ut tunfisken før de får den.

Men det er stor forskjell på daglig og månedlig kos.