Skrevet av Emne: Eksportere  (Lest 549 ganger)

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Eksportere
« på: 05 November 2005, 21:38:40 »
Jeg skal nå til å eksporter to av mine kattunger,dette har jeg ikke gjort før og lurer da på hva jeg må gjøre?(ikke til Sverige)

De må ha rabiessprøyte,ha pass,være id-merket og ha transfer..noe mere? (utenom det vanlige vaksinene o.l )
Hva med hjerteorm-vaksine/behandling?

Og hvilket "papirarbeid" trengs?

Jeg har brukt å si til mine kjøpere at om de betaler hele salgsummen før jeg sender inn stamtavlerekvisasjonen så får de sitt navn på tavlen fra begynnelsen av,kan dette også gjøres med kjøpere fra utlandet? (vet ikke helt hvordan en transfer "virker".. ) :hæh:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Attack`s

• Gjest
Eksportere
« Svar #1 på: 05 November 2005, 22:00:28 »
Jeg skal jo importere katt fra Tyskland,og siden hun har den der flere mnd lenger,så betalte jeg også for katten da den var leveringsklar for henne ca 3 mnd (rett før hun sendte inn papirene).
Resterende beløp betaler jeg når jeg henter katten. (rabbiesvaksinene og blodtesten)

Rabbies vaksinen settes når dem er 12 uker.

Hmm,stamtavle,transfer,pass og vaksinene i orden.
Du må ID merke..tror du har fått med deg alt her.

Ev andre tester kan du ta,men hør med kjøper om det trengs.
Mange ganger dem dem hjelpe til.
Oppdretteren min måtte ha hjelp av meg (og jeg henvendte meg til andre)

Etter det er det vel bare å la dem hente/sette på flyet tror jeg.

Men dersom dette er til England,der dem er veldig strenge selv fra strenge Norge,så er det en helt annen prosedyre.
Da må en gjennom samme opplegget som vi i Norge når vi importerer fra Europa og sikker mere til.
Dersom det er til England kan du kontakte ei du får mail adressen til via PM.Hun kan sikkert hjelpe deg med spm.

Ja,utenom det vanlige,må du ikke også gi en spes ormekur til alle som skal ut på tur utenfor Norge og Sverige?
Eller er jeg helt på bærtur?

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
Eksportere
« Svar #2 på: 05 November 2005, 23:38:50 »
Hmmm... får vel ringe en i klubben eller mattilsynet for å høre hvordan jeg går frem uansett,tenker jeg! Det er jo derfor de er der!  :thumbsup:

Attack`s

• Gjest
Eksportere
« Svar #3 på: 06 November 2005, 02:34:46 »
Mattilsynet forklarer så forvirrende av og til.
Men noen råd går inn mellom ørene hos dem også.

Jeg syns det er mer til hjelp å ta kontakt med noen som ner vand med en del eksporter.

Hvor skal dem reise hen da?

Gratulerer med eksportering,og så 2 fra samme kull :thumbsup:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
Eksportere
« Svar #4 på: 06 November 2005, 11:20:37 »
Ja,tenkte å prate med "eksperter på eksport"..  :cool:
I tillegg til veterinærer og mattilsyn..Ofte oppdrettere som vet mest når det kommer til stykket!

De skal til Polen og Finland.. Og det er kjempeartig!!  :thumbsup:
Så nå får jeg meg en tur til Polen på nyåret å! :)
Hun damen turte ikke reise hente katten selv,så da er det jeg som reiser nedover med ham. På hennes regning selfølgelig..  :thumbsup:

Heldigvis skal sistemann ikke lenger enn til Lillehammer da,så han får man jo se igjen.Tror alt litt trist at de skal så langt,selv om det er artig.