Skrevet av Emne: Hannkatten min tisser på gulvet  (Lest 1681 ganger)

Kismet

• Gjest
Hannkatten min tisser på gulvet
« på: 01 November 2005, 18:21:37 »
I går mårres når jeg sto opp, er det første min 1 år gamle hannkatt gjør når han får tilgang til badet....hoppe opp i badekaret og sette seg der og tisse.....mens han glaner på meg.
Akkurat da satt kattungen på do, så der var det opptatt.

I dag da jeg sto opp og skulle rense ut av kassa....pilte han bort til ytterdøra, og satte seg ned for å tisse rett foran den. Fortsatt mens han stirrer på meg.

Han har god tid, og tisser både lenge og vel, setter seg godt til rette, og prøvde å grave over etterpå.

Han er ikke kastrert, da han muligens skal brukes i avl vil jeg helst unngå det om det er mulig uten at han tisser ned hele huset.

Men, dette er vel ikke markering ?
Han skvetter jo ikke, han tisser både lenge og vel.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor han gjør det.

Første natta gjorde han fra seg foran ytterdøra, for da var han ikke fornøyd med sanda....Bytta sanda dagen etter, da var det greit...

Helt til nå...

Hva er det han prøver å fortelle meg, der han sitter og hvordan gjør jeg lurest i å reagere på dette for å få han til å gå på do i doen sin ?

Det er jo bare 2 morgener dette har skjedd, resten av døgnet har han gått i doen sin....

Det virker som om det er fryktelig om å gjøre å tisse utafor kassa så fort han ser meg dukka opp om morgenen...
Og de to gangene det skjedde, var enten kattungen oppi der, eller jeg rensa doen......

Han har doen tilgjengelig hele døgnet...

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #1 på: 01 November 2005, 22:32:45 »
Er det et forsøk på å si at dere trenger to doer kanskje? eller en annen type kattesand?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 01 November 2005, 23:29:04 »
Ikke aller hannkatter markerer med å slage fartsstriper opp etter veggene.
Noen er så "late" at den faller i dype tanker kun ved å sette seg ned på stompen :idea:

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 02 November 2005, 18:12:42 »
Han gjorde det ikke i dag, men nå er han skadd, så jeg vet ikke om det har tatt noe av oppmerksomheten bort fra tissingen....

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03 November 2005, 20:02:26 »
Tror det er markering jeg. Min katt er nemlig også sånn setter seg ned og tisser store dammer som lukter død og H***** rett foran meg hehe. Her en dag så vaska jeg det bort, så gikk det to sekund så tissa han søren meg der igjen grrrr. Men kan jo ikke bli sint da, de er jo frustrerte og vil ha damebesøk :)

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
« Svar #5 på: 03 November 2005, 20:17:05 »
Jeg mistenker at hannkatter kan være litt forvirra i det de blir gamle nok til å forstå at de skal markere rundt forbi. Baltsar gjorde akkurat det samme da han var rundt 1 år gammel. Var store dammer med rett og slett hannkatt-tiss rundt forbi. Nå har han heldigvis sluttet med det (holdt på med det i ca 6 mnd!), og har begynt med vanlig markering... :flau:
Vet ikke om det er bedre egentlig da?  Men ikke så store flekker av det!  :lol:

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #6 på: 03 November 2005, 20:50:33 »
dammer er bedre syns jeg, enn spraying opp etter vegga dobbelt vasking da jo hehe.

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 04 November 2005, 16:37:19 »
Jeg håper inderlig (men det er vel optimistisk...) at han ikke kommer til å fortsette med det, for her er det vegg-til-vegg teppe, og vi leier, så det spørs om huseier blir så fornøyd om katten tisser ned hele huset...

Isåfall er det vel bare en ting å gjøre...

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #8 på: 04 November 2005, 22:59:44 »
uff prøv å ta på han truse, ta kontakt med Attack's her inne hun kan fortelle deg alt om det.

Kismet

• Gjest
« Svar #9 på: 05 November 2005, 16:22:30 »
Han gjorde det i går igjen, i badekaret.
Så lenge han tisser i badekaret er det greit, men jeg syns det er merkelig at han (til nå) kun har gjort det når jeg er i nærheten....Han prøver å grave over etterpå.

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #10 på: 05 November 2005, 17:49:25 »
Min og prøver alltid  å grave over etterpå, han graver av å til før han setter seg ned og tisser og. Det er vel renslighetsinstinket tror jeg.

ellenh

• Gjest
« Svar #11 på: 09 November 2005, 14:44:31 »
Jeg har også en hannkatt som plutselig begynte å tisse inne i ettårsalderen. Han har aldri gjort noe slikt før, men plutselig en dag så jeg at han tissa på gulvet foran kassa si. Jeg trodde også at han kunne være misfornøyd med rensingen i kassa, så jeg byttet sand og rengjorde. Desverre fortsatte han med tissinga, store dammer rundt omkring. Helst på faste steder. Til slutt begynte han å tisse i senga mi! Han tissa i senga mi hver dag og jeg kunne ikke gjøre annet enn å vaske dyner, sengetøy og laken dag inn og dag ut.
Han er kastrert, så jeg tror ikke det er markering, det er heller en annen slags markering for å si ifra at det er noe som er galt.
Rett før han begynte med dette fikk jeg en ny katt. Fra før av hadde jeg tissern og broren hans, og det var antakeligvis nykommeren som satte igang tissingen. Man sier gjerne at det enten kan bety at katter er syk, eller det er noe som plager den psykisk. Ta den for all del med til dyrlegen for å utelukke at noe er galt!
Hos meg ordnet ting seg da broren døde. Nå har jeg bare tissern og den lille jenta, og ting er for det meste tilbake til det normale. Det hender vi lukter en liten eim av kattedemonstrasjon, men jeg er redd for at det nå kan ha blitt en vane for gutten min. At han ikke lenger husker at det kun er i kassa slikt skal gjøres. Hva tror dere andre om det?
Jeg tror katten min begynte å tisse inne fordi rangstigen forrykket seg da Ulla kom inn i familien. Ikke bare var Grå (tissern) underordnet broren sin, nå var det også ei lita dame her som bestemte.

PS: hjelpen jeg fikk hos dyrlegen da jeg ba om hjelp til dette problemet var dette, og kun dette,: Ja, kattepsykologi er vanskelig.

Kismet

• Gjest
« Svar #12 på: 09 November 2005, 14:55:13 »
Min er ikke kastrert (men det er under grundig vurdering), så det er vel endel av årsaken.
Det er ikke hver dag han gjør det, det har skjedd en 3-4 ganger til nå, og 3 av fire ganger i badekaret.
Så lenge han tisser i badekaret, så er det helt greit for meg.

Jeg har funnet ut at det har ingenting med hvordan doen hans eller sanda er, det er bare noen han er nødt til å gjøre av og til, og kun på morgenkvisten mellom 0600 og 0630. Det har selvfølgelig ingen sammenheng, men det er kun da det har skjedd.
Foreløig.
Det blir spennende å se om han holder seg til badekaret, eller om det utvikler seg til skikkelig markering overalt.

Men, jeg nevnte det for oppdretter og hun hadde ikke opplevd det samme, så kanskje det har noe med tilvenning på nytt sted å gjøre, eller så er det bare det at han har kommet i "riktig" alder for en hannkatt til å tisse her og der.

Tiden vil vise :)

Om dyrelegen din kun hadde kommentaren "Kattepsykologi er vanskelig", da tror jeg at jeg ville funnet meg en dyrlege som tok problemet på alvor, i og med at katten din er kastrert...

Det er jo godt mulig at slikt kan skje når det skjer store forandringer, som f.eks at det kommer nye familiemedlemmer, katter reagerer vel forskjellige, og det kan jo være at han er/var nervøs ?

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
SV: Hannkatten min tisser på gulvet
« Svar #13 på: 13 April 2006, 02:02:32 »
Jeg tar like godt opp denne tråden istedenfor å starte en tilsvarende.

Kattungen min på snart 6 mnd begynte å tisse oppå taket av kattedoen da han var rundt 5 mnd.

Først trodde vi det kunne være at det var mørk på rommet hans om natta, men nå har jeg ferska han 2 ganger når lyset har stått på.
-Han har også tisset i transportburet som har stått like ved doen.
-Klumpe-spaden lå ved siden av doen og han satt klar til å tisse på den også da jeg tilfeldigvis gikk forbi og klarte å stappe ham inn i kattedoen før han rakk å gjøre fra seg så mye som en dråpe. . .  :icon_mad:

Doen blir rengjort omhyggelig for å fjerne lukt etter hvert av disse "uhellene" og klumpsanden har vært fin, så det kan ikke være det han klager på. Det skjer jo ikke hver gang han må tisse, men enkelte ganger.

Så langt har han kun tisset på sitt eget rom, heldigvis. Har han begynt å markere allerede nå, er ikke det litt tidlig?

Hva FEILER det katten min, egentlig? Han er 5,5 mnd gammel hann-abyssiner.
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #14 på: 13 April 2006, 02:12:04 »
Urinveisinfeksjon???

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 13 April 2006, 02:25:31 »
Prøve å bytte sand?
Sjekke ut at han er frisk,,,,ellers kan det være markering.
Det er aldri for tidlig eller sent å begynne med sånt.
Det forekommer hos alle i alle aldre,kjønn,fertil eller ei.
Verst hos fertile dersom dem begynner med det....vanligvis.
« Siste redigering: 13 April 2006, 02:27:13 av (N) Attack's »

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #16 på: 13 April 2006, 02:44:00 »
Takk for tipset - tanken om urinveisinfeksjon har ikke slått meg  :-X

Nå har jeg googlet "urinveisinfeksjon katt" og kommet til dyrenett og det kan visst være en hel haug med grunner for å skvette rundt...

Urinen har alltid vært noe mørk, men de gangene jeg har sett den er jo de siste månedene fordi den har vært utenfor kassen - så kanskje den ER for mørk; altså blodig?? Oh God please, no. Det er jo så lenge siden!  :skjelveleppe:

Stod noe om stress og ytre påvirkninger. Han har fått gått ute den siste måneden (men han har tisset utenfor doen før dette) og da har han møtt på en katt, gått seg bort, løpt på et nettinggjerde og andre nye ting jeg ikke vet om. Dessuten har vi prøvd korte tilvenningsturer i bil, så det kan være mye han "stresser" på. Men først og fremst må jeg nok ta en tur til veterinæren igjen, for å utelukke sykdom.

Han er aktiv som vanlig ellers, ikke noe slapp eller utilpass. Sover på plassen sin og spiser som vanlig. Tviler på at han har feber.
Men siste uke nå la han bare på seg 20 gram,jeg vet ikke om det er for lite eller om han skal begynne å stagnere nå som han nærmer seg 6 mnd?

PS: Vi har for ikke så lengesiden gått fra perler til klumpsand og det var rett før vi skiftet han begynte å tisse på taket. Vet ikke om det er en sammenheng da det altså startet før skiftinga.

EDIT: And for the record: Der spydde han akkurat den største spyen jeg noen gang har sett ham spy! Det stoood ut av kjeften hans!! Jeg kunne se 2 sånne godte-trops vi ga ham tidligere (han tåler dem). De så ikke noe særlig fordøyd ud. Ikke resten av tørrforet heller, bare det som kom opp sist. Jeg kjente at kulene fortsatt var litt harde i midten. Vet ikke om alt dette har en sammenheng, da. Han er jo som nevnt velig aktiv. . .

EDIT (igjen): Kom nå på at vi ga ham litt fløte tidligere i dag. Det kan være forklaringen på hvorfor han kastet opp nå... Stakars. Dumme meg...
« Siste redigering: 13 April 2006, 03:07:40 av Misty »

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #17 på: 13 April 2006, 08:37:18 »
Misty skrev:
Sitat
Har han begynt å markere allerede nå, er ikke det litt tidlig?
Ikke for å være abyssiner, rasen ligger et hestehode foran andre raser både når det gjelder markeringsbehov og lukt av urinen(hannkatt). 5.5 mnd gammel er han kjønnsmoden, og da melder markeringsbehovet seg. Noen roer seg ned når puberteten er over, men ikke alle. Jeg vet om en perserhann som satte barn på alle hunnene i bestanden da han var 6 måneder :humre:, og perserne er sent utviklet!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #18 på: 13 April 2006, 11:49:13 »
NEEEEEIIII!!! Kattungen min skulle liksom være UNGE litt til dah...  :icon_question:

Takk for info, Marit, jeg visste ikke at abyssinerene var så tidlige...
Da kan det fort bli en tur innom snipp-snipp hvis han allerede er kjønnsmoden.  :crazyII[1]:  :icon_sad: Tisse rundt på det viset...

Han kasta opp igjen i dag morges.  :icon_evil: ??

ellenh

• Gjest
« Svar #19 på: 13 April 2006, 14:38:03 »
Dessuten blir kattunger fortere kjønnsmodne på våren. Rart men sant.