Skrevet av Emne: Ringorm  (Lest 981 ganger)

Utlogget fiamor

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
Ringorm
« på: 01 November 2005, 09:06:14 »
Hei,
Noen her inne som har vært borti ringorm?
Jeg var hos vet med fia igår... Jeg synes hun har så lite hår ved ørene og over øyebryna. Veten tok noen hårprøver og sendte ned til lab. Skulle få svar om cirka tre uker.. Det verste er at jeg også har fått ett kjempeutslett på låret.. Helt rund og tørt, men klør noe veldig...
Noen som har noe erfaring med dette? Kan det være farlig for puser og få det?
Fikk høre at ringorm er en sopp og ikke en orm igår da.
"fiamor"

Attack`s

• Gjest
Ringorm
« Svar #1 på: 01 November 2005, 20:49:40 »
sender deg en PM

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
Ringorm
« Svar #2 på: 02 November 2005, 08:11:22 »
Ringorm kan konstateres ved floureserende lys (blå lys). Det lyser da helt neongrøn og er meget tydeligt at genkende.

Ringorm er meget træls at få ind i sin kattebestand, men der er ingen grund til hverken at gå i panik eller "hemmeligholde" det, som mange opdrættere/ejere gør, fordi de enten ikke kender nok til fænomenet eller fordi de slet og ret skammer sig.

Ringorm skal man ikke skamme sig over, ALLE uden undtagelse kan få det. Det smitter enormt og man kan erhverve sig det endda på en udstilling, ja bare ved at gå forbi en hegnspæl som man rører ved. (kalve/køer bruger ofte hegnspæle til at klø sig på.

Ringorm er en svamp. Der findes utallige afarter. Men har et dyr (eller du) haft een type ringorm er det meget usansynligt at netop denne art dukker op igen hos dig og dyrene, når den først er brændt ud. For brænde ud, det gør den, det KAN tage lang tid, men det sker.

På apoteket kan du købe salve til dig selv. Her i DK hedder det Lamisil.

For 3 år siden havde vi en ringorm i bestanden og det blev meget dyrt for mig, fordi en meget nyuddannet dyrlæge ikke fik behandlet mine katte rigtigt fra starten.

Men det er vigtigt at du får gang i behandlingen lige nu, du må bede dyrlægen om at få tabletter, så du kan få startet.
Dernæst skal du til at gøre rent. Gulvtæpper er ikke gode at have når man har kat, men har man dem, ja så skal de renses. Vi tog alle tæpper af og lagde trægulve.
Så skal du vaske alt hvad der kan vaskes og tørre det rigtigt godt. Hvis ting kan komme i vaskemaskine/opvaskemaskine er det en rigtig god ide.
Katten kan man med held vaske med Klorhexidinshampoo.

Men lad nu være med at panikke. Som sagt er ringorm jo kun en svamp. Det ser forfærdeligt ud, men er ikke dødelig. (måske lyder jeg kynisk, men det er nok fordi jeg har set katte dø af FIP , så en smule ringorm, ja det må jeg indrømme jeg hellere ville se på katte  :thumbsup: )

Hvis du har nogle spørgsmål, så bare sig til.

NB. HUSK at ringorm smitter, så det er en rigtig god ide at tage forholdsregler, når du går på besøg eller andre besøger dig.  :thumbsup:
MVH Lone

Utlogget fiamor

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
Ringorm
« Svar #3 på: 02 November 2005, 14:36:23 »
Hei igjen,
Dyrlegen brukte ett sånt infrarødt lys eller noe, og lyste på både meg og pusen, men heldigvis slo det ikke ut noe på noen av oss, men vi skulle ikke være sikre for det sa hun...
Hun har nå ihvertfall sendt prøver til laboratorium. Får svar om tre uker...
Jeg avventer og hører på svaret.. Dyrlegen håpet ikke at der var ringorm,og trodde vel innerst ikke det heller, men hun ville allikevel få prøvene anylysert...
Men mitt merke er nesten blitt borte nå, så jeg krysser fingrene for at det ikke er det
 :hilse:  :cry:
"fiamor"

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
Ringorm
« Svar #4 på: 02 November 2005, 15:51:11 »
Jeg kan godt forstå du håber det ikke er ringorm.

Jeg krydser fingre for dig :thumbsup:
MVH Lone