Skrevet av Emne: Knekt halvparten av to klør  (Lest 1032 ganger)

Kismet

• Gjest
Knekt halvparten av to klør
« på: 29 Oktober 2005, 23:05:13 »
Kattungen min på 7 mnd kom nettopp inn.
På ryggen har han to striper med olje og potene er også ganske fulle av olje.
Dette er vel ikke noe særlig at han slikker i seg om jeg lar han vaske seg selv, så jeg bør vel vaske han ?

I tillegg ser jeg at begge klørne på frambeina, dvs den kloa som sitter lenger ned enn de andre, har flisa seg opp, eller er muligens knekt. Det ser mest ut som om de både har flisa seg opp, men også er knekt.
Han likte ikke at jeg tok så veldig på det, men jeg tror ikke han har veldig vondt.

Er det vanlig og helt OK at katter knekker klørne ?
Den ene kloa var knekt ganske nære inntil klofestet.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #1 på: 29 Oktober 2005, 23:10:59 »
Uff...stakkars pus :leiseg: er vanlig at katter knekker klør, mange ganger fliser de seg opp ved at katten selv biter på dem.

I denne situasjonen er det nok ikke dette som har skjedd, men hvis katten virker frisk og rask så er det nok ikke noe farlig. Klipp det som er delvis knekt om mulig og pass godt på pusen de neste dagene ( tid for å være litt innekatt hehe )

Bad katten din med engang for å unngå at oljen setter seg altfor godt fast i pelsen. Lurer fælt på hva den har funnet på for å se sånn ut :hæh:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 29 Oktober 2005, 23:21:22 »
Ble litt usikker nå, for nå fikk jeg lov til å inspisere alle de andre klørne, og nesten samtlige på bakbeina er halverte/ har flisa seg opp.
På frambeina har de også flisa seg opp, men de har stort sett igjen den lengden de skal.
Han har også et lite sår på poten.
Han har også litt olje i ansiktet, så ikke vet jeg hva han har holdt på med  :hæh:

Han var veldig rolig da han kom inn, og en stund så satt han og bare glodde framfor seg med tungespissen stikkende ut av munnen.

Det er ikke helt likt han, men så begynte han å vaske seg.
Men, vanligvis når jeg klapper han på hodet så pleier han å lene hodet mot meg, det gjorde han ikke nå...og jeg syns kanskje han ser litt rar ut i øynene...litt smal i øynene og kanskje litt sløv ?
Men han reagerer på navnet sitt.
Nå ligger han og sover i sofaen.

Jeg regner med at alt er iorden, men jeg tror jeg skal følge litt godt med....

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #3 på: 29 Oktober 2005, 23:27:18 »
Ta og ring til dyrlegen om ting forverrer seg :hilse: Ikke bra om den har slikt i seg olje, tror vår pus gjorde det en gang ( eller sånn gammel stekefett ) Den var dårlig i 2 dager etterpå, slapp og sløv og skalv.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 29 Oktober 2005, 23:31:22 »
Ja, jeg skal følge nøye med han noen timer framover, liker ikke når han oppfører seg så merkelig.

Han var ikke særlig interessert i kos heller, han gikk faktisk og la seg i andre enden av sofaen - han som pleier å forgude meg og alt jeg foretar meg - nå vil han bare sove.

Han ser ut som om han enten er dopa eller bare utrolig trøtt, og han har vært ute i tre timer ca.

Jeg skal se det an.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 30 Oktober 2005, 00:19:35 »
Utekatten vår bruker å ha ei og anna klo knekt, det er vel bare slik som skjer, men hvis mange er knekt, så må det nå kanskje være noe som har skjedd? Oljen må selvsagt vaskes bort, det er mulig han har slikket i seg litt av det, og at det er derfor han er dårlig ja.. huff, stakkars pusen...  :leiseg: se det an til i morgen, og ring dylegen om det blir verre.. kanskje han har sittet fast oppi en motor? .. gudene vet hva disse dyra gjør på når de er ute!

Kismet

• Gjest
« Svar #6 på: 30 Oktober 2005, 11:15:00 »
Han virker litt slapp enda, men han både spiser og går på do, og reagerte når jeg heiv en ball for å teste reaksjonen, så jeg tror det går greit med han.