Skrevet av Emne: kastrering vs/ vasektomi  (Lest 272 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
kastrering vs/ vasektomi
« på: 27 Oktober 2005, 13:30:14 »
er det nokon her som kanskje har hankatter som ikkje vart kastrert men sterilisert? (altså, dei har famleis utstyret, men sædstrengane er kutta, slik at dei framleis kan parre seg, men uten at det vert kattunger av det)?

er det eit problem med markering?

heike

Linda

• Gjest
kastrering vs/ vasektomi
« Svar #1 på: 27 Oktober 2005, 13:49:39 »
Nei hvorfor i alle dager skulle man gjøre det? Det er alltid en risiko for at hannkatter som har driftene i behold vil kunne markere/spraye. De vil også kunne streife mer og oftere havne i slosskamp, ja rett og slett alle bakdelene ved å ha en ukastrert katt. Tror nok ikke det er mange veterinærer som utfører sterilisering heller, kan ikke tenke meg at katten har godt av det.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
kastrering vs/ vasektomi
« Svar #2 på: 27 Oktober 2005, 13:57:23 »
pusabeistet skal kastreres i morgon og eg nevnte det til ein bekjennt som også har hatt katt. han reagerte veldig og angrep meg sterkt, trua faktisk med å aldri prate med meg igjen om eg skulle gjera det mot min katt. sa at eg ikkje fortjener å ha katt og at kastrering er det verste som ein kan gjera mot sin katt.  sa faktisk noko om adferds-forstyrrelse på lik linje som ved "declawing".

siden eg er ny til å ha katt (fekk min første katt i august05, det er han som skal kastreres) vart eg plutseleg usikker.

han sa at om du bestemmer deg for å ha katt må katten få lov å vera katt, dvs markering, vera på rek og alt det der. kutte sædstrengane ville gje katten moglegheit til å "vera katt" samtidig som den ikkje lager fleire kattunger.

er han heilt på jorda?
heike

Linda

• Gjest
kastrering vs/ vasektomi
« Svar #3 på: 27 Oktober 2005, 14:06:37 »
Han er helt fullstendig på jordet. Du kan jo be han om å lese denne siden:

http://www.saraostby.com/kastrering/

Sissel

• Gjest
kastrering vs/ vasektomi
« Svar #4 på: 27 Oktober 2005, 14:33:18 »
Ja, han er på jordet. Etter mitt syn viser slike holdninger kun en enorm mangel på kunnskap.

Sissel

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
kastrering vs/ vasektomi
« Svar #5 på: 27 Oktober 2005, 15:28:59 »
Helt enig med Linda og Sissel! De fleste katter får det faktisk bedre etter kasterering, de er roligere og slåss ikke så mye. Og så slipper det at "hormonene river i kroppen". For ikke å snakke om den tjenesten du gjør for alle de ennå ufødte kattungene...!!

Forresten - typisk at det var en mannlig bekjent av deg som reagerte. Har inntrykk av at selv om gutta er enige i kastrering, er det litt "fælt" for dem. De synes mye mer synd på hankattene enn hunnkattene, selv om det faktisk er et mye større inngrep for de sistnevnte!  :åhhhh:

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
kastrering vs/ vasektomi
« Svar #6 på: 27 Oktober 2005, 16:12:42 »
Uha da, ja det er vist kastreringsangst der meldte sig hos din ven.

Katte der kastreres ændrer ikke karakter/personlighed. De bliver ikke "sindsyge" og frem for alt, de aner faktisk ikke de er kastrerede. Blot findes drifterne ikke så stærkt i dem. Faktisk kan kastrerede hanner sagtens parre hunner i løb, jeg har en kastrat jeg bruger som "teaser tom" da jeg ikke vil give mine hunkatte p.piller.

Faktisk mener jeg, at lige netop du er meget egnet som katteejer. Du udviser ansvarsfuldhed og omsorg for din kat. Så når din ven mener modsat, må det være fordi han ikke selv er egnet til at have med katte at gøre. Og det må du meget gerne hilse ham fra mig og sige.

At en ven truer med ikke at ville tale med een, fordi man har truffet en endog meget rationel beslutning, ville gøre, at jeg ville lægge ham på is, til han kom på andre tanker.

Hold fast ved dit, du gør helt ret.
MVH Lone

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
kastrering vs/ vasektomi
« Svar #7 på: 27 Oktober 2005, 16:35:41 »
Jeg må bare si meg enig med resten av folket her, din venn er fullstendig på blåbærtur og burde ikke uttale seg om ting han absolutt ikke har peiling på. Unnskyld språkbruken, men jeg ble så provosert!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
kastrering vs/ vasektomi
« Svar #8 på: 27 Oktober 2005, 22:06:03 »
takk!! mangen takk altså! eg var plutseleg veldig usikker om kva som var rett. har lest endå meir om katter i dei siste 2 dager enn eg gjorde før, berre for å vera sikker at det er riktig det eg gjer.

ja, eg trur nok at det er kastreringsangst hos han. eg sendt han denne linken:

http://www.messybeast.com/antineuter2.htm

hihi....han har sjølvsagt ikkje svart endå...

det var kjempe fint å få svarene deres!

heike & pusabeistet (som ligg her og aner fred og ingen fare, forhåpentligvis gjer han det fram til i morgon)