Skrevet av Emne: en gang huskatt alltid huskatt??  (Lest 1942 ganger)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
en gang huskatt alltid huskatt??
« på: 25 Oktober 2005, 14:37:28 »
dere som har huskatter(slik som meg), har dere bestem dere for at det er kun huskatter dere vil ha eller har dere lyst på rasekatter?? Syntes dere huskatter oppfører seg anderledes enn huskatter for dere som også har hatt erfaring med rasekatter??

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #1 på: 25 Oktober 2005, 15:26:38 »
Jeg har alltid hatt en huskatt eller fler, helt ifra jeg ble født. Var "alltid" noen som skulle gi bort en kattunge, og de hadde en tendens til å ende opp hos meg og familien min. :roll:
Alle har vært svært forskjellige i lynne og utseende, som jo huskatter er.

Nå har jeg kun en huskatt på ni år som jeg har hatt siden jeg var 16 år gammel (hun bor hos faren min). Men... Min neste katt (eller katter...) skal være rasekatt. Nærmere bestemt Russian Blue. Dette fordi jeg har falt fullstendig for denne rasen. Både utseende og gemytt. :love:
« Siste redigering: 03 Oktober 2006, 13:24:00 av -BlueLuna- »

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #2 på: 25 Oktober 2005, 15:29:03 »
Så mitt svar på spørsmålet ditt er vel at jeg har lyst på rasekatt, selvom jeg forguder huskatten min. :flau:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #3 på: 25 Oktober 2005, 15:47:24 »
Jeg har også alltid hatt huskatter,helt fra jeg var liten. Men for 4 år siden fikk jeg min første rasekatt,og heretter kommer jeg nok bare til å gå til anskaffelse av renrasede katter.. Selv om jeg har en huskatt nå som jeg er akkurat like glad i og passer like godt på som mine renrasede katter!  :love:

Grunnen er enkelt og greit fordi med renrasede katter vet man mer "hva man får" Med det mener jeg; det er jo en grunn for at du velger akkurat "din" rase..fordi man liker utseende og temperamentet på de..  :thumbsup:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget September7

• Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25 Oktober 2005, 16:05:02 »
Selv har jeg hatt flest huskatter, men har nok hatt skogkatt også. Er veldig glad i huskatten, men om det nå en gang skulle skje at jeg skaffer meg en katt til, så må det bli en skogkatt eller en MCO!  :love:
Klem fra September7 :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 25 Oktober 2005, 22:42:25 »
Har alltid hatt katter rundt meg, siden jeg var baby, huskatter, har to huskatter nå, og en hellig birma kattunge. Kommer sikkert til å få flere rasekatter en gang, men finner jeg et huskatt nøste som jeg ikke klarer å si nei til så.. ja.. blir det jo flere huskatter! Jeg gjør ikke forskjell på de, og er like glad i alle sammen! :LOVE:

Sissel

• Gjest
« Svar #6 på: 25 Oktober 2005, 23:28:27 »
Jeg har vokst opp med huskatter, og har nå birmaer. Jeg syns det er VELDIG stor forskjell i gemyttet til en birma og en huskatt, eller, med birma (rasekatt generellt kanskje) vet man i større grad hva man får mens med huskatt er det litt mer bingo.

Jeg ønsker meg en huskatt, men siden jeg vet så veldig godt hva jeg har lyst på har jeg ikke funnet den perfekte enda. I tillegg er det gemyttet som holder meg tilbake. Jeg vil vite at jeg får en trivelig katt, jeg skal tross alt ha den i 15 år.

Sissel

Utlogget Maja

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.mystic-woods.com
« Svar #7 på: 26 Oktober 2005, 10:33:55 »
Jeg har alltid hatt huskatt, men har og hatt skogskatt og perser, nå har jeg 3 maine coon og en huskatt....

Og mine maine cooner har et helt annet gemytt alle tre en hva jeg har sett av de andre kattene mine. Perseren og skogskattene mine har vært mer lik huskatten igjen.

Jeg vil nok ikke ta til meg nye huskatter, ikke fordet, jeg elsker dem.
Men regner med at jeg kommer til å ha steriliserte hunner etterhvert osv, og jeg syntes nå at jeg har nok katter....for min situasjon i dag iallefall...

Linda

• Gjest
« Svar #8 på: 26 Oktober 2005, 13:53:08 »
Min første katt var en huskatt, men jeg har alltid vært veldig facinert av birmaer, og synes det er spennende med avl og utstilling. Jeg kommer nok ikke til å skaffe flere huskatter.

Når det gjelder gemytt synes jeg ikke det er så veldig stor forskjell på de tre jeg har nå (en huskatt og to birmaer), men huskatten min er halvt birma så det kan jo hende at hun har arvet litt av gemyttet.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #9 på: 26 Oktober 2005, 23:10:36 »
eg har fått min første katt i august i år og den tok eg kun fordi han ville ikkje funnet heim ellers. er no heilt kattefrelst og kan godt tenkje meg fleire katter etter kvart, men ikkje akkurat no.
katten eg har no er huskatt.
om eg skulle få fleire katter så ville eg fått meg katter som er i liknande situasjon som pusabeistet mitt: ingen vil ha dei. eg rekner med at det altså vert fleire huskatter på meg.

heike

Utlogget cyberkit

• Fin pus
    • Vis profil
    • http://www.norsk-museklubb.com
« Svar #10 på: 26 Oktober 2005, 23:49:23 »
Jeg har en av hver, altså en huskatt og en rasekatt,og de er like psyko begge to :lol:

men jeg merker jo forskjell på dem,det er klart, men nå er johuskatten min halv villkatt oxo da,fikk jeg beskjed om iallefall, men ho er bare sååå rååå og deilig :love:
bare spør Liten :roll:

kattene blir behandlet likt og dullet like mye med :thumbsup:
hvis jeg er bekymret for huskatten min,så er jeg ganske kjapp til å ringe dyrlegen,og jeg blir såå sur når jeg får kommentarer fra folk av noe i den duren som "tar du en huskatt til dyrlege?? kan du ikke bare få en ny? " "en time hos dyrlegen er jo mer verdt enn huskatten jo" "herregud,det er en blandingskatt"
har noen av dere opplevd å få noe alla sånne kommentarer? :mad:
Ayla

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #11 på: 26 Oktober 2005, 23:58:58 »
Ja, Ayla er en diggbar katt :thumbsup: Skulle gjerne hatt en sånn katt selv. Sykt å få sånne kommentarer, har ikke fått høre det samme selv, men føler holdningen mange ganger er at katter klarer seg alltid, ikke vits med dyrlege liksom :mad:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget cyberkit

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #12 på: 27 Oktober 2005, 00:43:39 »
Sitat fra: Liten
Ja, Ayla er en diggbar katt :thumbsup: Skulle gjerne hatt en sånn katt selv. Sykt å få sånne kommentarer, har ikke fått høre det samme selv, men føler holdningen mange ganger er at katter klarer seg alltid, ikke vits med dyrlege liksom :mad:

dessverre er det mange som mener at "uekte" katter ikke er verdt noe.... :mad:
Ayla

Linda

• Gjest
« Svar #13 på: 27 Oktober 2005, 07:27:45 »
Sitat fra: cyberkit
hvis jeg er bekymret for huskatten min,så er jeg ganske kjapp til å ringe dyrlegen,og jeg blir såå sur når jeg får kommentarer fra folk av noe i den duren som "tar du en huskatt til dyrlege?? kan du ikke bare få en ny? " "en time hos dyrlegen er jo mer verdt enn huskatten jo" "herregud,det er en blandingskatt"

Huskatten min har vært veldig plaget med UVI, og det jeg har hatt i veterinærutgifter på henne kunne jeg kjøpt to rasekatter for... Og dette måtte jo min mors bedre halvdel kommentere, "er det ikke like greit å bare avlive henne?"  :mad:

Nå har jeg heldigvis forsikring på alle tre kattene så da blir heldigvis den økonomiske belastningen minimal dersom det skulle skje noe.

Utlogget cyberkit

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #14 på: 27 Oktober 2005, 10:44:13 »
Sitat fra: Linda

Huskatten min har vært veldig plaget med UVI, og det jeg har hatt i veterinærutgifter på henne kunne jeg kjøpt to rasekatter for... Og dette måtte jo min mors bedre halvdel kommentere, "er det ikke like greit å bare avlive henne?"  :mad:

Ayla (huskatten min) har slitt mye med mageproblemer,og det har gått mye penger til dyrlege og medisiner,og endelig nå etter ett år,så er magen stabilisert..

jeg fikk høre for en stund siden at  "er det ikke billigst og best å bare gi ho ei kule?! spar vet.pengene til en ekte katt istedenfor"  :shock:
aaarggghhh! Ayla ER en ekte katt, ho er min ekte blandingskatt hehe.
men åååå asså,jeg blir så sinna!!!!
HVIS ayla ikke hadde betydd noe for meg,så hadde jeg ikke brukt penger på at ho skal bli bra i magen, da hadde jeg ikke kjøpt det beste av mat og kattesand og leker og alt til ho, da hadde jeg jo ikke giddet å ofre tid,krefter,kjærlighet eller penger på ho, åffer kan ikke folk få det inn i huene sine?!?!?! :mad:  :cry:

hvis.. hvis.. *snufs* hvis ikke ayla hadde betydd så utrolig mye for meg som ho gjør.. så hadde jeg ikke gått ute halve natta med bronkitt for å lete etter ho.... :cry:  :cry:
Ayla

Linda

• Gjest
« Svar #15 på: 27 Oktober 2005, 11:40:03 »
hvis.. hvis.. *snufs* hvis ikke ayla hadde betydd så utrolig mye for meg som ho gjør.. så hadde jeg ikke gått ute halve natta med bronkitt for å lete etter ho.... :cry:  :cry:

Samme gjorde jeg med huskatten min, var ute i to døgn i strekk å leita etter henne. Dette var midt på sommeren og her i nord var det sol døgnet rundt da, jeg var så solbrent etterpå at jeg omtrent hverken klarte å ligge eller stå...

Tror dessverre at mange ikke skjønner verdien av et dyr, og "bare en katt"-holdningen er jo uheldigvis veldig vanlig... Jeg tror bare man må la enkelte kommentarer prelle av, folk er forskjellige og det er ikke så mye å gjøre med det...

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #16 på: 27 Oktober 2005, 13:31:03 »
alle mine nøster er huskatter, men har ett lite ønske om å begynne med oppdrett av hellig birma etterhvert, men uansett om katten koser 5000kr eller er gratis er kattene mine verdt like mye uansett...

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #17 på: 27 Oktober 2005, 15:50:55 »
Sitat fra: swimzy
alle mine nøster er huskatter, men har ett lite ønske om å begynne med oppdrett av hellig birma etterhvert, men uansett om katten koser 5000kr eller er gratis er kattene mine verdt like mye uansett...

Er så enig :thumbsup:

Kismet

• Gjest
« Svar #18 på: 27 Oktober 2005, 16:47:53 »
Jeg har en av hver...
1 Norsk skogkatt og en huskatt som er er en herlig gatemix.

Ingen av mine katter får noe mer særbehandling enn den andre, bare fordi det ene av dem er verdt penger og har stamtavla iorden.

Huskatten har en spesiell plass i hjertet mitt,og pr. i dag så står huskatten meg nærmere enn rasekatten gjør, det er jo huskatten jeg har hatt siden han var en bitteliten baby som lå under sofaen og skalv, mens rasekatten kom til meg som voksen og "ferdig".
Jeg har ikke sett hans utvikling, mens huskatten har jeg jo fulgt siden han var et lite nøste.

Jeg syns skogkatten også er en herlig fyr, men jeg har ikke kjent han så lenge enda, og når det gjelder oppførsel så syns jeg ikke den ene er mer veloppdragen enn den andre, jeg liker gemyttet og oppførselen på begge to, selv om rasekatten har med seg et par uvaner som ikke godtas her i heimen, så de har et par ting som må plukkes av de begge to- men det er forskjellige ting.
De bøller på hver sine områder, for å si det slik.

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #19 på: 03 November 2005, 07:55:58 »
Jeg har to mco og en huskatt.Like spesielle alle tre synes jeg.Mconene henger mer i ræva på meg da...
Ser ikke på mco som noe mer verd enn huskatten,brukt mye spenn på alle tre.Ikke noe forskjell.Men penger har lite med det å gjøre...Hadde en kjøpt en blandingsrase og en renraset bikkje foreksempel,så er jo ikke den renrasede mer "spesiell" enn den andre i lynne...De er to forskjellige individ..

Jeg ville kun ha en mco,men endte opp med to etter mye mikkmakk...Hvis ikke hadde jeg hatt en huskatt til..Det er mange rasekatter her inne,synes huskatten danker ut de både i sinn og skinn..Seriøst. :thumbsup:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.