Jeg leier en sokkelleilighet. Da jeg kom på visning for snart tre år siden, tok jeg med mine to hunder for å vise utleier. De ville i starten ikke leie ut til noen med dyr, da deres barnebarn var allergisk. Men dette barnebarnet hadde etter en tid blitt bedre, og bodde nå selv med en liten blandingshund. Og mine to hunder var ikke type bjeffer-hunder. Så huseier gikk med på å leie ut til meg, med forbehold på at jeg skulle ta godt vare på leiligheten og ikke tillate at hundene bjeffet for mye.
I fjor tok jeg inn en huskatt, og hadde spurt huseier på forhånd om lov til dette. Jeg fikk lov kunn om katten var innendørs (huseier har en stor hage der hun planter blomster hver vår, og er irritert over tre hannkatter som bruker hagen hennes som toalett). Pus ble kastrert, men ble senere veldig rastløs inne. Klarte flere ganger snike seg ut åpne vinduskarmer. Det var tydelig at hun trivdes ute. Jeg hadde ikke råd til å innrede leiligheten slik at hun kunne klatre mer på "veggene" for å bruke opp noe av energien. Så jeg slapp henne ut noen timer hver dag. Men det likte ikke huseier, og etter halvt år måtte jeg finne nytt hjem til pus.
Ett år senere er jeg på leting etter ny leilighet der jeg har lov til katt og hund-gjerne to/tre stykk av hver.
Men leiemarkedet er vanskelig! Veldig få tillater begge deler, og i beste fall kunn en av hver.
Jeg har en foreløpig muntlig avtale om å være forvert for rasekatt, og er derfor nødt til å ha den innendørs. Jeg har ikke noe imot å ta med både hund og katt på turer i nærområdet. Jeg røyker ikke, bor alene og er en rolig person som ikke har bråkete fyllefester. Jeg er super renslig!

Men ser på finn.no at de leilighetene som er ledig i kommunen eller nabo kommunen er enten bittesmå eller høyt priset. Vurderer å sette inn "ønskes leid" annonse og håpe "den rette" dukker opp. Oppdretter jeg muligens skal være forvert for gav meg tipset å skrive i annonsen at jeg kan ha et MAKS antall dyr. Liksom maks 3 hunder og maks 4 katter boende der på permanent basis. Skrive at kattene vil bo innendørs. Hun mener at huseier som godtar en slik avtale ikke har noe med hvor mange dyr du eventuelt passer mens venner/familie f.eks er på korte ferier. At midlertidige dyr ikke går under det antallet som står i kontrakten. Oppdretter vil selv ha kullene hos seg, men om jeg skulle ha tid og mulighet til at katten(e) føder her og har kattungene her, skal heller ikke dette kunne motsettes av huseier.
Føler det er en labyrint å komme gjennom!