Skrevet av Emne: Dyr i borettslag  (Lest 16830 ganger)

Utlogget veri

• Vokter av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
  • Kjønn: Mann
  • Vegard og Josefine.
    • Vis profil
Sv: Dyr i borettslag
« Svar #60 på: 21 August 2013, 16:53:56 »
Denne tråden er gammel, men siden den er markert som prioritert emne lar jeg det passere.

"Ulempe" i en lovtekst er et ganske sterkt ord. Det er ikke nok at det er til irritasjon.

Bakgrunnen er den såkalte "Emmeline-dommen" fra høyesterett, som i sin tur førte til en lovendring. Anbefaler alle interesserte til å lese dommen og tolkningene til høyesterettsadvokat Tore Sverdrup Engelschiøn.

Tolkningen finnes her: http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm#Dyrehold%20i%20boforhold%20Tolkning%20av%20Husleielovens%20par%205.2

Hvil i fred, Rasmus
17.05.2007 - 01.10.2009

Utlogget Monja

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #61 på: 22 August 2013, 11:11:38 »
Jeg leier en sokkelleilighet. Da jeg kom på visning for snart tre år siden, tok jeg med mine to hunder for å vise utleier. De ville i starten ikke leie ut til noen med dyr, da deres barnebarn var allergisk. Men dette barnebarnet hadde etter en tid blitt bedre, og bodde nå selv med en liten blandingshund. Og mine to hunder var ikke type bjeffer-hunder. Så huseier gikk med på å leie ut til meg, med forbehold på at jeg skulle ta godt vare på leiligheten og ikke tillate at hundene bjeffet for mye.
I fjor tok jeg inn en huskatt, og hadde spurt huseier på forhånd om lov til dette. Jeg fikk lov kunn om katten var innendørs (huseier har en stor hage der hun planter blomster hver vår, og er irritert over tre hannkatter som bruker hagen hennes som toalett). Pus ble kastrert, men ble senere veldig rastløs inne. Klarte flere ganger snike seg ut åpne vinduskarmer. Det var tydelig at hun trivdes ute. Jeg hadde ikke råd til å innrede leiligheten slik at hun kunne klatre mer på "veggene" for å bruke opp noe av energien. Så jeg slapp henne ut noen timer hver dag. Men det likte ikke huseier, og etter halvt år måtte jeg finne nytt hjem til pus.

Ett år senere er jeg på leting etter ny leilighet der jeg har lov til katt og hund-gjerne to/tre stykk av hver.
Men leiemarkedet er vanskelig! Veldig få tillater begge deler, og i beste fall kunn en av hver.
Jeg har en foreløpig muntlig avtale om å være forvert for rasekatt, og er derfor nødt til å ha den innendørs. Jeg har ikke noe imot å ta med både hund og katt på turer i nærområdet. Jeg røyker ikke, bor alene og er en rolig person som ikke har bråkete fyllefester. Jeg er super renslig!  :c066:

Men ser på finn.no at de leilighetene som er ledig i kommunen eller nabo kommunen er enten bittesmå eller høyt priset. Vurderer å sette inn "ønskes leid" annonse og håpe "den rette" dukker opp. Oppdretter jeg muligens skal være forvert for gav meg tipset å skrive i annonsen at jeg kan ha et MAKS antall dyr. Liksom maks 3 hunder og maks 4 katter boende der på permanent basis. Skrive at kattene vil bo innendørs. Hun mener at huseier som godtar en slik avtale ikke har noe med hvor mange dyr du eventuelt passer mens venner/familie f.eks er på korte ferier. At midlertidige dyr ikke går under det antallet som står i kontrakten. Oppdretter vil selv ha kullene hos seg, men om jeg skulle ha tid og mulighet til at katten(e) føder her og har kattungene her, skal heller ikke dette kunne motsettes av huseier.

Føler det er en labyrint å komme gjennom!  :klø seg:

Utlogget turbokatten

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #62 på: 22 August 2013, 12:41:58 »
Jeg lurer også litt på ting rundt dette. Jeg tenkter at siden hund ikke er lov, men han har tillatt innekatt så lenge den er inne, så går det vel greit med innekatt. Problemet mitt er - Hva sier huseier om han ser meg gå med katten i bånd? Vil det fortsatt være til sjenanse for naboene om jeg gjør det? Det er jo folk rundt her med både hunder og katter (utekatter) så om jeg har min i bånd vil den vel ikke sjenere noen, den får jo ikke da gjort fra seg i bed og hager, men er ute bare for mosjonen og utforskningens del? Er det noen som har erfaringer med dette?

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #63 på: 22 August 2013, 12:50:23 »
Det er vel ikke verre enn at du hører med han? Bare poengtere det at katten er under kontroll og at innekatter gjør fra seg inne selv om de er ute. Onyx kommer fortsatt inn for å gå på do. :Sukker:

Utlogget turbokatten

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #64 på: 22 August 2013, 12:52:23 »
Ja, var det jeg tenkte. Jeg tror mere det han tenkte på når han sa "så lenge vi har avtale om at den holdes inne" var så den ikke går løst ute og graver og gjør fra seg i sandkassen til gutten deres ute, eller i hagene til naboen. Det vil den jo ikke klare om den er med ut i bånd, og jeg tror ikke den vil synes det er nødvendig å prøve seg med tanke på at den har do inne.

Utlogget Isabell

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #65 på: 22 August 2013, 21:45:16 »
Jeg ville fortsatt ha kalt en pus som kun er ute i bånd for en innekatt. :-)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Mennesket kan ha en hund, men katten har alltid mennesket.
Katter synes sikkert at mennesket er et trivelig husdyr.

Utlogget Anonymous

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #66 på: 08 Desember 2013, 14:47:16 »
Ser det er veldig lenge siden noen skrev her, men tenkte jeg heller kunne spørre om dette her enn å lage en ny tråd.
Jeg gikk in på lovdata.no og leste litt om borettslag-og husleielover. Der sto dette:

"Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen."
Jeg forstår dette som at man egentlig ikke kan ha dyr om utleieren har sagt det ikke er lov. Eneste vik fra dette er om det er en spesiell grunn til at man trenger å ha med dyret sitt (kanskje psykiske problemer..?), og at selv da så er det kun greit om dyret ikke er en ulempe for resten.

Jeg kan ikke finne noe sted der det står at dyrehold uansett er tillat... ?

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • Takket: 86
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #67 på: 08 Desember 2013, 14:54:43 »

Utlogget Anonymous

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #68 på: 08 Desember 2013, 15:07:03 »
Problemet er at jeg synes ikke det ser ut til at huskattforeninga viderefører akkurat hva loven sier. Virker mer som at de tolker det på sin måte.
Leter liksom etter et paragraf i loven der det står helt tydelig :(

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #69 på: 08 Desember 2013, 15:22:29 »
Fungerer vel i praksis slik  :nisseskulder:

Utlogget Anonymous

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #70 på: 08 Desember 2013, 15:29:07 »
Haha sant. Om jeg finner en leilighet som ikke ikke tillater dyr, så får jeg vel satse på at jeg enten klarer å overtale dem selv, eller å samle sammen penger og få tak i en god advokat  :nisselatter1:
Lover og regler handler vel ganske mye om hvordan de tolkes

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #71 på: 08 Desember 2013, 16:21:48 »
Jeg tror det trengs ikke så mye bedre begrunnelse enn at en vil ha godt av å ha en katt, litt som det er med trær på tomten, om treet er "nødvendig" for eieren så kan h*n beholde det, litt sånn følelsesmessig.

BenteR

• Gjest
« Svar #72 på: 08 Desember 2013, 18:25:48 »
Uansett hvordan man tolker loven, så kan huseier sie opp leieavtalen med for eksempel begrunnelsen at datteren/sønnen trenger leiligheten. Ofte om man trumper gjennom at man SKAL ha dyr eller bare har dyr og pøver og skjule det for huseier, så vil det føre til at huseier ved første anledning kaster en ut.
Det er absolutt ikke nok og si at en katt er til hjelp fordi man er dyrevenn/ensom/har angst eller noe slikt. En førerhund er vel en av de få dyrene som automatisk går inn under "gode grunner taler for dyrehold". Den forskjellige huseier kan ha forskjellig oppfatning av hva som er gode grunn. Selvfølgelig kan man ansette advokat og ta en rettsak, men det koster flesk og kommer ikke til og gjøre forholdet til huseier bedre. Tvert i mot står man sterkt i faresonen for at huseier sier en opp fordi leiligheten skal bli en del av boligen.
Som dyre-eier selv så ser jeg klart hvordan dyrene mine "forringer" boligen ved kloring på vegger/dørkarmer, og for bikkjene, spolemerker i parketten. I tillegg til de gangene dyrene kaster opp/har diarè uten at vi oppdager det umiddelbart og fjerner det, f.eks. nattestid.

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #73 på: 08 Desember 2013, 18:42:00 »
Det med borettslag er vel litt forskjellig, der eier en vel leiligheten sin, om jeg har skjønt riktig, og akkurat denne loven gjelder nok bare der.

Utlogget turbokatten

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #74 på: 09 Desember 2013, 07:10:40 »
Uansett hvordan man tolker loven, så kan huseier sie opp leieavtalen med for eksempel begrunnelsen at datteren/sønnen trenger leiligheten. Ofte om man trumper gjennom at man SKAL ha dyr eller bare har dyr og pøver og skjule det for huseier, så vil det føre til at huseier ved første anledning kaster en ut.
Det er absolutt ikke nok og si at en katt er til hjelp fordi man er dyrevenn/ensom/har angst eller noe slikt. En førerhund er vel en av de få dyrene som automatisk går inn under "gode grunner taler for dyrehold". Den forskjellige huseier kan ha forskjellig oppfatning av hva som er gode grunn. Selvfølgelig kan man ansette advokat og ta en rettsak, men det koster flesk og kommer ikke til og gjøre forholdet til huseier bedre. Tvert i mot står man sterkt i faresonen for at huseier sier en opp fordi leiligheten skal bli en del av boligen.
Som dyre-eier selv så ser jeg klart hvordan dyrene mine "forringer" boligen ved kloring på vegger/dørkarmer, og for bikkjene, spolemerker i parketten. I tillegg til de gangene dyrene kaster opp/har diarè uten at vi oppdager det umiddelbart og fjerner det, f.eks. nattestid.

Utleier har ikke lov til å kaste noen ut uten at det står festet i kontrakt at du godtar å kastes ut uten dom, eller tvangsgrunnlag. Da er det også namsmann som er den eneste som har lov til å kaste en ut. At en annen trenger leiligheten er _ikke_ lovlig med mindre dette står i kontrakten og du har lest og signert den.

Angående borettslag og dyr, så ville jeg snakka med dem om det, og hørt hva de sa, bare for å være på den sikre siden. Lover kan tolkes. Men i bunn og grunn, om dyret ditt ikke er til irritasjon for andre, så har de ikke lov til å nekte deg å ha det. Det kommer dog som BenteR sier til å forringe boligens verdi, men om det er sånn at du eier leiligheten din, går det kun utover deg.

Edit: Jeg mener selvfølgelig der du selv eier. Leier du må du snakke med utleier, og følge dennes ønsker for dyrehold i leiligheten.
« Siste redigering: 09 Desember 2013, 09:59:50 av turbokatten »

Utlogget Mariskogens

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 122
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #75 på: 09 Desember 2013, 09:19:30 »
Her er det lett å blande kortene ser jeg.  Det er stor, VLEDIG stor forskjell på å eie sin egen leilighet, og hva man skal ha lov til i sitt eget eide hjem kontra det å leie et sted å bo.  Det norsk huskattforening mener er at det er lov til å ha katt i egen eid leilighet i borettslag.  Der leier man ikke av noen andre, man eier leiligheten sin selv.

Alle utleiere kan absolutt kreve at leietaker ikke skal ha dyr, ikke skal røyke o.s.v. - og det blir umiddelbart kontraktsbrudd om dette brytes, og derfor utkastelsesgrunn. 

Så - er man leietaker - da har man absolutt ikke noen rett på, eller kan kreve, å ha dyr.

Så - konklusjon:
Husleieloven omfatter leieforhold
"Emmelinedommen" omfatter egen eid leilighet i borettslag, dette er to helt forskjelllige ting og kan ikke samkjøres.   
« Siste redigering: 09 Desember 2013, 09:21:07 av Mariskogens »

Utlogget villhund

• Julehjelpere
  • Skravlepus 4
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #76 på: 09 Desember 2013, 09:27:18 »
Akkurat, Mariskogens skriver det jeg prøvde å rote ut av hodet mitt  :nisseskulder:

Utlogget turbokatten

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #77 på: 09 Desember 2013, 10:00:18 »
Ja, nettopp :)

Utlogget Bonna

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #78 på: 11 Desember 2015, 18:53:22 »
Her vi bor må vi egentlig søke, men sendte bare en e-post til styret, og det var ingen protester på dette.
MEN, de har en begrensning på 2 husdyr, dvs at vi kun kan ha to katter (noe vi også har), men er dette egentlig lov?
Nå har ikke vi tenkt på å ha flere husdyr, men synes regelen er litt merkelig.

I tillegg: vi kan heller ikke ha utekatter da de ikke ønsker katter på området. Skal man ha det må disse være i bånd. For vår del er dette greit siden våre katter er innekatter og det er upraktisk med utekatter så lenge vi bor i 4. etg, men jeg må innrømme at jeg synes dette er veldig rigid.

Utlogget Blomst

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 2
  • Takket: 49
    • Vis profil
« Svar #79 på: 11 Desember 2015, 18:56:38 »
Vi har samme reglene her, Bonna, bortsett fra antall husdyr. Jeg tror ikke det er noen regler på det og det høres jo litt merkelig ut at det skal være lov hvis de er inne og ikke til sjenanse for andre.  :nisseskulder:

Dennis, Missy og Charlie i våre hjerter <3