Skrevet av Emne: Dyr i borettslag  (Lest 16829 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
Sv: Dyr i borettslag
« Svar #40 på: 23 Januar 2009, 12:24:43 »
har ikke lest hele tråden, men er det forskjell på om en leier i borettslaget eller eier leilighet sjøl i det.

nei.. om gode grunner taler for at leier har dyr, kan faktisk ikke utleier nekte.. (det står faktisk i kontrakten jeg har her jeg bor nå)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget sæterkatta

• Super avhengig pus
  • Takket: 7
  • det er for få Europê og Singapura i Norge
    • Vis profil
« Svar #41 på: 23 Januar 2009, 12:44:42 »
har ikke lest hele tråden, men er det forskjell på om en leier i borettslaget eller eier leilighet sjøl i det.

nei.. om gode grunner taler for at leier har dyr, kan faktisk ikke utleier nekte.. (det står faktisk i kontrakten jeg har her jeg bor nå)
godt. men hva er gode grunner. førerhund, eller bra dyr fra før, husker min sønn leita lenge tter hybel siden utleiere ikke ville ha hunden hans...

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
« Svar #42 på: 23 Januar 2009, 12:56:19 »
det at man har dyr fra før av, skal være god nok grunn..

for min del er depresjonen min grunn til å ha dyr, og jeg kan få både lege og 2 psykologer til å skrive brev om at katten er nødvendig for meg  :humre:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget veri

• Vokter av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
  • Kjønn: Mann
  • Vegard og Josefine.
    • Vis profil
« Svar #43 på: 23 Januar 2009, 17:02:44 »
Utleier kan ikke nekte deg å ha dyr, men det er bare på papiret. Hvis du er på boligjakt, kan utleier bare velge en annen leieboer som ikke har dyr, så enkelt er det. De trenger ikke oppgi noen grunn for at du ikke fikk leiligheten.

Hvis du allerede bor ett sted, så kan de strengt tatt ikke nekte det, selv om det står svart på hvitt i kontrakten at du ikke kan ha dyr. Grunnen til dette er at det ikke er lov å avtale dårligere vilkår enn det som reguleres av loven. Men du kan jo forsure forholdet til utleier vesentlig ved å slå loven i bordet, så det er ikke sikkert det er verdt det selv om du har retten på din side.

-V

Hvil i fred, Rasmus
17.05.2007 - 01.10.2009

Utlogget dennis

• Koseklumpen
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #44 på: 26 Januar 2009, 22:12:14 »
Jeg søkte om å få lov til å ha innekatt,men fikk avslag pga at jeg ikke tilfredsstilte "kravene".
Nå har jeg ikke slått i bordet med alt jeg har sett her inne.Det skulle kunne funke.
Jeg er vel ikke enslig eller gammel nok...hmm...synes det er god nok grunn at jeg bor alene i leiligheten og har masse omsorg å gi en katt,og ville ha gjort alt i min makt for å unngå rammel&bråk  :winky:

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 9
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
« Svar #45 på: 13 September 2009, 12:58:42 »
Jeg søkte om å få lov til å ha innekatt,men fikk avslag pga at jeg ikke tilfredsstilte "kravene".
Nå har jeg ikke slått i bordet med alt jeg har sett her inne.Det skulle kunne funke.
Jeg er vel ikke enslig eller gammel nok...hmm...synes det er god nok grunn at jeg bor alene i leiligheten og har masse omsorg å gi en katt,og ville ha gjort alt i min makt for å unngå rammel&bråk  :winky:

"krav" ? Hva er det de krever for at du skal få ha en katt de aldri kommer til å se eller høre ?

Utlogget Mao

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #46 på: 06 Oktober 2009, 13:43:09 »
i vårt borettslag er det lov å ha kjærledyr, men man skal opplyse til styret hvor mange man har, og skrive under på en kontrakt at man plukker opp etter dyrene sine :mellow: dette er jo greit når det kommer til hund, men nå er det 9 katter bare på min rekke, og alle går ute. De fleste er ikke noe flink til å plukke opp etter pus ute, men jeg vil annbefale alle ansvarlige katteeiere å ta en tur ut i borettslagets sandkasse, der finner man mye som småbarn ikke burde leke med :winky:

Utlogget Macbeth

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 16
    • Vis profil
« Svar #47 på: 13 Oktober 2009, 12:11:57 »
Vi bor i borettslag.
Jeg var klar over at man egentlig ikke trengte å søke, men vi tok en tur opp til han som er 'sjefen' i borettslaget, og nærmest bare sa ifra om at "Vi skal skaffe katt, og regner ikke med at det blir noe problem" (I tillfelle protest hadde jeg lovene på en utskrift i baklomma :morsomt:)
Heldigvis var det helt greit for han, og vi slapp uvennskap etc.
-Meezer Squeezer-

9/8-2009 - 26/11-2011

Utlogget sæterkatta

• Super avhengig pus
  • Takket: 7
  • det er for få Europê og Singapura i Norge
    • Vis profil
« Svar #48 på: 24 Oktober 2009, 17:05:08 »
bor i borettslag som ikke har tvister pga reglene...det er tre katter her fordelt på fire boenheter, hvor av 2 er mine, og en av dem igjen kan gå litt ute. problemet er ikke borettslaget som sådan. der har jeg vært leder inntil forrige uke. :rules: problemet er naboen. :ad:... :Sukker: finnes det ikke regler for kjærringer i borettslag?  :icon_mad: hva med nettsidene til Norsk Huskjærringsforening? finner ikke den...synd det.. :gikkoppetlys: noen burde gjøre noe med det! Det burde vært lov å kreve utkastelse av kjærringer og kailler som er til vesentlig ulempe for andre, beviselig!

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 136
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #49 på: 24 Oktober 2009, 17:24:22 »
bor i borettslag som ikke har tvister pga reglene...det er tre katter her fordelt på fire boenheter, hvor av 2 er mine, og en av dem igjen kan gå litt ute. problemet er ikke borettslaget som sådan. der har jeg vært leder inntil forrige uke. :rules: problemet er naboen. :ad:... :Sukker: finnes det ikke regler for kjærringer i borettslag?  :icon_mad: hva med nettsidene til Norsk Huskjærringsforening? finner ikke den...synd det.. :gikkoppetlys: noen burde gjøre noe med det! Det burde vært lov å kreve utkastelse av kjærringer og kailler som er til vesentlig ulempe for andre, beviselig!

Det kunne virkelig trenges enkelte steder. jeg har vært ute for noen merksnodige eksemplarer av arten, men har heldigvis aldri hatt dem så nært at det har vært noen stor ulempe.
Nå bor jeg slik til naboen er dem som bor over en km unna, så på den måten er jeg virkelig priviligert.

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min, omhandler for det meste kattene + salg av håndarbeid/katteutstyr
« Svar #50 på: 04 Oktober 2010, 15:05:58 »
Da vi kjøpte oss leilighet her i et borettslag, sto det oppslag i alle gangene med et lite utkast av husreglene. Deriblandt at skulle man ha husdyr, måtte man ha "godkjennelse" fra alle i oppgangen. Vi dreit mildt sagt i den delen, men jeg sa fra til formannen at vi skulle ha katt og sånn var det med den saken. Det eneste han hadde og si var at det vi hadde inni vår egen leilighet hadde ingen noen verdens ting med, så det var helt greit for hans del, men hvis vi skulle ha hund eller et dyr som kom til og bruke oppgangen aktivt ville det være lurt og høre om noen led av kraftig allergi i oppgangen slik at ingen kom til og lide av det, og det er jo greit nok.

Jeg er i den oppfattningen at utleier kan nekte, siden det er hans eiendom, men eier man selv har ingen utenfor noe de skulle ha sagt(ang innedyr) men dyr som skal bruke oppganger/fellesganger/areal kan det være greit og forhøre seg litt om hva andre synes. Man skal jo tross alt ta vare på sine medmennesker også og ikke overkjøre andre. Men da er det egentlig bare og passe på at man tar godt vare på sin egen katt(kastrerer, inne om natten, sjekker lekekasser, blomsterbed osv etter kattelort en gang i blandt(så fremst katten gjør ifra seg ute))

Jeg har også utskrift av emmelinedommen, sånn i tillfelle noen skal komme på usakling grunnlag til meg. Klager de på allergi, så skal jeg faktisk ha det skriftlig fra vedkommendes fastlege! (nå har jeg innekatt da, så de kommer ingen vei med min katt uansett)

Hjemmesiden min: http://opsahlsverden.blogspot.no/
Man får det man ber om, alltid!

Utlogget hvalen

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #51 på: 05 Mars 2011, 14:26:40 »
Ingen borettslag kan nekte kattehold hvis a) dyret ikke er til sjenanse for andre beboere (f.eks. katt i løpetid som skriker), og b) eieren har behov for det. På Norsk Huskattforenings hjemmeside finner dere både lovverket og advokater som har uttalt seg om tolking av loven. Loven bygger på "Emmelinedommen", katten Emmeline i OBOS-leilighet i Oslo. Saken gikk til Høyesterett (Emmeline-folka vant) og ingen lov eller regel (f.eks. Husleieloven) står over en Høyesterettsdom.

Utlogget Mellers

• Skravlepus 2
  • Takket: 92
    • Vis profil
« Svar #52 på: 05 Mars 2011, 14:41:40 »
Den er vel egentlig ganske grei, den.

Personlig synes jeg søknad til styret er en fin måte å sondere terrenget i forhold til om (ute)katten kan føre til sjenanse for andre beboere på områder man kanskje ikke hadde tenkt på selv.

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 28
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #53 på: 05 Mars 2011, 15:01:54 »
jeg vil vel egentlig tro at den største utfordringen i forhold til utekatter i tette boligområder gjerne kan være om kattene bruker sandkasse og lekeplass til do... evnt naboenes hager...
Vi flytter til et selveier-rekkehus i mai, og er akkurat de tingene jeg kanskje "gruer" meg litt til med pus. Er vel neppe noen fare for at de kan/vil forby kattehold - så en pus med halsbånd og navnebrikke tusle rundt der da vi var og tittet på området... men vi kan jo risikere å få noen småsure naboer som ikke er like begeistret for pusen som vi er...

Så forresten i et gammelt innlegg lenger opp at noen skrev at huseier ikke kan nekte noen å ha katt - men det kan de vel så lenge man bare leier en leilighet av en privatperson?

At man skal søke styret om å få ha katt i borettslag er vel ganske vanlig - tror faktisk egentlig det står noe sånt i sameiet der mormor bor også - selv om jeg egentlig trodde at man gjorde som man ville når det var snakk om selveier?
Uansett er det vel i de fleste tilfeller mest snakk om en formalitet - og kanskje like mye for at de vil vite om det på en ryddig måte hvem som har katt? Jeg vet ikke... bare tenker litt høyt... Og det er klart - det kan jo være noen er hyperallergisk slik at det vil by på problem om en katt beveger seg mye i en fellesoppgang.

Utlogget emeline

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
« Svar #54 på: 27 August 2011, 16:26:57 »
kan de nekte en å ha katten ute?

Utlogget Katska90

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Bloggen min
« Svar #55 på: 07 Oktober 2011, 02:27:47 »
Hva med leiligheter man leier? gjelder de samme reglene der? eller kan utleier nekte leietaker å ha dyr? Jeg har katt og jeg leier leilighet, har lov av huseier å ha katt, men er greit å vite om sånnt til en senere anledning.

Innlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 234
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #56 på: 07 Oktober 2011, 02:38:09 »
Huseier kan nekte husdyr. Det er huseiers eiendom, og han/hun kan derfor bestemme det selv.

Utlogget Katska90

• Spretten katt
    • Vis profil
    • Bloggen min
« Svar #57 på: 09 Oktober 2011, 18:32:31 »
jeg søkte litt på nett og fant ut at det er et smutthull når det gjelder det å ha dyr når man leier husrom.

Husleieloven:
§ 5-2. Ro og orden
       Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.
       Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

:winky:

Utlogget Phantera

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #58 på: 18 Juni 2012, 01:18:44 »
Hvet dette er en gammel tråd her, men det er noe jeg lurer på her.Jeg har fårstått at en kan ha katter i borettslag og nikke må søke om det selv utekatter og at dyrevernsloven mener det er dyremisshandling å ha de i bånd.

Det står det at en katt må være til vesentlig sjenanse eller noe i den durn og peker på da at rene tissekasser og at katten bør være kastert får å unngå mjauing i parringstiden.

Men hva er egentelig vesentlig ulempe sjenanse eller kall det hva du vil ? jeg har en inne pus, menvært ute med han i sele og bånd. Verandaen er inn gjærdet og jeg har tatt han med ut i fraktekasse, det som bekymrer meg litt er den at han mjauer veldig mye. Jeg tar han inn hvis han er på verandaen å mjauer for mye, men han mjauer også mye inne. mjauing er jo en del av en katts språk, og ett innstinkt på en måte, så det føles som om det er lite jeg kan gjøre med det ? men jeg er bekymret for at vi kan få klager på det og går det under vesentlig ulempesjenanse ting?

Utlogget Isabell

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #59 på: 21 August 2013, 16:29:28 »
Jeg skjønner ikke hvordan det at en katt mjauer kan være il sjeanse for noen. Regner da ikke med at de mister søvnen av den grunn..  :) Tror de må kunne dokumentere disse sjeansene sine. Emmeline dommen er en fin ting.  :icon_smile:

Mennesket kan ha en hund, men katten har alltid mennesket.
Katter synes sikkert at mennesket er et trivelig husdyr.