Da vi kjøpte oss leilighet her i et borettslag, sto det oppslag i alle gangene med et lite utkast av husreglene. Deriblandt at skulle man ha husdyr, måtte man ha "godkjennelse" fra alle i oppgangen. Vi dreit mildt sagt i den delen, men jeg sa fra til formannen at vi skulle ha katt og sånn var det med den saken. Det eneste han hadde og si var at det vi hadde inni vår egen leilighet hadde ingen noen verdens ting med, så det var helt greit for hans del, men hvis vi skulle ha hund eller et dyr som kom til og bruke oppgangen aktivt ville det være lurt og høre om noen led av kraftig allergi i oppgangen slik at ingen kom til og lide av det, og det er jo greit nok.
Jeg er i den oppfattningen at utleier kan nekte, siden det er hans eiendom, men eier man selv har ingen utenfor noe de skulle ha sagt(ang innedyr) men dyr som skal bruke oppganger/fellesganger/areal kan det være greit og forhøre seg litt om hva andre synes. Man skal jo tross alt ta vare på sine medmennesker også og ikke overkjøre andre. Men da er det egentlig bare og passe på at man tar godt vare på sin egen katt(kastrerer, inne om natten, sjekker lekekasser, blomsterbed osv etter kattelort en gang i blandt(så fremst katten gjør ifra seg ute))
Jeg har også utskrift av emmelinedommen, sånn i tillfelle noen skal komme på usakling grunnlag til meg. Klager de på allergi, så skal jeg faktisk ha det skriftlig fra vedkommendes fastlege! (nå har jeg innekatt da, så de kommer ingen vei med min katt uansett)