Skrevet av Emne: Dyr i borettslag  (Lest 16827 ganger)

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Dyr i borettslag
« Svar #20 på: 21 November 2007, 00:29:31 »
Hvis du trives der du bor, hadde jeg pusset opp!

Utlogget AnnChristin

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #21 på: 30 November 2007, 19:02:31 »
Ser det er noen her som reagerte på søknaden de må levere.. Selv om det heter søknad så er den grei og lever.. Ved f.eks brann så har da noen oversikt over faktisk hvor det finnes dyr o.l.

Utlogget ingunns

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 14
  • <3 Lucas <3 Lucifer <3
    • Vis profil
« Svar #22 på: 03 Desember 2007, 21:28:44 »
er denne grei eller?? har føyd på mvh navn og tlf nederst..og en hei og div øverst ;)

Tenkte vi ville informere om at vi holder to katter. De er innekatter, kastrater og 100 % renslige. Da vi vet hva loven sier om dyrehold i borettslag / utleieleiligheter har vi ikke søkt om dette på forhånd. Grunnen til at vi nå informerer dere av praktiske hensyn. I noen tilfeller er det viktig at huseier/ de som forvalter eiendommen vet om dyrehold, som f.eks ved branntilløp.

noe jeg børr ha med? ta bort? :)

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #23 på: 03 Desember 2007, 21:40:28 »
I mine øyne ser dette veldig greit ut.
 :icon_smile:

Utlogget Cam

• Katteglad
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 35
    • Vis profil
Dyr i borettslag
« Svar #24 på: 30 Januar 2008, 00:41:15 »
Det er lov å ha katter og andre dyr i borettslag.

se linkene:

http://forbruker.no/bolig/article320607.ece

http://www.nbbl.no/include/default_template.asp?Table=Article&Key=42150

http://www.tinnbo.no/bestemmelser_6.htm Her ser du vanlige husdyrregler, som en av de mange borettslag bruker

Utlogget Hapzen

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 20
    • Vis profil
    • Hapzen.com
« Svar #25 på: 30 Januar 2008, 02:10:01 »
Spesielt hvis man tar initiativ og setter seg i styret sjøl ;) Det gjorde meg og sambo rett og slett fordi vi vil bestemme hva regler og lover som skal gjelde for beboere, og til nå har alle naboene våre skaffa seg enten katt eller hund (var forbudt med dyr før)... kanskje inspirasjon for noen?

Ikke la borettslaget tråkke på verken deg eller dyrene, gjør noe med det  :icon_neutral:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
« Svar #26 på: 31 Januar 2008, 21:40:49 »
Mange borettslag er omsorgsboliger.  Der er det så mange eldre mennesker som både hører og ser dårlig.

Med andre ord er det fritt fram for de sterkeste.

Jeg kan ikke fatte at det ikke går an å få dette lovverket sendt ut til samtlige borettslag i landet.  DET er det eneste som nytter hvis det skal være likhet for loven,

Utlogget 2fast4u

• Spretten katt
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #27 på: 30 Juli 2008, 12:07:54 »
Jeg bor i 2. etasje i en firmannsbolig med felles utendørs trappeoppgang. En dag broren min stod utenfor døren min,(jeg var ikke hjemme) hørte han trampe lyd fra trappa. Han gikk rolig bort og kikka, og så den voksne naboen vår prøve å skremme vekk katten  min.
Når han så broren min, følte han seg bare dum og gikk rolig vekk fra katten..

Cilla

• Gjest
« Svar #28 på: 04 September 2008, 22:09:44 »
I reglemanget i boretslaget jeg bor i, står det at det er lov å ha en hund eller katt så lenge naboene ikke er alergisk :icon_neutral: Så må det registreres på boretslagskontoret når en skaffer seg dyr

Utlogget Znuddel

• Nytt medlem
  • *
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Lilith og Znuddel
Sv: Dyr i borettslag
« Svar #29 på: 12 September 2008, 23:12:53 »
Vi hadde et lite helvete når vi skulle flytte sammen og finne ny leilighet, og skulle ha med oss tre katter. Riktignok ikke borettslag, men dog.
Var ikke mange som var positive til det akkurat, selv om vi bare opplyste at vi hadde 'katt', turde jo ikke si at vi hadde tre stk...  :Sukker:
Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid...

Damrongs

• Gjest
« Svar #30 på: 13 September 2008, 00:18:18 »
Vi hadde et lite helvete når vi skulle flytte sammen og finne ny leilighet, og skulle ha med oss tre katter. Riktignok ikke borettslag, men dog.
Var ikke mange som var positive til det akkurat, selv om vi bare opplyste at vi hadde 'katt', turde jo ikke si at vi hadde tre stk...  :Sukker:
Om ikke denne er blitt lagt ut før så er det nå her. Den er satt av en høyestretsdommer i 2001 :catgrins:   

http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm

Utlogget ingunns

• Sjefskatt
  • *
  • <3 Lucas <3 Lucifer <3
    • Vis profil
« Svar #31 på: 15 September 2008, 14:44:42 »
nå skal vi da altså kanskje flytte til en leilighet i et boretslag- står man må søke om dyrehold og ha unnerskrift fra alle i oppgangen.. er det no lett paragraf som jeg kan vise til hær?

å så har vi en fin fin liten veranda med tak som jeg i mitt lille hode tenkte å gjere inn på no måte slik at vi kunne ha katteluke i døra så kattene kunne gå ut og inn fra stua til verandaen som de ville ønske. men så står det at verandaen ikke skal tildekkes. tror dere dette gjelder nettting som fortsatt gir fullt innsyn??

vil så gjerne bo dær, men da må d jammen meg være kattevennelig å! ;)
ingunn :)

Utlogget veri

• Vokter av Kesamen
  • Skravlepus 2
  • Kjønn: Mann
  • Vegard og Josefine.
    • Vis profil
« Svar #32 på: 15 September 2008, 17:47:37 »
Ja, du trenger ikke søke. Du har loven på din side, ingen kan nekte deg å ha katt med mindre det er til "vesentlig ulempe" som det heter. "Vesentlig ulempe" er et veldig sterkt begrep når det bruker i lover og dommer. Denne ulempen må dokumenteres. Det er altså klager (og ikke dyreeier) som har bevisbyrden. Det er imidlertid lurt å si ifra om at du har dyr, men alle vedtekter og husordensregler som sier at du må søke kan du trygt overse. Disse er nemlig ulovlige.

Dersom borettslaget setter seg på bakbeina, er det bare å avvente deres stevning til retten. Det foreligger nemlig to Høyesterettsdommer, samt en lovendring som tilsier at saken aldri vil komme lengre. Så med mindre borettslaget har særlig gode grunner for at du ikke skal kunne ha dyr, så kommer de ingen vei.

Hvis du trenger dokumentasjon, så se på Norsk Huskattforening sine hjemmesider. Der står alt du trenger å vite om dyr i borettslag.

Jeg anbefaler deg å lese alt som står der, samt å sjekke hva andre som står på din side (f.eks. leieboerforeninger, osv) sier om det samme. Noe interessant jeg så nå nettopp, er at en rettstvist om katten er å betrakte som en tvist om et medlem av husholdningen, og er derfor dekket av hjem og innboforsikringen din. Se helt nederst på siden om dyr i borettslag.

Lykke til!

La oss endre Norge, ett borettslag om gangen....

Hvil i fred, Rasmus
17.05.2007 - 01.10.2009

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #33 på: 15 September 2008, 19:13:15 »
Jeg bor nå i borettslag, på landet, og her synes folk det er koselig. Dyrene får godbiter av de gamle, dyrene får kos her og der. Og vi har to naboer, formann på ene siden som elsker dyr, og astmatiker allergisk på andre siden, som liker dyr, men ikke kan ta på dem eller ha dem inn. Ingen av dem lager problemer for oss eller dyrene...
Jeg har 1 hund og 3 katter og det går kjempe bra! Datteren til astmatikeren kommer i hagen å leker med hunden noen ganger, og kommer for å kose pusene om vinteren.

Gid alle borettslag var sånn!

MEN! Mange borettslag som har vært åpne for dyrehold har sluttet med det fordi dyreeier ikke tar ansvar for sine dyr! Så vi som vil ha dyrene inn i borettslag må gå frem som et godt eksempel! Ikke ha dyr som plager naboer, driter i trapper og ganger, hunder som bjeffer hele dagen osv.
(regner med at alle oss her inne tar ansvar) Det er de få uansvarlige som ødelegger for resten av dyreglade mennesker, trist, men sant!

Jeg trengte ikke skrive noe søknad, men jeg sa i fra om at vi hadde dyr da vi la inn bud, ingen som har protestert, verken før eller siden.
Det er i byene det er vanskeligst, har jeg inntrykk av!

Utlogget Kirikiri

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #34 på: 15 September 2008, 19:34:21 »
Her i huset venter vi fremdeles på en formell godkjennelse på at vi kan ha katt. Vi har jo katt, men den er illegal. ;) Min kjære overrasket meg med en omplasseringspus noen måneder etter at vi hadde flyttet inn. Vi har levert inn formell søknad, men siden styret ikke har hatt styremøte ennå, så bor han bare her. Styreformann spurte om jeg ville sitte i styret omtrent på samme tiden som katten dukket opp, og da var det bare å melde seg. Så jeg satser på at dette skal gå bra. :) Men inntil videre er vi veldig påpasselige på at katten ikke skal være steder som vi ikke eier eller er til sjenanse for noen. Så da han begynte å hyle mot en annen katt kl. 09.30 en søndagsmorgen i sommer, var det bare å få ham inn fort som svint... (Han er en gammel og sedat katt som ser ut til å ha det OK så lenge han får være litt på verandaen hver dag.)
\\\"Mamma\\\" til Pus, vår ca 20 år gamle hvite hankatt.

Utlogget ingunns

• Sjefskatt
  • *
  • <3 Lucas <3 Lucifer <3
    • Vis profil
« Svar #35 på: 17 September 2008, 22:25:20 »
takk for svar :)))   :flirt:

mine 2 er jo engler i katteham  :whistling: .. dessuten er de innekatter så de kan jo umulig lage til no bråk ;) kastrerte er de å ;) det er flott at det finnes boretslag som er posetive til dyr.. det finnes jo bare posetive ting med å ha dyr.. så lenge (som du sier bemyself ) man tar ansvar..

blir spennende dette! jeg tror nok at vi kommer til å informere om kattene når/om vi legger inn bud.. bare for å virke ryddige, men veldig greit å ha loven på vår side. så skal jeg lære meg loverket så jeg kan ha en sakelig diskusjon med faktaene på min side.. om det blir nødvendig da..    :winky:

Utlogget Kirikiri

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #36 på: 08 Oktober 2008, 09:23:48 »
Liten oppdatering fra meg.
I kveld skal vi ha vårt første styremøte etter at jeg kom inn i borettslagsstyret. Og det skal være hjemme hos oss... Styreleder kunne ikke ha det hos seg, og jeg tenkte det var en grei måte å få presentert den illegale katten vår. ;) Godkjenning av pusen står ikke på agendaen, men jeg tenkte jeg skulle printe ut et par av de artiklene hvor det står at man ikke kan nekte å ha innekatt, og så bør saken være ferdig diskutert. Vi fikk katten i hus i slutten av april, veldig glad for at jeg ikke skulle ventet på godkjenning FØR vi skaffet katt! I så fall hadde jeg vel mast mer på styret før jeg selv ble valgt inn.
Kan fortelle hvordan det endte i morgen.

Utlogget ingunns

• Sjefskatt
  • *
  • <3 Lucas <3 Lucifer <3
    • Vis profil
« Svar #37 på: 08 Oktober 2008, 21:50:24 »
oo.. spennende ¨høre hvordan d gikk!!!!  :x-fingre:

Utlogget Kirikiri

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #38 på: 08 Oktober 2008, 22:49:26 »
Det endte med at bare styreleder kom, og vi ble enige om å ikke behandle søknaden - i overskuelig fremtid. Det er en del murring mot dyr i borettslaget, så han synes det var enklere å bare skyve på det. Og det er greit for meg, gadd ikke kjøre på med at det skal være særs gode grunner til at andre beboere skal kunne nekte meg å ha en inne/verandakatt.

Utlogget sæterkatta

• Super avhengig pus
  • Takket: 7
  • det er for få Europê og Singapura i Norge
    • Vis profil
« Svar #39 på: 23 Januar 2009, 12:07:10 »
har ikke lest hele tråden, men er det forskjell på om en leier i borettslaget eller eier leilighet sjøl i det.
ser av hybelannonser at en kan vegre seg mot leietakere med dyr. kjøper du leilighet i borettslag må du vel ha en million maur utafor terrarrium om det skal være en byrde for resten av borettslaget.
jeg kan forstå at folk reagerer på kattpisslukt som siver gjennom vegger, og ekstrem hundebjeff døgnet rundt. Men da reagerer en egentlig på misshold av dyr.
har diskutert dette i nabolaget ofte. Det er naivt å tro at en kan holde katter unna hagen sin, om en nekter sine nærmeste naboer å ha katt. da må en ha en vendetta mot katter som strekker seg meget vidt, geografisk. Jeg har alltid ytterdøra opp om sommeren, og har hatt en ubedt katt inn på 10 år.. Ingen driter i hagen min heller, for jeg har ikke en haug sand der. men nabokatta ruller seg i lavendelhekken  :r014: