Skrevet av Emne: Dyr i borettslag  (Lest 15504 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Hobbypus
Dyr i borettslag
« på: 04 August 2007, 14:27:37 »
Vet jeg har lagt ut linkene før.. men lager nå en egen tråd om det og  :biggrin:
--

"Vedtekter eller andre utleiebestemmelser kan fastsette regler om dyreholdet så langt det dreier seg om husordensregler og ikke regulering av leieboernes innendørs aktiviteter. Hunder kan pålegges båndtvang på eksempelvis borettslagets eiendom. Katter kan derimot ikke påtvinges båndtvang fordi det oftest vil være dyremishandling. Heller ikke kan det kreves at det skal være en innekatt, en sterilisert hunnkatt eller en kastrert hannkatt, men her kan det fremmes sterke anmodninger om inngrep for at katten skal holde fred når det er løpetid."
Norsk huskattforening

1. Et genereIt forbud mot hold av katt eller hund er ikke bindende fordi loven tillater dyrehold. Annerledes med et forbud mot dyrehold som er til ulempe, jfr nedenfor.

2. Et pålegg om å søke å holde dyr behøver man ikke respektere eftersom loven riktig tolket gir adgang til dyrehold uten krav om søknad. Derimot bør man avgjort melde fra til styret at man holder eller akter å holde dyr.

3 .Loven taler om “dyr” uten begrensninger i retning av “innekatt”, “jakthund” eller “tamilder” Prøver vedtektene i borettslaget å begrense lovens begrep dyr på en slik måte er det ikke gyldig. Tillates bare innekatt er det ugyldig. Det samme gjelder at man bare tillater katter som går i bånd ute. Derimot  kan vedtektene pålegge en hundeeier båndtvang på borettslagets grunn fordi hunden kan gå i bånd av sin natur i motsetning til en katt.

4. Begrensningen for et dyr som kan holdes ligger utelukkende i at det ikke må være til “ulempe” for utleier eller leietagere.

For det første utelukkes en del dyr alene fordi hold av dem alltid vil være til ulempe for andre i en leilighet (e.g ku, hest,).

For det annet er det ikke hvilken som helst ulempe som gjelder. Efter motivene er det eksempelvis ikke nok med allergi, det må foreligge “sterke allergi reaksjoner” som følge av dyreholdet. Ulempe er sterkere enn genanse. Men er dyreholderen ikke streng og konsekvent renslig kan det være til ulempe for andre gjennom stadig vond lukt. Likeledes kan støy ved vedvarende unødig bjeffing og kontinuerlig elskovsmjauing natterstider representere en tilstrekkelig ulempe. Det må avgjøres konkret.

For det tredje må ulempen dokumenteres. For vanlig katt og hund kan det ikke skje før katten eller hunden har bodd i leiligheten noen tid. Først da kan det konstateres hvorvidt det foreligger konkret ulempe for noen som følge av hold av akkurat denne katten eller hunden. Følgelig kan hold av katt eller hund normalt ikke nektes på forhånd før innflytting og før en eventuell ulempe er godgjort gjennom bruk.

5 Lovens betingelse om at det må foreligge gode grunner for dyreholdet kan man se bort fra fordi det alltid vil være gode grunner når man har eller erverver katt eller hund. Motivene taler nemlig om “sosiale hensyn” som tilstrekkelig. Legeattest for gode grunner til å ha dyr slik enkelte borettslag krever kan ikke kreves efter loven.

6 Ingen kan rettsgyldig sies opp eller kastes ut av leiligheten bare fordi man har dyr i leiligheten. Dyret må være til beviselig ulempe og ikke bare til genanse. Leieboeren kan trygt avvente stevning fra styret til retten dersom ulempen ikke er godtgjort og bevist.

brev
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg blogger om livet mitt

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
SV: Dyr i borettslag
« Svar #1 på: 20 August 2007, 03:48:26 »
Suupert Annie!!  :icon_smile:

I nyleilgheten min kreves en såkalt "søknad om dyrehold" - selv om de selv sa at det ikke er forbudt å ha dyr..  :icon_neutral:
Kommer iallefall til å "søke" jeg, og ikke krangle allerede nå..  :fnis[1]:

Utlogget SiriJ

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #2 på: 20 August 2007, 05:48:06 »
Hehe det er jo greit å være en vennelig nabo :)
Ikke få rykte på deg nesten før dere flytter inn  :fnis[1]:
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget Trixie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 11
  • -det er bedre med litt skitt en ett rent helvete-
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 September 2007, 20:27:57 »
hei:)

jeg synes det er så teit at det ikke skal være lov med dyr i borhetslag. nesten som å si at homser ikke skal få gifte seg. er de helt på jordet eller?

klem
Cat me if you can!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Hobbypus
« Svar #4 på: 23 September 2007, 21:11:30 »
Ingen kan nekte noen å ha husdyr  :icon_smile:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 September 2007, 21:31:19 »
Jeg har lest masse regler for dyr i borettslag.
Vet dere om de samme reglene gjelder for sameie?

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #6 på: 31 Oktober 2007, 11:39:37 »
Der fant jeg denne linken, vi også må søke om å ha dyr, samt ha underskrift av naboene for å holde dyr.
Skikkelig teit og gammeldags

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Hobbypus
« Svar #7 på: 31 Oktober 2007, 11:47:01 »
INGEN, kan nekte dere å ha dyr i egne leilighet.. det være seg boretslag eller sameie..  :icon_idea:

Det går nemlig imot Norsk lov

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #8 på: 31 Oktober 2007, 12:03:02 »
Gjelder de samme reglene i sameier?

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Hobbypus
« Svar #9 på: 31 Oktober 2007, 12:10:56 »
Norsk Lov går over alle regler noen må ha skrevet ned på et papir  :icon_idea:

Utlogget Bemyself

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #10 på: 31 Oktober 2007, 12:12:36 »
mekleren ringte nå, hun mente også at borettslaget kan nekte...
At denne saken aldri ble ferdig behandlet...

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Hobbypus
« Svar #11 på: 31 Oktober 2007, 12:20:42 »
1. Et genereIt forbud mot hold av katt eller hund er ikke bindende fordi loven tillater dyrehold. Annerledes med et forbud mot dyrehold som er til ulempe, jfr nedenfor.

2. Et pålegg om å søke å holde dyr behøver man ikke respektere eftersom loven riktig tolket gir adgang til dyrehold uten krav om søknad. Derimot bør man avgjort melde fra til styret at man holder eller akter å holde dyr.

3 .Loven taler om “dyr” uten begrensninger i retning av “innekatt”, “jakthund” eller “tamilder” Prøver vedtektene i borettslaget å begrense lovens begrep dyr på en slik måte er det ikke gyldig. Tillates bare innekatt er det ugyldig. Det samme gjelder at man bare tillater katter som går i bånd ute. Derimot  kan vedtektene pålegge en hundeeier båndtvang på borettslagets grunn fordi hunden kan gå i bånd av sin natur i motsetning til en katt.

boretslag har ingen rett til å kreve søknad, eller si nei til dyrehold

Utlogget Bemyself

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #12 på: 31 Oktober 2007, 12:33:28 »
Leste et annet sted at dette er en "tolkning" at det er jurien som avgjør til sist.
Men det kan bli en dyr affære, de pengene har vi ikke nå, som vi får husleie og lån...
Men håper naboene er hjemme, at de signerer, så ordner det seg, ellers finner vi et annet sted å bo hvor dyrene mine er velkommen og ikludert i bofellesskapet.

Utlogget Sommer

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • <3 Mia og Milo
    • Vis profil
« Svar #13 på: 31 Oktober 2007, 12:49:51 »
Altså:
En ting er at du skikkert kan KREVE å få ha dyr i borettslaget.
En annen ting er om du noen gang kommer til å trives i en leilighet der du føler at du har KRANGLET deg til å få bo.

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #14 på: 31 Oktober 2007, 15:07:22 »
En ting jeg, som selv bor i borettslag, vet er at de ikke kan fjerne dyrene om de allerede bor der sammen med dere. Og kan du slå i bordet med lege eller psykologerklæringen på at du faktisk TRENGER å ha kattene, så har ikke borettslaget noe de skulle ha sagt. Borettslag har ikke lov eller rett til å nekte dyrehold, elelr til å kreve at dyr som allerede bor der skal fjernes

Utlogget Bemyself

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #15 på: 31 Oktober 2007, 15:09:33 »
En ting jeg, som selv bor i borettslag, vet er at de ikke kan fjerne dyrene om de allerede bor der sammen med dere. Og kan du slå i bordet med lege eller psykologerklæringen på at du faktisk TRENGER å ha kattene, så har ikke borettslaget noe de skulle ha sagt. Borettslag har ikke lov eller rett til å nekte dyrehold, elelr til å kreve at dyr som allerede bor der skal fjernes

Vurderer å skaffe legeerklæring ja...
Men vi bor der jo ikke enda, er jo opplyst før vi flytter inn.
Men vi får se hva som skjer.

Utlogget Nemi79

• Super avhengig pus
  • Takket: 74
  • Rykkinn
    • Vis profil
« Svar #16 på: 31 Oktober 2007, 17:04:46 »
De kan ikke stille seg i døra og fysisk hindre dere i å flytte inn :)
Du står veldig sterkt med en legeerklæring. Er kattene med dere når dere flytter inn, så kan de ikke nekte dere eller kreve dem fjernet :)

Utlogget Cam

• Katteglad
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 35
    • Vis profil
« Svar #17 på: 20 November 2007, 21:27:01 »
Glad ikke jeg bor i borettslag  ;D Virker ut som det alltid er problemer i borettslag når det gjelder katter og andre dyr  :icon_question: Jeg synes folk bør få lov til å ha dyr i borettslag... teit å måtte søke om å få ha katt i ditt eget hjem da.... :hmmmm:

Utlogget Bemyself

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #18 på: 20 November 2007, 21:39:02 »
Nå har vi funnet et borettslag som ikke har noe i mot dyr!  :jippi[1]:

Utlogget Cam

• Katteglad
  • Sjefskatt
  • *
  • Takket: 35
    • Vis profil
« Svar #19 på: 21 November 2007, 00:13:53 »
Bra  :biggrin: Er faktisk på boligjakt jeg... enten er det å pusse opp et hus som koster 1.3 ( må pusse opp for ca fire hundretusen ), eller så blir det andelsleilighet månedlige utgifter på 8000 kr... eller så blir det husbankfinansiert leilighet til 2 million... sukk sukk... :crazyII[1]: er ikke lett å velge! Help me  :icon_surprised: PS! Huset har stor hage og er 200 kvm... og begge leilighetene har utsikt mot sjøen  :love: