Skrevet av Emne: tredje øyelokk  (Lest 3168 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
tredje øyelokk
« på: 24 Oktober 2005, 22:33:26 »
istad har eg lest at katter der det tredje øyelokk er synleg er sjuke. er det sannt?

heilt siden eg fekk pusabeistet har eg ofte sett det tredje øyelokket. når han er veldig trøtt eller når eg vekker han for eksempel.

i det siste kjem han av og til heim med litt væske under augo, virker som om dei renner, men berre litt. eg tenkte det er fordi det blåste så fælt eller fordi det er kaldt no for tida. når han ar vore inne ein stund slutter augo å renne og ser heilt normale ut.

er han sjuk?

heike

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
tredje øyelokk
« Svar #1 på: 24 Oktober 2005, 22:52:25 »
Jeg tror dette er helt normalt så lenge det som renner ut av øynene ikke er missfarget.
Det stemmer at det tredje øyelokket ofte kommer frem når katten er syk, men det kommer også frem når katten er trøtt, og det er nok da du har sett det høres det ut som.
Tror ikke du skal bekymre deg jeg  :thumbsup:

Utlogget Benedicte

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • http://home.no.net/donikas/
tredje øyelokk
« Svar #2 på: 24 Oktober 2005, 23:10:18 »
Min dyrlege sa at som regel var det ikke mere enn en markekur som skulle til :thumbsup:
Du kan besøk meg på http://home.no.net/donikas/ og skriv gjerne en hilsen i gjeseboka mi.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
tredje øyelokk
« Svar #3 på: 27 Oktober 2005, 23:01:37 »
Siden Gråtass var liten kattunge kune vi godt se blinkhinna, spesielt når han våkner. Han er skikkelig treig med å trekke den tilbake. Katten er ikke syk selv om man ser denne i forbindelse med søvn o.l, men om du ser blinkhinna ligge halveis over øyet i våken tilstand, da er det lurt å ta med katten inn til en udersøkelse. Da er katten mest sannsynlig syk, da ser han også veldig syk ut, du vil nesten ikke komme til å se selve øyet...

Du har nok ingenting å bekymre deg over.  :thumbsup:

Carina

• Gjest
tredje øyelokk
« Svar #4 på: 07 Desember 2005, 01:57:21 »
kattepusen min har også det tredjeøyelokket framme, han har hatt en del diare også. vært rar i magen i over to uker. Har vært til dyrlegen og han sa at det tredje øyelokket kommer fram når pus er dehydrert, dette sansynligvis p.g.a orm som spiser næringen som pus får i seg. Så skulle bare fortsette å gi han ormekur (hver 14 dag). Men er det ikke farlig at han går dehydrert over lang tid da???. blir bekymret jeg, er jo ikke noe kult viss han går sån lenge ..

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
tredje øyelokk
« Svar #5 på: 07 Desember 2005, 09:44:48 »
Sitat

Men er det ikke farlig at han går dehydrert over lang tid da???. blir bekymret jeg, er jo ikke noe kult viss han går sån lenge ..

Du bør jo prøve å få i pusen din mere vann. Synnes det er rart at vetrinæren ikke sa noe om dette.
Prøv å gi pusen din ekstra vann, ved å ta vann i en enganssprøyte(uten nål) og sprut dette forsiktig inn i munnhulen på han. Helst fra siden på munnen da er det lettere.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Sissel

• Gjest
tredje øyelokk
« Svar #6 på: 07 Desember 2005, 13:40:43 »
Sitat fra: Carina
kattepusen min har også det tredjeøyelokket framme, han har hatt en del diare også. vært rar i magen i over to uker. Har vært til dyrlegen og han sa at det tredje øyelokket kommer fram når pus er dehydrert, dette sansynligvis p.g.a orm som spiser næringen som pus får i seg. Så skulle bare fortsette å gi han ormekur (hver 14 dag). Men er det ikke farlig at han går dehydrert over lang tid da???. blir bekymret jeg, er jo ikke noe kult viss han går sån lenge ..

Ormekur hver 14nde dag??!  :shock: Håper det er snakk om en overgansperiode for å bli kvitt ugreiene? Hørtes mye ut for mine utrente ører, men...  :hæh:

Det går også an å få sprøytet inn væske hos dyrlegen, men jeg innbiller meg at så lenge man gjør noe med problemet som gjør katten dehydrert, og katten ikke er helt apatisk, så tar katten til seg den væsken den trenger uten at man er nødt til å hjelpe den? (eller?)

Sissel

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
tredje øyelokk
« Svar #7 på: 07 Desember 2005, 14:30:00 »
Sitat

Det går også an å få sprøytet inn væske hos dyrlegen, men jeg innbiller meg at så lenge man gjør noe med problemet som gjør katten dehydrert, og katten ikke er helt apatisk, så tar katten til seg den væsken den trenger uten at man er nødt til å hjelpe den? (eller?)

Nå ble jeg litt usikker, men mener jeg fikk den beskjeden fra dyrlegen da min første pus var veldig syk. Kan tenke de har endret dette nå for det er jo 15 år siden. Eller om det var for at han hadde katteaids???
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Abyssa

• Spretten katt
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • A world of her own
tredje øyelokk
« Svar #8 på: 11 Desember 2005, 21:51:39 »
Hvis det er en kattunge blir det iallfall anbefalt at den får mark-kur en gang i mnd de første 6 mnd og deretter fire ganger i året, men annenhver uke.. det har jeg ikke hørt før.
***^**^***^**

Carina

• Gjest
tredje øyelokk
« Svar #9 på: 11 Desember 2005, 22:45:38 »
hehe sorry var litt missledende.. Det jeg skulle gjøre var å gi den ormekur om 14 dager igjen siden han fremdeles hadde det 3 øyelokket framme. Man må vente 14 dager mellom kurene. det 3 øyelokket er ikke så tydelig på han nå så er forhåpentligvis på bedringens vei. jeg har ikke gitt han vann i sprøyte fordi han drikker mye selv. men et godt tips som dyrlegen burde ha fortalt meg.. Godt man har katteprat :thumbsup: