Skrevet av Emne: Bading av kattunger?  (Lest 634 ganger)

Sissel

• Gjest
Bading av kattunger?
« på: 23 Oktober 2005, 20:45:52 »
Skal bade småungene før levering.

Tips og gode råd taes imot med takk.

Sissel

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Bading av kattunger?
« Svar #1 på: 23 Oktober 2005, 21:26:25 »
Jeg har bare brukt å kle av meg nesten alt og sette meg på en krakk i dusjen,for så å ha kattungene på fanget hele sekvensen. Brukt lavt trykk på vannet så det ikke "freser" til de.. Har gått bra hittils,men litt krøll må man vel uansett regne med!!
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Sissel

• Gjest
Bading av kattunger?
« Svar #2 på: 23 Oktober 2005, 22:27:26 »
Tørking da? Bruker dere føneren?

Sissel

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
Bading av kattunger?
« Svar #3 på: 23 Oktober 2005, 22:44:05 »
Oj! He,he,ikke jeg..har liksom ikke så mye pels å tørke. :hihihi:

Tror ikke jeg hadde gjort det uansett... de er så små enda og ville ikke skremt de mere enn nødvendig først gangen de bader seg.

Noe må jo de nye eierene få bryne seg på å!!  :bigsmile:

Sissel

• Gjest
Bading av kattunger?
« Svar #4 på: 23 Oktober 2005, 22:51:03 »
Men har ikke du birmaer også da? Hehe, skjønner at det blir krøll når du bader DRXene dine  :lol:

Jeg er redd de skal bli for kalde hvis jeg ikke tørker dem  :syk:

Sissel

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
Bading av kattunger?
« Svar #5 på: 23 Oktober 2005, 23:57:50 »
Tørk dem med en håndduk og la dem være på badet en stund, det er sikkert litt varmere der enn i resten av huset.. Også kan du spørre noen av de større kattene om de vil hjelpe til å tørke? Rocky sleika som en helt for å hjelpe til da jeg bada kattungen for litt siden iallefall..
:lol:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Bading av kattunger?
« Svar #6 på: 24 Oktober 2005, 00:05:47 »
Jeg satt en mindre bade balje ned i badekaret, så ble det ikke så stort og skremmende for den lille.. Så brukte jeg lavt trykk på dusjen, passet på å fylle litt opp i baljen først, så kunn jeg begynne med det, før jeg begynnte med dusjslangen... snakka og plundra med småen, og rooooste han mye! tørka han godt med handduk, prøvde med føner, men tror det ble for skremmende (den er gammel og bråker verre enn en sementblander!)  :lol:  Så lot jeg han gå inn på stua til Shakira som hjalp han å tørke seg! Passa på at et var varmt og godt på stua.

Men du kan jo vaske i vasken også? jeg gjorde det, når han "dreit på leggen" ... holdt han slik som man holder babyer...

Utlogget DK-Pisik

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.pisik.dk
Bading av kattunger?
« Svar #7 på: 24 Oktober 2005, 01:12:53 »
hehe kattene her i huset bliver tørret dels af håndklæder til at tage det værste og siden hen mens jeg redder dem foran varmeblæseren. Jeg synes en varmeblæser giver en breddere varmeflade samtidig med den larmer knap så meget. Dog skal man være obs på at den ikke skal være termostatstyret.

Da jeg var på jagt sidst efter en ny varmeblæser var jeg bla. i Imerco og høre efter en som havde en stor flade og ikke var termostatstyret. De kom med 700 forklaringer om hvorfor varmestyre var godt - hvor til jeg svarede måske ja men ikke til det formål jeg skal bruge den til. Da de ville vide hvad jeg sku bruge den til og jeg svarede - til at tørre katte ... deres ansigtsudtyk var det hele værd. Da jeg gik ud af forretningen var jeg så kvalt af grin at tårrene trillede ned af kinderne på mig.
med venlig hilsen
Inger Kaya

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Bading av kattunger?
« Svar #8 på: 24 Oktober 2005, 07:59:35 »
Jeg har perser, og starter badingen forsiktig ved 5-6 ukers - alderen, dette for at de skal bli vant til prosessen. Det er veldig viktig at de blir tørket skikkelig, enten med en god føner som har flere trinn eller varmluftsovn. De blir fryktelig fort nedkjølt hvis de er fuktige i pelsen.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Sissel

• Gjest
Bading av kattunger?
« Svar #9 på: 24 Oktober 2005, 09:33:36 »
Takk for svar  :thumbsup: Dette er kjempehjelpsomt!

Nå lurer jeg på, jeg har en gammel bråkete føner og en pelstørrer av denne sorten: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/stargatejs/150.jpg

Den siste blåser kaldere luft. Det står at den blåser 10% varmere luft enn luften ellers i rommet, men den kjennes kald ut for meg. Pelstørreren blåser mer og gjør at pelsen tørker fortere. Hvilken ville dere brukt?

Sissel

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Bading av kattunger?
« Svar #10 på: 24 Oktober 2005, 09:50:58 »
Jeg har Metro Air Force Commander - 2-Speed Dryer, den fåes kjøpt hos http://www.stargate.nu/, en føner jeg virkelig kan anbefale.
Mvh Marit

Anatole France

Sissel

• Gjest
Bading av kattunger?
« Svar #11 på: 24 Oktober 2005, 09:57:44 »
Sitat fra: Marit
Jeg har Metro Air Force Commander - 2-Speed Dryer, den fåes kjøpt hos http://www.stargate.nu/, en føner jeg virkelig kan anbefale.

:shock:  :shock: prisen  :shock:  :shock:
Da MÅ man bade hver uke for at det skal lønne seg tror jeg  :lol:

Kan ikke du ta deg en Harstad tur i løpet av uken å hjelpe meg med badingen Marit? Ta gjerne med tørreren...  :thumbsup:

Neida spøk til side, den jeg har bråker noe helt skrekkelig, verre enn en føner syns jeg. Bråker den du har også mye?

Sissel

Utlogget Marit

• Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Bading av kattunger?
« Svar #12 på: 24 Oktober 2005, 10:16:24 »
Synd at det er så langt mellom Harstad og Haugesund, skulle gjerne hjulpet deg. Selvfølgelig bråker den litt, men kattene reagerer mindre på den enn de gjorde på min Braun hårtørrer. Den samme erfaringen gjorde en venninne av meg da hun fikk Metroen.
Det var litt morsomt da jeg holdt på å bade kattungene fra det siste kullet, den som først var ferdig, satte seg ved siden av meg for å se på da jeg fønet neste mann, så lite skremmende syntes de det var.
Mvh Marit

Anatole France

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Bading av kattunger?
« Svar #13 på: 24 Oktober 2005, 10:19:35 »
Litt av en pris på hårfønerne ja :shock:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
Bading av kattunger?
« Svar #14 på: 24 Oktober 2005, 11:17:37 »
Sitat fra: Sissel
Men har ikke du birmaer også da? Hehe, skjønner at det blir krøll når du bader DRXene dine  :lol:

Jeg er redd de skal bli for kalde hvis jeg ikke tørker dem  :syk:

Sissel

:fnis:

Jo,men jeg har bare en Birma-kastrat..ingen kattunger etter ham!  :idea:  Han bruker jeg føne på..
Ellers holder jeg kattene på badet til de er tørre!

Sissel

• Gjest
Bading av kattunger?
« Svar #15 på: 24 Oktober 2005, 16:37:42 »
Godt å høre dere. Jeg skyver på dette badet til i morgen, så får vi se. Er jo mest redd for at bebisene skal bli kalde, men jeg tror nok at jeg krisemaksimerer litt. Takk for alle svar, og Marit; vi får ta det igjen en gang det er utstilling i Harstad. Kanskje du likevel har ærendet opp hit da  :thumbsup:

Sissel

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
Bading av kattunger?
« Svar #16 på: 26 Oktober 2005, 09:01:43 »
He he, ja jeg bader også mine killinger, inden de skal flytte hjemmefra.
Det gør jeg fordi de skal være vant til det, da jeg anbefaler vask af birma (også til kæl) 4 gange om året, ud over de gange til udstilling.

Jeg vasker killinger, første gang sådan her:

Jeg bruger at skylle killingen godt, vandet skal være varmere end du egentligt ville bade i selv. Så bruger jeg opvaskemiddel (Fairy, den grønne) det er svarer til 1 te ske fuld. Det åbner pelsen, så den kan tage imod næste hold shampoo.
Så skyller jeg godt og bruger så en god shampoo(Pet Silk) der er fortyndet 10 gange. Skyller godt og pakker killingen ind i håndklæder, som skiftes en gang.
Så placerer jeg killingen på et tørt håndklæde og begynder at føne den fra bagenden, stille og roligt. Det er vigtigt at ryggen især bliver fuldstændigt tør, pga. nyrerne. Men jeg føner nu helt tør over det hele. Gør man det er der ingen krøller.

Held og lykke med det :thumbsup:
MVH Lone

Sissel

• Gjest
Bading av kattunger?
« Svar #17 på: 26 Oktober 2005, 19:04:04 »
Da har jeg vasket og tørket to av kattungene. Fulgte litt av alle sine råd tror jeg + at jeg lot tørreren stå å gå mens jeg badet slik at de skulle venne seg litt til lyden. Nå er de to små søte skikkelige "dunballer", rene og fine. De sitter under ved ovenen å varmer seg mens mamma Ariel vasker og steller dem  :thumbsup:

Takk for alle tips og råd!

Sissel

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Bading av kattunger?
« Svar #18 på: 27 Oktober 2005, 00:40:39 »
Skal badevannet være varmere enn det du dusjer i selv?? Trodde det skulle være sånn litt over kroppstemperatur jeg... :idea:

Sissel

• Gjest
Bading av kattunger?
« Svar #19 på: 27 Oktober 2005, 10:21:24 »
Katter har høyere kroppstemperatur enn oss, så derfor skal vannet være litt varmere enn det vi bruker å bade i.

Sissel