Skrevet av Emne: Løs avføring  (Lest 4065 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Løs avføring
« på: 23 Oktober 2005, 12:21:38 »
I dag kom Gråtass inn med ridebuksene fulle av løs avføring... Det var ikke et pent syn. Han har jo i over lengre tid, ja faktisk et år, vært plaget med løs avføring til tider uten at vi har klart å funnet ut hva det kommer av. (Vi har prøvd både antibiotika, ZooLac, canicur, diettfôr, fôr mot fôrallergi osv osv...)Jeg våkna i mårrest av at han gikk på do inne og da var avføringa omtrent som pudding. Det er sjeldent han gjør i fra seg inne så jeg gikk opp for å kontrollere om avføringa var fast eller ikke. (Jeg hørte forsåvidt at den ikke var det).

Det overrasket meg uansett at han han har gjort i fra seg ute etter bare noen timer og fikk ridebuksene full av rennende gørr. Det var som suppe. Vi fikk med mye motstand og masse kloring skylt av ham på badet. Det var ikke bare bare med en katt som sjeldent bades, skal jeg si...

Jeg kan ikke se noen tegn til at han er syk, han oppfører seg helt som vanlig. Jeg måtte kjøpe en litt annen type fôr, men det var for litt over en uke siden så jeg kan ikke forstå at det er det han reagerer på. Jeg kom meg ikke til veterinæren før jeg reiste bort så jeg kjøpte en 2kg meg Royal Canin Outdoor, men da skulle han vel ha reagert mye tidligere?

Om dere har tips, råd, erfaringer... Hva som helst... Kom gjerne med dem. Jeg har så vondt av katten, til tross for at han er i fysisk god form. Jeg kunne aldri drømt om å gått rundt med konstant løs avføring i allefall...  

Gråtass skal i allefall holdes inne resten av dagen og mest sannsynlig i morgen slik at jeg kan holde et øye til ham og om han gjør i fra seg igjen...

Men bør jeg kanskje la vær å gi ham mat i dag? Synes det er fælt  nekte ham noe å spise, han spiste ikke før han gikk ut i mårrest en gang...

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Løs avføring
« Svar #1 på: 23 Oktober 2005, 12:33:25 »
Uff,stakkars pusen!!  :leiseg:  Ikke noe særlig med løs mage hle tiden,nei..

Ikke for å skremme eller noe sånt,men vi hadde en gang en katt som fikk kronisk diarë. Han gikk også leeeenge med diarë,ingenting hjalp og det utviklet seg til kronisk da tilslutt. Vi måtte få ham avlivet-etter dyrelegens anbefaling..  :cry:

Kokt sei og ris skal hjelpe på magen. Risen binder den.

Håper virkelig dere får bukt med problemet,kan høres ut som en skikkelig(!) undersøkelse kan være på sin plass!!
Jeg krysser fingre for dere!  :thumbsup:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Løs avføring
« Svar #2 på: 23 Oktober 2005, 13:13:53 »
Eukanuba Hairball For Indoor Cats er et for som har hjulpet mange med de samme problemene.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #3 på: 23 Oktober 2005, 13:17:11 »
Sitat fra: Marit
Eukanuba Hairball For Indoor Cats er et for som har hjulpet mange med de samme problemene.

Jeg har faktisk en fjern teori om at hårballer kan ha noe med saken å gjøre... Jeg har ved noen anledninger oppdaget at det hadde kommet hårballer med avføringa og de nesta par gangene han var på do så var avføringen fast før den ble løs igjen... Har prøvd et fôr mot hårballer og kattemalt, men kanskje ikke lenge nok... Har vært litt frem og tilbake de siste par mnd pga at de to andre har vært på slanker`n...

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #4 på: 23 Oktober 2005, 13:50:15 »
uff. dette høres ikke bra ut :leiseg: Har selv hatt to katter med like løs avføring og det var grusomt å se på dem bli svakere og svakere. På disse to hjalp det med Iams kitten ( var to kattunger )

Den dag i dag har jeg den ene her fortsatt, like frisk :thumbsup: MEN...like sårbar over forandringer i kosten, han tåler ikke slankemat f. eks...da får han diare igjen..Garfield må ha så og så mye fett i kosten sin rett og slett...

Prøv å finn et type fôr som der er mye fett i ( ironisk i og med at de andre må slanke seg...men hva er viktig i denne situasjonen... )

Det hjalp ialleall oss :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #5 på: 23 Oktober 2005, 14:03:16 »
Men bør jeg la vær å gi ham noe mat i dag? Har ikke noe sei for hånden, den jeg har har ligget i fryseren i et år nå, og ris tror jeg ikke jeg får i ham... Skal jeg bare gi ham mat som vanlig? og hvor ofte er kattene på do når de har diare? Det er vel oftere enn vanlig vil jeg tro?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #6 på: 23 Oktober 2005, 14:06:07 »
Har dere butikk/ bensinstasjon i nærheten? Mulig dere får kjøpt noe fisk der :thumbsup:
Ellers ville jeg gitt han minst mulig mat faktisk, men vann nå den ha tilgang til uansett. Please prøv mitt råd før du gir opp katten ( jeg hadde prøvd alt før jeg kom over denne løsningen som var sååå enkel... )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #7 på: 23 Oktober 2005, 14:16:03 »
Shakira hadde diare nå for en liten stund siden.. Jeg fikk beskjed om å faste henne i 2-3 dager, og gi henne mindre mat de følgende 2-3 dagene... Jeg ga henne kokt seifilet og ris, blanda det godt sammen, så klarte hun ikke å skille risen ut.. Hun ble bedre etter en og en halv uke. Hvis ikke dette hjalp fikk jeg beskjed om å komme til dyrlegen med henne, for de hadde noe som kunne feste magen. Tror også jeg fikk råd om å kjøpe GEM pulver på apoteket, fra Attack's, det fester magen og holder på veske.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #8 på: 23 Oktober 2005, 14:57:26 »
Sitat fra: Liten
Please prøv mitt råd før du gir opp katten )

Kjære deg, jeg kommer aldri til å gi opp denne katten. ;) Jeg har brukt mye tid og ressurser på å finne ut hva det er som feiler ham, men det får ikke hjelpe. Katten skal få den hjelpen han trenger og det så skal koste meg skjorta. Jeg kommer også til å prøve ut alt av råd jeg har lest og får av råd.  :thumbsup:

I første omgang skal jeg se om jeg får med meg sambo på butikken slik at vi kan få tak i noe sei... Gjør disse seifiletene samme nytten? (Mulig et blondt spørsmål, sei er vel sei...)

Dette med fett skal jeg også tenke litt nærmere på, skal først høre hva veterinæren sier. Jeg er blitt vandt med å dosere maten til kattene hver dag, så da skal det ikke være noe problem at de får forskjellig fôr.

Takk for råd og tips så langt, tar gjerne i mot flere.  :thumbsup:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Løs avføring
« Svar #9 på: 23 Oktober 2005, 18:52:05 »
Du kan også prøve å blande i litt potetmel i vannet og gi han gjevne doser i løpet av dagen/kvelden. Her har det vært til god hjelp da jeg ikke har hat GEM. Ta en ts potetmel ob land i en kaffekopp med vann. Fordel dette så ofte som mulig i løpet av dagen. En doseringssprøyte er bra. Potetmel har den evnen at det blir tykt over 37 grader. Lykket til med pusen. :thumbsup:Et tips da det gjelder ris og sei. Kok det i sammen for da smaker risen fisk...
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #10 på: 23 Oktober 2005, 18:58:17 »
Sei er sei, filet er ferdig filerte biter, vanligvis uten bein, klar til tilbereding. :) Det å koke risen sammens med seien var lurt! Jeg brukte litt av fiske-søet og helte det over risen og fisken for å få det bløtt og blandet det bedre. Lykke til vertfall!
Men Shakira ble da altså mye bedre da jeg fastet henne et par dager!

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #11 på: 23 Oktober 2005, 19:34:27 »
Sitat fra: Kattemor-
:Et tips da det gjelder ris og sei. Kok det i sammen for da smaker risen fisk...

Det var et lurt tips. har tenkt lit tpå hvordan jeg skal  få i ham risen.

I kveld falt jeg for de bedende øynene hans og den såra mjauinga og ga ham bittelitt tørrfôr, men i morgen skal jeg kjøpe med meg sei hjem. Skal også ta en tlf til veterinæren for å høre hva de har å si denne gangen...

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #12 på: 27 Oktober 2005, 23:08:21 »
Gråtass slapp forresten den rusa her om dagen, midt på gulvet.  :lol: Men det gjør ingenting, så lenge gutten har utav seg reale kabler fremfor suppe så skal han få gjøre sitt fornødne hvor han vil for meg.  :lol: Håper bare det vedvarer. Er full guffe med kattemalt og Royal Canin Hairball tørrfôr no...

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #13 på: 28 Oktober 2005, 00:11:20 »
Så bra at pus er bedre :thumbsup:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #14 på: 04 November 2005, 20:10:21 »
Så lenge det varte....  :?:

Nå er det rene suppa som kommer utav han... Dermed er det faste på nytt til i morgen tidlig. Han får også diarsanyl (etter anbefaling av veterinær-assistenten) som skal hjelpe til med å stanse diareen. Kjøpte også med Intestinal Formula (Hill's) som han skal få fra i morgen tidlig samtidig som han skal få kattemalt hver dag. Om han viser bedring skal vi tilbake på hårballfôr for å se om det komemr til å hjelpe moe i det lange løp. Om ikke ble vi anbefalt å ta ham med inn slik at de får tatt en mage/tarm undersøkelse. da må han være der i et døgn og de tar flere røntgenbilder i løpet av døgnet for å se hvordan tarmsystemet hans oppfører seg... Håer virkelig at han viser bedring før det går så langt, men må vi så må vi...

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Løs avføring
« Svar #15 på: 04 November 2005, 20:19:02 »
Nå gikk Gråtass akkurat på do, der kom den en ganske tyntflytende masse som var litt gråaktig, men også flere små, avlange hårballer...  :hæh: Jeg måtte undersøke avføringa litt nærme, det er derfor jeg vet med nesten 100% sikkerhet at det faktisk var hårnaller... Litt gress var også med...