Skrevet av Emne: Rått kjøtt!  (Lest 2314 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Rått kjøtt!
« på: 22 Oktober 2005, 17:49:04 »
Hva, hvordan, når og hvor mye/ofte?

Har litt lyst å kjøpe lørdagsgodt til pusene mine etter på.. Men hva slags kjøtt er best? Hvordan skal jeg preparere/servere kjøttet? Hvor ofte kan de få det? Kan jeg gi Faramir på 3 1/2 mnd rått kjøtt?

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Rått kjøtt!
« Svar #1 på: 22 Oktober 2005, 19:50:04 »
Rå kjøttdeig pleier jo å bli gitt til kattunger så det er vel helt ufarlig iværtfall... Kan ikke tenke meg at rent rått kjøtt er farlig heller. Men vet ikke menge o.l da.  :neie:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Rått kjøtt!
« Svar #2 på: 22 Oktober 2005, 20:40:58 »
Den ene katten vår elsker rå okselever iallefall :thumbsup: ( han har fått det siden han var 5-6 måneder gammel
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Rått kjøtt!
« Svar #3 på: 26 Oktober 2005, 09:06:11 »
Mine fikk litt rå kyllingfilet her om dagen, det digga de!

Linda

• Gjest
Rått kjøtt!
« Svar #4 på: 26 Oktober 2005, 13:39:51 »
Pass bare på å fryse det ned først, for å drepe eventuelle uhumskheter :thumbsup:

Jeg prøvde å gi rå oksekjøttdeig til mine katter, men det ville de ikke ha :roll:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Rått kjøtt!
« Svar #5 på: 26 Oktober 2005, 14:15:50 »
Sitat fra: Linda

Jeg prøvde å gi rå oksekjøttdeig til mine katter, men det ville de ikke ha :roll:

Mine voksne katter har heller aldri villet ha det,men når de såg at kattungene spiste det- da var de snar bortom for å stjele litt!!  :lol:
Så jeg laget til en blanding av kjøttdeig,eggeplomme og litt vann til de å-helt likt kattungene's- og satte på plassen deres..

Hva skjedde?? Tror dere de åt det?? Nope! Ikke tjangs!!  :roll:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Rått kjøtt!
« Svar #6 på: 27 Oktober 2005, 00:42:32 »
Må jeg fryse kjøttet som jeg har kjøpt, og så tine det opp igjen???? Jeg ga dem litt rå kjøttdeig her for noen dager siden jeg da, uten å fryse det og tine opp igjen...

Linda

• Gjest
Rått kjøtt!
« Svar #7 på: 27 Oktober 2005, 07:08:21 »
Sitat fra: catzy
Må jeg fryse kjøttet som jeg har kjøpt, og så tine det opp igjen???? Jeg ga dem litt rå kjøttdeig her for noen dager siden jeg da, uten å fryse det og tine opp igjen...

Ja hvis du ikke kjøpte det dypfryst fra butikken så er det lureste å fryse det først. Rått kjøtt kan inneholde mange skumle ting, det er jo ikke uten grunn at vi steker maten før vi spiser den ;)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
Rått kjøtt!
« Svar #8 på: 27 Oktober 2005, 12:59:21 »
jøss, er virkelig rå kjøttdeig ikke farlig for små pusemager??? kanskje jeg skal prøve jeg også....;-)

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Attack`s

• Gjest
Rått kjøtt!
« Svar #9 på: 27 Oktober 2005, 13:00:48 »
Rått biffkjøtt blir elsket og lovpriset av Bajas her :thumbsup:

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
Rått kjøtt!
« Svar #10 på: 27 Oktober 2005, 13:44:44 »
Sitat fra: catzy

Ja hvis du ikke kjøpte det dypfryst fra butikken så er det lureste å fryse det først. Rått kjøtt kan inneholde mange skumle ting, det er jo ikke uten grunn at vi steker maten før vi spiser den ;)

Jeg har tenkt på  at det må da være litt skummelt å gi rått kjøtt... Derfor har jeg ikke prøvd å gi det til Lunatica. Men er det helt trygt etter det har vært fryst? Blir alle basilluskene drept av det?  :?:     (Litt "redd" da..! Hehe! :fnis:)

Linda

• Gjest
Rått kjøtt!
« Svar #11 på: 27 Oktober 2005, 13:55:07 »
Sitat fra: -blue_luna-
Jeg har tenkt på  at det må da være litt skummelt å gi rått kjøtt... Derfor har jeg ikke prøvd å gi det til Lunatica. Men er det helt trygt etter det har vært fryst? Blir alle basilluskene drept av det?  :?:     (Litt "redd" da..! Hehe! :fnis:)

Helt trygt blir det vel aldri, vi mennesker er jo heller ikke helt trygge selv om vi spiser mat som er godt tilberedt.

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
Rått kjøtt!
« Svar #12 på: 27 Oktober 2005, 14:02:06 »
Helt trygt blir det vel aldri, vi mennesker er jo heller ikke helt trygge selv om vi spiser mat som er godt tilberedt.

Jeg er vegetarianer, så akkurat dét slipper jeg å bekymre meg for! :hihihi:

Utlogget Maja

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.mystic-woods.com
Rått kjøtt!
« Svar #13 på: 28 Oktober 2005, 09:10:48 »
Sitat fra: -blue_luna-

Jeg er vegetarianer, så akkurat dét slipper jeg å bekymre meg for! :hihihi:

Ikke jeg heller!!!  :roll:

Sissel

• Gjest
Rått kjøtt!
« Svar #14 på: 28 Oktober 2005, 10:21:34 »
Jeg fikk ikke lov å gi kattungene rå kjøttdeig hos mannen min (han har jobbet som kokk i noen år). Han fikk faktisk helt dilla av forslaget. Jeg syns kanskje han overdrev, men...  :hæh:

Sissel

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Rått kjøtt!
« Svar #15 på: 29 Oktober 2005, 04:05:19 »
Vil tro at katter tåler rå mat :hæh: De spiser jo både fugl og mus i naturen som ikke er fryst ned på forhånd eller stekt..

Kan noen forklare meg forskjellen i såfall ?:hilse:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Maja

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.mystic-woods.com
Rått kjøtt!
« Svar #16 på: 29 Oktober 2005, 12:04:39 »
Det har med lenger oppbevaring av mat å gjøre....blandt annet.

Dyra den fanger i naturen er jo netopp drept...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Rått kjøtt!
« Svar #17 på: 29 Oktober 2005, 15:13:53 »
Sitat fra: Sissel
Jeg fikk ikke lov å gi kattungene rå kjøttdeig hos mannen min (han har jobbet som kokk i noen år). Han fikk faktisk helt dilla av forslaget. Jeg syns kanskje han overdrev, men...  :hæh:

Sissel

Hvorfor ikke? Sa han noen grunn?

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
Rått kjøtt!
« Svar #18 på: 01 November 2005, 11:23:28 »
Sitat fra: Liten
Vil tro at katter tåler rå mat :hæh: De spiser jo både fugl og mus i naturen som ikke er fryst ned på forhånd eller stekt..

Kan noen forklare meg forskjellen i såfall ?:hilse:

eg for min del meiner at rå mus og fugl og sjuk rotte er meir belasta av mikroorganismer som bakerier enn rått kjøttdeig me kjøper i butikken. det er ganske så strenge hygienekrav ifrå næringsmiddeltilsynet, menneskene skal jo ikkje bli sjuke av maten.
eg har ikkje vore bekymra da eg ga rått kjøttdeig til pus, uten å fryse det ned og tine det opp igjen.

(frysing tek eigentleg ikkje knekken på dei farlege bakteriane. då må ein opp i temperatur, koke eller steike. bakteriane vert vel berre fryst ned og så tint opp igjen og blir livlege igjen. det meiner eg å hugse etter foredlingsfaget på jordbruksskulen)

kokken som reagerte på tanken: kan vel tenkje meg at han har sett korleis kjøtet av og til handteres på forskjellige spisesteder. det skjer jo faktisk ofte at det ikkje er slik det skal vera og ganske ofte vert spisesteder stengt pga dette. men eg har no framleis tro på maten ein kjøper innsveisa i matbutikk...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Rått kjøtt!
« Svar #19 på: 08 November 2005, 16:58:28 »
Sitat fra: Queen of Swords

Ellers gir jeg mine katter rått kjøtt. (Flatbiff). De får det en gang om dagen og elsker det.

--QoS

Blir ikke det dyrt da? Hvordan tilbereder du det? fryser du ned det også?