Skrevet av Emne: Hva er mine retter?  (Lest 2257 ganger)

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Hva er mine retter?
« på: 21 Oktober 2005, 01:24:19 »
Jeg og noen venninner skal til Italia om 3 uker på verdensutstillingen.
Vi bestilte flybilettene våre i januar, og samtidig fikk vi godkjent 2 kattebur i kabin og ett i lasterom.

På tirsdag ringte en dame fra SAS og sa at kattene som skulle være med i kabinen ikke kunne bli med likevel!  :shock:  Jeg sa såklart at kattene MÅ med. Det er halve poenget med turen. Hun sa hun kunne avbestille billettene og søke om refusjon, men jeg takket selvsagt nei. Jeg ble helt satt ut, men fikk tilslutt spurt om hun ikke kunne søke om de to andre kattene også kunne få plass i lasterom, og det skulle hun gjøre. Har ikke fått svar på søknaden ennå, men ringer i morgen tenker jeg...

Mitt spørsmål er nå; har de lov til dette 3 uker før avreise, når det er 9-10 måneder siden jeg bestilte billettene?? Jeg fikk jo ikke spurt om årsaken, men går ut ifra at det gjelder allergi hos en av passasjerene... Jeg skjønner jo de som er allergikere, men samtidig synes jeg ikke det er riktig at de kan komme å "kaste oss ut" 3 uker før avreise... SAS har tideligere sagt til meg at det er viktig å være tidelig ute når man skal ha med dyr på fly, for å sikre at dyret kommer med. Nå skjønner jeg ikke helt det poenget lenger...  :hæh:

Attack`s

• Gjest
Hva er mine retter?
« Svar #1 på: 21 Oktober 2005, 05:07:59 »
Om det plutselig har booket inn noen med katteallergi,så kan dem det...tror jeg.
Altså nekte å ha dem med i cabin.

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
Hva er mine retter?
« Svar #2 på: 21 Oktober 2005, 08:06:24 »
Jeg trodde poenget med at det heter maks 2 katter i kabin er for å minske allergiutbrudd eller hva jeg skal kalle det. Og som regel så havner de som har katt med seg helt bakerst, og de(n) med allergi kan vel få sitteplass så langt unna katten(e) som mulig.... om det er et stort fly og i hver sin ende, så vil ikke vedkommende merke katten tror jeg.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Hva er mine retter?
« Svar #3 på: 21 Oktober 2005, 11:27:05 »
Snakk med forbrukerombudet, de burde kunne gi deg klart svar.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
Hva er mine retter?
« Svar #4 på: 21 Oktober 2005, 14:08:35 »
Jeg maa si jeg ble ganske sjokkert da jeg leste innlegget ditt. Jeg skjoenner saa godt frustrasjonen din! Jeg hadde blitt rasende! Jeg opplevde noe lignende med hunden min i fjor, men da pga rot fra reisebyraaets side, og det ordnet seg til slutt - etter mye fortvilelse fra min side, og masse ekstra styr. Etter dette, pluss et par andre episoder jeg har hoert om, stoler jeg OVERHODE ikke paa flyselskap naar det gjelder transport av dyr. Jeg har en foelelse av at rutinene deres ikke er de beste, kanskje fordi det ikke er saa mange dyr ute og flyr til daglig?

Jeg har ikke satt meg inn i reglene, men det jeg trodde gjaldt, foer jeg leste innlegget ditt, var at om katten var booket inn og bekreftet foerst, FOER en allergiker (de maa si fra ved bookingen om de er saa allergiske at de ikke kan vaere i kabinen samtidig som en katt/hund!), ville allergikeren faa tilbud om en annen flyvning. Eller faa beskjed om at det var en katt booket paa flyet, take it or leave it.

Du har jo kjoept denne billetten for *lenge* siden, og uten katten kan jo ikke du dra, du heller. Saa har allergikeren stoerre rett til aa vaere paa flyet enn deg, naar DU kjoepte billetten din foerst?

Men hva lovene/reglene sier, det kan jeg ikke svare deg paa, dessverre.

Bare ikke gi deg. De kan ikke bare ditche deg slik! Finnes det noen alternative flyvninger? Hva er den *egentlige* grunnen til at du plutselig ikke faar ta med kattene likevel? Forhaapentligvis faar de plass i lasterommet. Det skal vel egentlig bare vaere to dyr i lasterommet, men jeg vet - helt sikkert - at det gaar an paa faa med tre bur, til og med tre store hundebur i mange flytyper.

Av og til gjelder det bare aa mase litt. MASE MASE MASE. Du bestilte billetten for nesten et aar siden, spill paa det, og ikke gi deg om person nummer en i SAS sier nei, det er helt umulig, det finnes alltid noen andre du kan snakke med.

Utlogget csoki

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva er mine retter?
« Svar #5 på: 21 Oktober 2005, 14:16:38 »
Sitat fra: Wazabees
Jeg trodde poenget med at det heter maks 2 katter i kabin er for å minske allergiutbrudd eller hva jeg skal kalle det. Og som regel så havner de som har katt med seg helt bakerst, og de(n) med allergi kan vel få sitteplass så langt unna katten(e) som mulig.... om det er et stort fly og i hver sin ende, så vil ikke vedkommende merke katten tror jeg.

Noen er saa allergiske at de ikke kan vaere i samme kabin som en katt/hund uansett hvor de sitter i forhold til dyret. Luften i flyet sirkulerer pga airconditioningen, slik at allergenene blir spredt rundt i hele flyet.

At det er satt maks-grense paa to katter per fly tror jeg er av sikkerhetsmessige hensyn, dvs at det skal vaere mulig aa ha de to dyrene langt fra hverandre slik at det ikke blir problemer med f.eks. en hund som hater katter og bjeffer paa en livredd katt etc.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Hva er mine retter?
« Svar #6 på: 21 Oktober 2005, 14:47:00 »
Desverre...flyselskapet kan nok gjøre dette. Jeg bestilte nylig flybillett med dyr i kabin og fikk til svar at de ikke kunne bekrefte hvorvidt jeg kunne få katten med meg i kabin enda (jeg reiser 2.des.).
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Hva er mine retter?
« Svar #7 på: 21 Oktober 2005, 15:03:24 »
Sitat fra: Marit
Desverre...flyselskapet kan nok gjøre dette. Jeg bestilte nylig flybillett med dyr i kabin og fikk til svar at de ikke kunne bekrefte hvorvidt jeg kunne få katten med meg i kabin enda (jeg reiser 2.des.).

Men jeg fikk jo en bekreftelse!  :hæh:

Sissel

• Gjest
Hva er mine retter?
« Svar #8 på: 21 Oktober 2005, 16:45:58 »
Sier som kattemor jeg, snakk med forbrukerombudet. Tenker jeg satser på alltid i fremtiden å booke kattene mine "under" flyet framfor å ta dem med i kabinen...    :?:

Fikk du bekreftelsen skriftlig?

Sissel

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
Hva er mine retter?
« Svar #9 på: 21 Oktober 2005, 17:32:58 »
Jeg kiggede lidt på SaS´s hjemmeside og der står faktisk du må have kæledyr med i kabinen.

Kopi af HP
Kæledyr
Kæledyr i kabinen
Du kan medtage kæledyr i kabinen, når vægten ikke overstiger 8 kg (18 lb) inklusiv transportboks, hvis mål ikke må overstige 40x25x23 cm (16x10x9 in). Bemærk venligst: Andre dyr end hunde og katte er velkomne til at flyve med os i lastrummet.
Bemærk venligst: Kæledyr i kabinen på interkontinentale SAS-ruter med A330 og A340 er kun tilladt på særlige sæder. Kontak rejsebureauet for yderligere informationer.
Kæledyr og transportboks medbringes som håndbagage, og anden håndbagage er derfor ikke tilladt. Der skal betales overvægt for kæledyr og transportboks.
Under taxi, take off og landing skal transportboksen forblive lukket og være placeret under sædet foran dig. Kæledyr må ikke ligge på sæderne.

Førerhunde mm.
Førerhunde og redningshunde rejser altid gratis med SAS. Reserver plads på forhånd og fremskaf de nødvendige tilladelser.

Kæledyr som fragt
For transport af kæledyr som indskrevet bagage kan du anvende SAS Transportbokse, som er godkendt af de veterinære myndigheder. Transportboksene er særligt velegnede til transport af hunde og katte. De sælges fra SAS’ kontorer i lufthavnen og hos enkelte befragtere.
Kontakt rejsebureauet for yderligere information.
Forhåndsreservation er nødvendig for fragt af dyr i lastrummet. Kæledyr og transportbokse, som ikke er booket på forhånd, kan under visse omstændigheder blive accepteret på stand by-betingelser.  

Håber det kan hjælpe dig lidt. Jeg mener ikke SAS må trække sådan en reservering tilbage.
MVH Lone

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Hva er mine retter?
« Svar #10 på: 21 Oktober 2005, 18:12:26 »
Tror jeg skal vente litt med forbrukerombudet helt ennå.
Ringte og snakka med SAS i dag, og vi fikk avlag på de to kattene i lasterom.
Denne gangen var jeg litt mer forberedt, så jeg fikk spurt om årsaken. Hun sa at siden vi hadde bestilt så tidelig kunn det være at de hadde endret til høstprogram nå, og dermed var kanskje flytypen endret. Jeg sa da at det var uakseptabelt å gi beskjed om noe slikt 3 uker før avreise hvis dette var tilfelle, siden høstens ruter må være noe som planlegges på sommeren. Dette var hun enig i, og ba meg vente litt. Når hun kom tilbake sa hun at saken var satt over til service-avdelingen. Det var gjerne de som tok seg av litt vanskelige saker.

Har snakket 2 ganger med "Ann Katrin" på service-avdelingen (merket meg navnet denne gangen!), og det høres ut som de prøver å finne en løsning. Hun kunne desverre ikke si noe mer i dag, for hun måtte kontakte SAS Cargo, som ikke var åpen igjen før mandag. Hun skulle ringe tilbake da.

Hun kunne se i loggen sin at vi har fått FULL bekreftelse på at kattene skulle få bli med i kabin, og da går jeg ut ifra at det er deres ansvar at varen de solgte oss i vår ikke lenger kan tilbys. Håper dette vil ordne seg. De virker iallefall veldig forståelsesfulle. Tror jeg var heldig med hvem jeg traff på i andre enden! Krysser fingrene nå!

Utlogget Bolla

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hva er mine retter?
« Svar #11 på: 21 Oktober 2005, 18:14:12 »
Flott! Håper det ordner seg.

Lykke til!

Sissel

• Gjest
Hva er mine retter?
« Svar #12 på: 21 Oktober 2005, 18:21:24 »
Så bra!!  :thumbsup:

Sissel

Utlogget csoki

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva er mine retter?
« Svar #13 på: 21 Oktober 2005, 19:45:57 »
Sitat fra: Marit

De kan ikke bekrefte umiddelbart, siden de må sjekke med et spesielt kontor (eller noe sånt) om det er booket andre dyr på flighten fra før, eller om det er allergikere på flighten. Å få bekreftelsen pleier å ta alt fra ett minutt til et par dager, avhengig av flyselskap og dag etc. Jeg bestilte billett til Csoki i kabinen i forrige uke, vi reiser om en uke. Det var ikke noe problem (KLM). Det samme var tilfellet da jeg hentet Havana (Lufthansa).

Det er bra du fikk skriftlig bekreftelse! Norwegian f.eks. nekter å gi det, og jeg vet folk som har brent seg på at Norwegian har "mistet" reservasjonen deres. Noe de finner ut på flyplassen. Jeg bestilte plass til Piros og Mary i lasterom i sommer (vi reiser i slutten av november), og siden jeg fikk snusen i at det nå er tre, muligens fire, bur registrert i lasterommet på akkurat den flighten, fikk jeg faktisk mast meg til en skriftlig bekreftelse fra Norwegian på at mine dyr var med. Men det var ikke lett! De nektet tre ganger før de endelig ga seg.

At det evt er annen flytype skal vel ikke ha noe å si på om du får lov til å ta med dyr inn i kabinen? Jeg vet det er forskjeller når det gjelder lasterom og flytype, men...

Hvis dyrene må sendes med cargo, så sørg for at du ikke ender opp med ekstra utgifter og prakk. La SAS betale! Du har bekreftelse, melk den for det den er verdt. Jeg kan ikke se annet enn at du har retten på din side?

Lykke til på WW forresten. Det ordner seg sikkert med de billettene!

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Hva er mine retter?
« Svar #14 på: 21 Oktober 2005, 21:29:06 »
Sitat fra: csoki
Hvis dyrene må sendes med cargo, så sørg for at du ikke ender opp med ekstra utgifter og prakk. La SAS betale! Du har bekreftelse, melk den for det den er verdt. Jeg kan ikke se annet enn at du har retten på din side?

Lykke til på WW forresten. Det ordner seg sikkert med de billettene!

Ingen fare! Jeg skla ikke ha en krone i ekstrautgifter på dette!  :thumbsup:

Takk for lykkeønskningene også :)

Utlogget csoki

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva er mine retter?
« Svar #15 på: 21 Oktober 2005, 22:22:53 »
Sitat fra: Alice

Ingen fare! Jeg skla ikke ha en krone i ekstrautgifter på dette!  :thumbsup:

Takk for lykkeønskningene også :)

He he, det er riktig holdning når man skal hanskes med "de store".  :thumbsup:

Jeg synes det er kjempegøy at skandinaver drar på WW også, stå på! Vi kan jo håpe på en norsk birma-WW en dag  :hilse:

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Hva er mine retter?
« Svar #16 på: 24 Oktober 2005, 11:16:08 »
Fikk telefon fra SAS nå nettopp om at alt var ordent og kattene får plass i kabin!  :jippi:
Jett om det er noen sjeler her oppe på vestlandet som er lettet nå!
Hun visste ikke hva som hadde skjedd, og beklaget det hele.
Jeg ba om å få en bekreftelse på mail denne gangen, så jeg er sikker på at vi ikke møter på problemer når vi reiser!
 :zwhoho:  :zwhoho:  :zwhoho:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Hva er mine retter?
« Svar #17 på: 24 Oktober 2005, 11:21:41 »
:zdance:  Endelig er alt klart for vår store tur!!!!! Nå kan ikke mer gå galt! Og du..nå er det snart bare 14 dager igjen til avreise.. Hi,hi!  :zdance:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Hva er mine retter?
« Svar #18 på: 24 Oktober 2005, 12:23:52 »
Kjempeglad for dere nå  :zdance: Deilig når alt ordner seg, da spør man ikke og graver om hva som gikk feil først hehe..
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Hva er mine retter?
« Svar #19 på: 24 Oktober 2005, 14:20:29 »
Så flott at det gikk bra da!! Lykke til og god tur!!! :thumbsup: