Skrevet av Emne: En hård omgang ..  (Lest 336 ganger)

Utlogget DK-Pisik

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.pisik.dk
En hård omgang ..
« på: 20 Oktober 2005, 20:54:40 »
Jeg havde en kattefødsel for 5 uger siden som jeg vil fortælle jer lidt om. Mormissen er første gangs mor og 6 killinger blev det til .. fødselsvægt mellem 71 og 85 gram født dag 63.

Det startede natten mellem torsdag d. 15/9 og fredag d. 16/9. Kl. ca. 2 får mormis veer. Kl. ca. 3.15 er første killing født. Sidste killing er født ca. 7:30 - men kun 1 moderkage er på daværende tidspunkt kommet. Jeg venter .. 1½ time efter sidste killing kommer der så endelig 2 moderkager. Kl. 12 mangler vi stadig 3 moderkager. Jeg er efterhånden godt brugt . En veninde (opdrætter) kommer ved 12:30 tiden og da kl. er 15 bliver vi enige om at vi kører til dyrlægen med mormissen og får hjælp. Kalista som katten hedder havde efterhånden ikke flere kræfter og hendes veer blev svagere og svarere. Dyrlægen bruger Kalista's egne veer til at hjælpe de sidste 3 moderkager ud.

Søndag d. 18/9 måtte vi til dyrlægen igen med totalt stop i tarmsystemet.
Onsdag d. 21/9 måtte jeg til dyrlæge med en af killingerne som nærmest havde en byld af betændelse ved højre øje. Men øh .. hvordan behandler man det når killingen endnu ikke havde fået øjne. Nå med dyrlægens hjælp fik vi lavet et mini hul og skyldet øjet grundigt og behandlet øjet (som i øvrigt var fint igen allerede dagen efter).

Da killingerne er 3 uger gl. måtte jeg igang med flasken fordi de banditter havde bidt alt skindet af deres mor på brystvorterne og i en omkrans af 1½ cm. Problemmerne kom faktisk ret hurtigt fordi killingerne tog ikke på som de skulle men tabte sig heller ikke men var sultne igen efter 1½ time. SUK.  Endte med jeg begyndte at blande utra lidt killingefoder i modermælkserstatningen og det hjalp. Weee tænkte jeg... 5 - 6 timer med ro på fordi de sover.

Knap 4 uger gamle kunne de uden problemer spise blød kost + tilskud iform af en mælketår hos deres mor. Så de fik bunden lagt grundigt 5 gange dagligt i form af blød kost. Men glæden varede kort... killingerne spiser fint men tog ikke på - tabte sig så heller ikke. Men til gengæld bed de et par brystvorter af deres mor. AV.

Sum sumarum - nu er killingerne 5 uger gl. imorgen .. og på fuldkost ved mig .. jeg kæmper stadig en brav kamp for at lære dem at spise opblødt tørkost (RC Babycat ) men det foregår med mere el. mindre held. En enkelt har spist RC Babycat i tør form i et par dage nu. Så håber virkelig de andre meget snart kommer med også.

Kalista (mormissen) har været igennem en utrolig hård tid og har klaret det med største bravor .. en rigtig god missemor som på intet tidspunkt har svigtet sine killinger tværtimod. Selv da hun havde det mest skidt - passede hun dem skam flot.

En masse mærkelig sammenfald af ren uheld må man sige...  - har en killingefødsel indenfor kommende uge - håber virkelig at tingene ændre sig nu. Pt. vil jeg ikke vide hvor jeg finder kræfterne til en omgang ala igen. Men når man står i det - er der jo kun 1 vej - at klø på og fortsætte....
med venlig hilsen
Inger Kaya

Sissel

• Gjest
En hård omgang ..
« Svar #1 på: 20 Oktober 2005, 21:04:40 »
OJ  :shock: , jeg må si du og kattemor har hatt litt av en påkjenning! Helt utrolig at alt har gått bra med disse små. Og stakkars mor da  :shock:

Nei, huff. Og jeg som syns fødslene her i huset var tunge og traumatiske, dere slår alle rekorder tror jeg.

Håper de neste ukene blir litt lettere.

Sissel

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
En hård omgang ..
« Svar #2 på: 21 Oktober 2005, 11:37:49 »
uff..høres fælt ut, stakkars kattemor :leiseg:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
En hård omgang ..
« Svar #3 på: 21 Oktober 2005, 12:30:37 »
stakkars.. alle sammen! huff.. håper det kommer til å gå bedre med dere alle!  :leiseg:

Attack`s

• Gjest
En hård omgang ..
« Svar #4 på: 21 Oktober 2005, 12:48:14 »
Du har jammen gjort et super kjempeinnsats du kan være meget stolt over!!!!
Håper alt går lettere framover for dere alle sammen.