Skrevet av Emne: Kattungen min er slem med den andre katten  (Lest 594 ganger)

Kismet

• Gjest
Kattungen min er slem med den andre katten
« på: 19 Oktober 2005, 13:42:40 »
Kattungen min er sånn passe mellomfornøyd med at jeg har fått meg en katt til.

Han har begynt å plage den nye katten.

Den nye katten er litt over 1 år gammel og dobbelt så stor som kattungen i størrelse.

Problemet ligger i at kattungen nå virkelig har begynt å oppføre seg stygt mot den nye katten.

Han tar fart og løper alt han kan, for så å slenge seg rundt halsen på, eller sette seg på ryggen til og klore seg fast på den voksne katten, og bite han i nakken, halsen eller i området rundt der.
Han biter og han biter og han biter og klamrer seg fast.

I begynnelsen lot jeg den nye katten ordne opp selv, men han tar ikke igjen med han. han bare vrir seg bort, eventuelt dytter han vekk med labbene eller freser.

Jeg er redd at kattungen en dag får tak og skader han.

Utover det så ser den nye skogkatten ut til å trives bra, jeg ser ingen tegn på at kattungens oppførsel plager han noe utover akkurat der og da.

Skal jeg la vær å gripe inn (jeg har begynt å dytte vekk kattungen når han biter seg fast), eller skal jeg satse på at det går bra og håpe at den nye katten begynner å ta igjen selv ?

Jeg er ganske sikker på at dette bunner ut i at kattungen er livredd for å miste min oppmerksomhet. Han er spesielt avhengig av meg, og tidvis ser det ut til at han bare liker å leke med den nye katten, men så er det som om det går en faen i han og han bare må bite.
Det bør vel legges til at han av og til, når han er i rett humør, biter på alt og alle han ser, om noen skulle prøve å klappe han.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #1 på: 19 Oktober 2005, 13:44:45 »
Har samme problem her hjemme, vi løser det ved å sprute vann på Labben når han plager Garfield. Han er faktisk blitt litt bedre også nå :thumbsup: Plager ikke sååå mye som før.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 19 Oktober 2005, 16:08:12 »
Har du funnet ut hvorfor din holder på slik ?
Er det kattunge og ny,voksen katt du også har ?

Jeg prøver å sette meg inn i hva som foregår i hodet på lillegutt som gjør at han absolutt må angripe.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Oktober 2005, 16:14:40 »
Labben er snart 7 måneder, mens Garfield fyller 10 år i april :thumbsup: Garfield hadde jo broren Timmy som sin bestekompis i nesten 9 år, og har opplevd ennå en katt som døde fra ham :leiseg: ( påkjørt liten pus )
Skjønner godt han vegrer seg mot den lille, men det går mye bedre nå, de leker sammen ofte og det er ikke såå mye biting og kloring nå :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 19 Oktober 2005, 16:29:32 »
Det er godt det går bedre hos deg da !  :thumbsup:

Jeg kunne nesten tenke meg at Skogkatten tok igjen litt hardere, jeg får så vondt av han når han ikke tar igjen med den vesle rampungen.
Det er neppe særlig godt å bli bitt.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 Oktober 2005, 16:38:40 »
Ja, noen ganger får de jo kjempestore bitt! Er så glad Garfield har begynt å ta igjen iallefall :thumbsup:

Utlogget Vinga

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21 Oktober 2005, 07:27:36 »
Sitat fra: Kismet
Har du funnet ut hvorfor din holder på slik ?
Er det kattunge og ny,voksen katt du også har ?

Jeg prøver å sette meg inn i hva som foregår i hodet på lillegutt som gjør at han absolutt må angripe.

Det er bare lekelyst, tenker jeg. Kattunger er veldig voldsomme når de leker. Jeg har det på samme måte, med en voksen katt jeg hadde fra før, og en ny kattunge. Den voksne katten min begynte ikke å ta skikkelig igjen før det var gått noen måneder.

Kismet

• Gjest
« Svar #7 på: 21 Oktober 2005, 18:17:57 »
Det er godt mulig det bare er hans form for lek, jeg har ikke helt greid å finne ut om han er sint eller leken når han biter...Han biter jo meg og når han er i det rette hjørnet.
De må gjerne leke alt de orker for meg, bare de ikke skader hverandre.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #8 på: 21 Oktober 2005, 22:36:33 »
Hvor gammel var denne kattungen da han flyttet fra moren, og hadde han søsken?
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Kismet

• Gjest
« Svar #9 på: 21 Oktober 2005, 23:22:30 »
Han hadde 3 søsken, og han er født i mars, jeg fikk han i juni.
Da jeg fikk han var han helt vill, eier påstod han var den mest sosiale i kullet, men det virket ikke som om han var så veldig vant til å håndteres av mennesker (hun hadde kattungene + mora på loftet for seg selv), mulig det er derfor han er så avhengig av meg nå ?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #10 på: 21 Oktober 2005, 23:29:40 »
Er nok en av grunnene ja, blir nok bedre etterhvert :thumbsup:

Kismet

• Gjest
« Svar #11 på: 21 Oktober 2005, 23:35:05 »
Bortsett fra den bitinga av og til på meg og hans nye "bror" så er han snill som dagen er lang og en helt topp liten fyr.
At han er avhengig av meg gjør ingenting, han er blitt mindre klengete etter at den nye katten kom, selv om han nok ser på meg som mamma enda, og det håper jeg han fortsetter med :)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #12 på: 22 Oktober 2005, 00:58:59 »
Sitat fra: Kismet
Bortsett fra den bitinga av og til på meg og hans nye "bror" så er han snill som dagen er lang og en helt topp liten fyr.
At han er avhengig av meg gjør ingenting, han er blitt mindre klengete etter at den nye katten kom, selv om han nok ser på meg som mamma enda, og det håper jeg han fortsetter med :)

Klart det! Er jo bare såååå koooos når kattene ser på en som mor!! hihhi! Jeg synes hvertfall det er skikkelig toooooseliiiiiiig! :) :doublelove:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #13 på: 22 Oktober 2005, 01:07:00 »
Jepp. er veldig koooselig når pusene koser masse :LOVE: Det gjør Labben speselt med Tor Olav, han savner vel en "pappa" hehe..

( Labben måtte dessverre hentes allerede da han var 8 uker gammel :mad: han sto i fare for å bli avlivd pga ferie..moren ble avlivd noen uker etter dette :leiseg: de var drittlei av alt som het katter :flau: )

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #14 på: 22 Oktober 2005, 08:22:57 »
Sitat
men det virket ikke som om han var så veldig vant til å håndteres av mennesker (hun hadde kattungene + mora på loftet for seg selv),

Dette er sannsynligvis en grunnene til den spesielle adferden.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Kismet

• Gjest
« Svar #15 på: 22 Oktober 2005, 12:27:02 »
Det er godt mulig du har rett i det Marit..
Men jeg vet ikke helt om det forklarer hvorfor han liker å bite den nye katten i nakken...
Uansett så mener jeg at jeg har funnet ut at det er hans form for lek når han blir veldig oppspilt, dette med bitingen.
Jeg var i skogen sammen med dem begge to, og da løper kattungen rundt og hopper, danser og storkoser seg...og hiver seg over skogkatten eller leggen min, og biter.
Så det tyder jo på at han er veldig leken, eller kanskje veldig glad ?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 Oktober 2005, 12:31:32 »
Tror kanskje du bør ta å venne han av med den bitingen, det er jo ikke særlig gøy, med katter som biter.. Klarer du å se an om det er jakt/sloss instinktet som er fremme når han tar og biter skogskatten din? Har han et fiendtlig uttrykk i ansiktet? Er ørene lagt bakover? Hvis ikke så er det nok bare et forsøk på å leke med den eldre, kanskje vise at det er han som er sjefen, eller at han rett og slett savner noen som kan "tukte" han.. (biter/sloss, slik som moren gjør for å herde ungene, lære dem å sloss...)

Det er det jeg kan komme på...

Kismet

• Gjest
« Svar #17 på: 22 Oktober 2005, 15:21:43 »
Som du ser i innlegget over så har jeg kommet frem til at han nok ikke er sint, det er nok en form for lek....  :)
De har storkost seg sammen i skogen i 4 timer i dag, så det er bare av og til kattungen får slike voldsomme innfall som skogkatten ikke syns er like morsomt.
Får satse på at det går over, eller går seg til når de blir bedre kjent.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #18 på: 22 Oktober 2005, 17:32:21 »
Det går nok helt sikkert over! Hannkatten min var veldig sur og sint på han nye når han kom, uten at han rørte han, men nå kan den lille gå helt innåt uten at han lager en lyd! Ta tiden til hjelp! Hvor lenge har du hatt den store forresten?

Kismet

• Gjest
« Svar #19 på: 22 Oktober 2005, 19:07:40 »
Den nye katten har jeg hatt i 17 dager.
Han har vært uredd og fant seg til rette iløpet av en halvtimes tid i sitt nye hjem, da oppførte han seg som om han alltid hadde bodd her.