Skrevet av Emne: Kastrering av katter  (Lest 1310 ganger)

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
Kastrering av katter
« på: 16 Oktober 2005, 18:11:28 »
Hvor gamle bør hannkatter/hunnkatter være når de kastreres? Hører så mye forskjellig...

Kismet

• Gjest
Kastrering av katter
« Svar #1 på: 16 Oktober 2005, 18:27:35 »
Det er det veldig delte meninger om ja, min dyrlege mener 8 mnd.

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
Kastrering av katter
« Svar #2 på: 21 Oktober 2005, 14:45:42 »
Jeg får mine killinger neutraliseret når de er 10-12 uger gamle. Min dyrlæge vil gerne have de vejer 1 kg, hvilket de gør når de er ca. 10 uger gamle.

Det er rigtigt der er delte meninger om hvor tidligt/sent man kan neutralisere katte, men der er nu ingen grund til at vente til de er 8 mdr. :wink2:
MVH Lone

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Kastrering av katter
« Svar #3 på: 21 Oktober 2005, 15:09:05 »
Vår veterinær sier 6 måneder ( kan gjerne være mer enn 6 måneder ) Synes også jeg har hørt at de bør veie minst 3 kg før de kastreres / steriliseres.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Kastrering av katter
« Svar #4 på: 21 Oktober 2005, 15:21:52 »
Minimum 10 mndr, og helst et år sier de her..

Går det an å kastrere de når de er kattunger da? Det har jo ikke fått utviklet kjønnsorganene da? :?:

Attack`s

• Gjest
Kastrering av katter
« Svar #5 på: 21 Oktober 2005, 15:56:42 »
Her sier dem når dem sier utstyret er stort nok å jobbe med.

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
Kastrering av katter
« Svar #6 på: 21 Oktober 2005, 15:59:51 »
Der er slet ingen problemer med  at kastrere killinger tidligt. Faktisk kommer killingerne meget hurtigere over indgrebet, end ældre katte gør.

Mine killinger er vågne kort efter indgrebet og klar til at tage hjem igen efter en time. De leger, spiser og drikker som vanligt og har ingen gener overhovedet.

De vokser fuldstændigt normalt, ja faktisk bliver de ofte større end de katte der ikke neutraliseres.

Det er rigtigt at nogen dyrlæger helst ikke vil neutralisere små killinger. Nogen giver den undskyldning, at de vil kunne styre narkosen og derfor skal katten veje mere. Andre siger det ikke er til at operere på så lille et dyr. Jamen det holder slet ikke. Hvad så når de neutraliserer Ildere, Hamstere, Marsvin, Kaniner og Fritter? Det er bitte små sager de har med at gøre der.
MVH Lone

Utlogget Bolla

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Kastrering av katter
« Svar #7 på: 21 Oktober 2005, 18:04:23 »
Dyrlegene her kastererer kattungene etter at de har fyllt syv - helst åtte måneder.
MEN jeg fikk den forrige hannkatten vår kasterert da han var fem måneder. Han hadde et stort markeringsbehov allerede da og tisset både her og der. Og det luktet stramt!!
Men det virkelige problemet var at hunden vår begynte å markere der kattungen hadde vært. Og det ble etterhvert et meget usunt klima i huset her... Huff..

Men kastereringen gikk bra den. Ingen varige men.