Skrevet av Emne: Nettopp badet katten, men....  (Lest 3281 ganger)

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Nettopp badet katten, men....
« på: 14 Oktober 2005, 17:08:47 »
Den har fortsatt noe illeluktende fett på den ene foten, antakeligvis stekefett eller noe lignende ( innekatt )

Noen tips til å få dette vekk? katten nekter å vaske seg akkurat der såklart...

Badet den med babyshampo ( eller rettere sagt prøvde  :lol: ) endte opp med en kattevask med shampo og vaskeklut  :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #1 på: 14 Oktober 2005, 17:17:48 »
Nei, gjorde ikke det denne gangen, brukte Natusan babyshampo. Får teste håndrensekem dersom det ikke går vekk snart, han vasker seg litt nå heldigvis :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #2 på: 14 Oktober 2005, 17:24:15 »
Synes jeg ser meg selv inne i dusjen med katten hahaha  :skratte:  men det er kanskje verdt et forsøk :thumbsup:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #3 på: 14 Oktober 2005, 17:58:56 »
Veterinæren skrev:
Sitat
Jeg har et tips til deg hvis du har et dusjkabinett
Hvis katten din er vanskelig kan den plasseres i et dusjkabinett. Gå opp til toppen av kabinettet (eller gå inn, og ta på deg regntøy) og spyl katten med dusjen (lavt trykk).

Fleiper du? Jeg kan garantere at katten vil hate vann etter en sånn omgang, og det var vel ikke meningen? Det kan vel tenkes at katten trenger et bad en annen gang også?
Plasser katten i en vask eller balje, et fast grep over nakken, godsnakking og forsiktig bruk av dusj er en metode jeg heller vil anbefale.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Sissel

• Gjest
« Svar #4 på: 14 Oktober 2005, 18:15:37 »
Spør her jeg også. Liten får dele trådene hvis jeg stjeler meg inn en plass jeg ikke skal være.

Jeg ønsker gode tips til kattungebading. Har tenkt å bade dem før levering. Måtte bade rumpa til en av dem da han "bæsja på seg", og da holdt jeg ham i vasken som jeg holdt bebiene mine når de var små. Til tørking brukte jeg en handduk + en mamma (han fikk pupp som trøst samtidig hehe). Er dette en ok måte å gjøre det på?

Vil også mer enn gjerne bade mammaene. Er det greit å bade dem nå mens de har små, eller blir det for masse stress for dem? Hvor lenge må jeg vente før jeg kan bade dem. Ungene er jo 10 uker til søndag og torsdag (neste)

Sissel

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #5 på: 14 Oktober 2005, 18:27:34 »
Jeg har aldri bade mammaene mens kattungen er små. Fordi jeg da er redd for at ungene skal bli urolige å redde når de ikke kjenner igjen mammas lukt..
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #6 på: 14 Oktober 2005, 18:28:35 »
Sitat fra: Marit
Veterinæren skrev:
Sitat
Jeg har et tips til deg hvis du har et dusjkabinett
Hvis katten din er vanskelig kan den plasseres i et dusjkabinett. Gå opp til toppen av kabinettet (eller gå inn, og ta på deg regntøy) og spyl katten med dusjen (lavt trykk).

Fleiper du? Jeg kan garantere at katten vil hate vann etter en sånn omgang, og det var vel ikke meningen? Det kan vel tenkes at katten trenger et bad en annen gang også?
Plasser katten i en vask eller balje, et fast grep over nakken, godsnakking og forsiktig bruk av dusj er en metode jeg heller vil anbefale.

Enig med din metode,Marit!!
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 Oktober 2005, 18:37:18 »
Er nok mange måter å bade en katt på, selv sliter jeg uansett metode da :lol: Bløt vaskeklut godtar de uten problemer, men de får panikk dersom de skal i dusjen ( rart siden de går der frivillig ellers hehe..og Labben er superduper mester i å søle med vannskålen sin :hilse:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 Oktober 2005, 19:31:04 »
Hvis du tar av dusjhodet så blir det ikke så mye "bråk" fra dusjslangen, og de blir mindre redde.. Ha en handduk eller ei gummimatte under katten så slipper den å gli.

Ang. fett, det finnes spesialshampoer for fettflekker (vanskelige flekker) på katt, jeg hadde selv ikke villa brukt natusan på katten, for den er ikke så mild som den lover. Har nemlig brukt natusan på mitt eget hår, har aldri hatt så flokete og slitt hår før! Men selvfølgelig, må man, så må man!

:thumbsup:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14 Oktober 2005, 19:36:17 »
Synes natusan shampo er god jeg, har brukt den til mitt eget hår også :thumbsup: om den er så mild som den påstår skal jeg ikke uttale meg om.

Krysser fingre for at fettflekkene på foten hans er vekke snart :thumbsup:

Utlogget JEANETT

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
badenymfe
« Svar #10 på: 14 Oktober 2005, 21:36:19 »
Har pleid å bade kattene mine innimellom siden de var kattunger, de ble fort vant med det da. den ene elsket faktisk det. Men føne... huff. det har jeg aldri klart å få til. :roll:

Utlogget Wazabees

• Fin pus
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
« Svar #11 på: 15 Oktober 2005, 13:21:51 »
Jeg bader min hannkatt i dusjen. Da sitter jeg sammen med han på gulvet og har dusjhodet i hånden, med en forsiktig stråle. Han sitter stort sett i fanget mitt og venter på at jeg skal bli ferdig. :)

Utlogget hårball

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
SV: Nettopp badet katten, men....
« Svar #12 på: 19 Mars 2008, 00:22:19 »
men skal man egentlig dusje de?

bare om de er SKIKKELIG tilgriset vel?
eller?

Utlogget ingunns

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 14
  • <3 Lucas <3 Lucifer <3
    • Vis profil
« Svar #13 på: 19 Mars 2008, 00:35:49 »
i bunn og grunn trenger man vel ikke bade kattene.. men før eller senere kan det jo hende man må pga søl e.l... jeg liker å bade de en sjelden gang..hver 2-3mnd ca.. pelsen blir så fin ;) å så kommer det av en haug med laushår, er man alergisk kan man med fordel bade katten av og til å :) jeg tar de inn i dusjen, tar av dusjhodet og bruker rolig stråle, og katte shampo. litt fornerma blir de jo, men klarer å stå stille til jeg er ferdi, og ikke er de sint på meg etterpå heller.. lucas lar meg til å me føna han.. mens lucifer foretrekker å tørke seg selv etter å blitt tørka litt med honduk først ;)

Utlogget hårball

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 21 Mars 2008, 19:31:38 »
åh... hørtes ut som om de likte det godt hvertfall!
:)

Utlogget Kosepus

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #15 på: 21 Mars 2008, 21:11:43 »
Lurt å børste først for å få bort mye løshår. Jeg bruker Groomers Goop avfettingsmiddel i tørr pels først, så skyller jeg masse. Så katteshampoo fra Espree to ganger og så balsam tilslutt. Enzo er utstillingskatt og vandt til å bade. Jeg går inn i dusjen sammen med ham og det blir en kosestund når katten er vandt til det. Etterpå bruker jeg texturiser fra Jerob og jeg føhner ham alltid. Jeg bader ham en gang i måneden nå, da han var liten badet han hver 14'nde dag, men ble mest bare skyllt i vann. De tar ikke skade av å bade... man slipper bare å drive kampsport de gangene de virkelig må... :winky:

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 Mars 2008, 09:03:41 »
Når jeg bader kattene bruker jeg 2 x 10 liters bøtter. En med såpe i og en uten, men lunket vann i de begge.
Jeg putter katten i bøtta med såpevann og sitter på hug i dusjkabinett med bøtta inni dusjen. Vannet renner sakte i dusjen hele tiden, klar til bruk. Når pus er i vannet så kosesnakker jeg og bruker hendene evt klut å vasker dem med, Så dypper jeg de i den rene bøtta å skyller ut, vasker på ny under beina hvor såpe setter seg og magen, så for sikkerhetsskyld skylder jeg i dusjen før jeg har håndkle klart bak meg å putte katten på.
Det funker bra på alle katter jeg har hatt, bare ikke Aida, tihi. Da bruker jeg bare vann, ikke såpe, for jeg får ikke skylt henne. Hun forsvarer seg med nebb og klør.
Men jeg bader de bare når jeg må, børster de rene først. Samme metode brukte jeg på Lhasa apso hunden jeg hadde, bare da brukte je balje, bøtte funker bedre enn balje, virker som de roer seg mer når det er lite plass, på katter.

Av sjampo har jeg brukt kattesjampo, hundesjampo, grønnsåpe i nøden. Alt hva jeg har for hånden. Bruker jeg grønnsåpe er det så vidt det dekker bunnen av 1,5 liters flaske, så blander jeg opp, så har jeg noe av det i badevannet. Altså veeldig utvannet. Hvite katter blir veldig hvite og fine av grønnsåpe. Og tror jeg bader 1-2 ganger om året pr katt! Så er ikke så ofte. Litt oftere på kattunge som skitner seg fortere til med oljesøl etc, ute.

Utlogget hårball

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #17 på: 23 Mars 2008, 22:40:46 »
mine katter er ca 7-8  mnd gamle, og jeg har aldri badet dem.
men det virker jo lurt å venne den til det da, sånn i tilfelle de MÅ.

kan jo prøve å skylle de litt i første omgang kanskje?
mange bra tips her hvertfall.

Utlogget ingunns

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 14
  • <3 Lucas <3 Lucifer <3
    • Vis profil
« Svar #18 på: 24 Mars 2008, 21:29:25 »
Lurt å børste først for å få bort mye løshår. Jeg bruker Groomers Goop avfettingsmiddel i tørr pels først, så skyller jeg masse. Så katteshampoo fra Espree to ganger og så balsam tilslutt. Enzo er utstillingskatt og vandt til å bade. Jeg går inn i dusjen sammen med ham og det blir en kosestund når katten er vandt til det. Etterpå bruker jeg texturiser fra Jerob og jeg føhner ham alltid. Jeg bader ham en gang i måneden nå, da han var liten badet han hver 14'nde dag, men ble mest bare skyllt i vann. De tar ikke skade av å bade... man slipper bare å drive kampsport de gangene de virkelig må... :winky:

tror enzo har det bra som katten din ja   :love:  balsam.. hmm... *finne ut mer om forskjellige katte-pels produkter  :catgrins:*

Utlogget Kosepus

• Spretten katt
    • Vis profil
« Svar #19 på: 25 Mars 2008, 22:59:02 »

tror enzo har det bra som katten din ja   :love:  balsam.. hmm... *finne ut mer om forskjellige katte-pels produkter  :catgrins:*

Sjekk ut Johnny sine sider på Stargate. Der er det mange gode produkter.
Et tips til å få føhnet de... Jeg tok med Enzo på badet når jeg føhna mitt eget hår og blåste litt på ham innimellom. Da ble han vandt til lyden og kjente at det ikke var farlig. Jeg er frisør og har en "skikkelig" føhner med justerbar varme og styrke. De mindre reiseføhnerne blir bare fryktelig varme og de blåser nesten ingenting. Så en god føhner er en god investering. (For alle... :winky:)
En god porsjon tålmodighet, litt godis og en bestemt men kjærlig håndtering... og katten blir storfornøyd!! :flirt: