Når jeg bader kattene bruker jeg 2 x 10 liters bøtter. En med såpe i og en uten, men lunket vann i de begge.
Jeg putter katten i bøtta med såpevann og sitter på hug i dusjkabinett med bøtta inni dusjen. Vannet renner sakte i dusjen hele tiden, klar til bruk. Når pus er i vannet så kosesnakker jeg og bruker hendene evt klut å vasker dem med, Så dypper jeg de i den rene bøtta å skyller ut, vasker på ny under beina hvor såpe setter seg og magen, så for sikkerhetsskyld skylder jeg i dusjen før jeg har håndkle klart bak meg å putte katten på.
Det funker bra på alle katter jeg har hatt, bare ikke Aida, tihi. Da bruker jeg bare vann, ikke såpe, for jeg får ikke skylt henne. Hun forsvarer seg med nebb og klør.
Men jeg bader de bare når jeg må, børster de rene først. Samme metode brukte jeg på Lhasa apso hunden jeg hadde, bare da brukte je balje, bøtte funker bedre enn balje, virker som de roer seg mer når det er lite plass, på katter.
Av sjampo har jeg brukt kattesjampo, hundesjampo, grønnsåpe i nøden. Alt hva jeg har for hånden. Bruker jeg grønnsåpe er det så vidt det dekker bunnen av 1,5 liters flaske, så blander jeg opp, så har jeg noe av det i badevannet. Altså veeldig utvannet. Hvite katter blir veldig hvite og fine av grønnsåpe. Og tror jeg bader 1-2 ganger om året pr katt! Så er ikke så ofte. Litt oftere på kattunge som skitner seg fortere til med oljesøl etc, ute.