Masse masse tålmodighet!!!
Vi har ofte opplevd at når en katt har funnet ut at "oi, her får jeg mat" og blir, men ikke våger/ vil inn så er det en mulighet for at den allikevel begynner å trekke inn når vinteren kommer. Det kan ta tid da også, men det kan hjelpe på.
Ludwig som var mine foreldres katt var en sånn. Han våget seg inn i korte stunder, men om døren ble lukket begynte han å gråte mye (jeg kaller den typen mjauing for gråting). Det tok lang tid, men plutselig en dag gikk det å lukke døren.
Har katten det lunt i uthuset er det så mye bedre enn ingenting. Mine foreldre har også et uthus hvor flere slike hjemløse katter har startet sin karriære som "pusmedhus", og uthuset er også i alle år blitt flittig brukt av de som er huspuser.
Men, vi har også være borti flere katter som er såpass sky at de aldri vil inn i huset. Da har vi bare sørget for at der de sover (om det har vært i uthuset eller garasjen, at de har hatt en lun, myk og varm seng) og gitt dem mat og vann på trappen, og gitt dem kos (de som ville ha) og bare kosepratet mye med dem når de kommer for å spise.
Som feks en trappepus vi hadde for mange mange år siden. Jeg blir fremdeles tårevåt av å tenke på det. Han bodde i garasjen i mange år, ville aldri inn. Tok gjerne i mot litt kos, men var veldig sky allikevel. Plutselig en vinter ville han inn, men ikke lenger inn i huset enn i gangen. Der fikk han mat og vannskål, og en myk varm seng. Og vi satte på varmeovn til han også. En uke etter han kom inn i gangen fant min mor han i sengen sin hvor han hadde sovnet stille inn....
Siden denne katten her er kompis med huspusen din, er det jo også lov å håpe at huspusen din kan hjelpe til med å "legge inn et godt ord" om varme, sofa osv.
Slik var det med vår Whisky. For han hjalp det mye å bli tatt inn (vi tok han jo med oss da vi flyttet og før det ville han ikke være inne hos oss) og kjenne de andre kattene. Se hva de foretok seg inne osv, da ble det tryggere siden vi enda var litt skumle.
Da kan huspusen fungere litt som en trygg havn på en måte.
Ailo var også litt den typen der, selv om han bare var en kattunge så fant han mye trygghet i de voksne kattene.