Skrevet av Emne: Løpetid  (Lest 984 ganger)

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Løpetid
« på: 10 Oktober 2005, 19:22:26 »
Dette har sikkert vært omtalt mange ganger, men hvor gamle er kattene når de får sin første løpetid?

:hæh:
Pusen

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #1 på: 10 Oktober 2005, 22:40:00 »
Det er mye forskelligt. Nogen er kun 4-5 måneder andre over 1 år.

Afhænger også af når på året katten er født.

Sissel

• Gjest
Løpetid
« Svar #2 på: 10 Oktober 2005, 22:48:05 »
Og så avhenger det at rase

Sissel

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #3 på: 11 Oktober 2005, 16:03:02 »
Slenger meg på det spørsmålet her.. jeg tror Shakira har løpetid nå, hun maser og roper slik.. uten noen egentlig grunn.. og hun er veldig slik at hun skal ha kos, og at hun driver å lokker med seg lillemann med overalt, maser og skriker etter han når hun ikke ser han..

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #4 på: 11 Oktober 2005, 23:04:49 »
Jeg plejer at sige at er man i tvivl så er katten ikke i løpetid :lol:

Prøv at klø hende ved haleroden... ligger hun sig ned med rumpen opp så er hun sikkert i løbetid :wink3:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #5 på: 12 Oktober 2005, 11:27:26 »
hmm..ja nå gjorde jeg det, hun begynte å mæle, men så satt hun ned rumpa og gikk.. så tror ikke det.. men hannkatten er helt vill etter henne når hun er ute.. så jeg vet ikke... ingen fare for at Faramir på 3 mndr kan parre henne vertfall!  :lol:  Ozzy er jo kastrert..

toniz70

• Gjest
Løpetid
« Svar #6 på: 11 Desember 2005, 15:56:22 »
Innepusen min, Cleopatra, hadde løpetid i oktober. Satte rompa i været og "snakket" til oss så fort vi kikket på henne. Masa og kosa hele tiden. Det var godt når ho var ferdig  :thumbsup:

Men nå... to måneder senere... ho begynner på igjen!  :shock:  Hvor ofte har de løpetid egentlig? Sist jeg hadde jentepus merka jeg aldri at ho hadde løpetid, men ho var utekatt da, forskjellen ligger kanskje der...  

Må vel vurdere å sterilisere Cleopatra nå, får så vondt av henne når ho går der og er så klar... uten å få hjelp til det, hihi.  :katt3:

Hilsen Toniz70

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #7 på: 11 Desember 2005, 15:58:40 »
Ja, best å sterilisere henne om du ikke skal bruke henne i avl ( noe som vel ikke er aktuelt om det ikke er en rasekatt :thumbsup: )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #8 på: 11 Desember 2005, 19:14:05 »
har hørt om tilfeller der innekatten får løpetid ca kvar 14 dag, slitsomt for både eiger og katt!
Eg er veldig for kastrering av katter som ikkje skal brukes i avl, eg har bare positive opplevelser med kastrerte katter :thumbsup:

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #9 på: 11 Desember 2005, 20:57:07 »
Sitat fra: Lilith
har hørt om tilfeller der innekatten får løpetid ca kvar 14 dag, slitsomt for både eiger og katt!
Eg er veldig for kastrering av katter som ikkje skal brukes i avl, eg har bare positive opplevelser med kastrerte katter :thumbsup:

Ayla har løpetid omtrent 3 uker i mnd hun.  :roll:
Men skal heldigvis kastreres i Januar da. :)

Hun var vel 7 mnd når hun fikk sin første løpetid.  :hilse:

Utlogget fiamor

• Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
løpetid
« Svar #10 på: 15 Desember 2005, 10:57:46 »
Hei hei,
Min Fiamor har løpetid nå for første gang.. Hun er 6,5 måneder gammel..
Fy flate for en rar adferd.. inatt har vi nesten ikke sovet... Hun kurrer som en due, og kommer med masse rare lyde, koser teppet, koser gulvet og står og tramper med bakbeina med rumpa i været og halen godt trukket til siden.. Litt moro og se på da, men stakkars lurer på om hun har det vondt???
Hvordan skal vi mennesker oppføre oss mot henne i denne tiden? Vi kan jo nesten ikke snakke til henne engang, da kommer det rare lyder og rumpa i været...
Noen som har kjennskap til dette, og hvor mange dager det varer?
Fikk ppiller til henne igår. tenkte og ta det frem til sterilisering..
"fiamor"

Attack`s

• Gjest
Løpetid
« Svar #11 på: 15 Desember 2005, 12:38:30 »
Bare kos ekstra mye med pusen,prat med henne.
Løpetider er både koselig og besværlig på samme tiden syns jeg.

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #12 på: 15 Desember 2005, 13:29:48 »
Vi prøver og kose litt med henne, men ikke lett når rumpa kommer med engang.. Men det går greit.. mest slitsomt om natten... Vil liksom sove da  :neie:
Hun må vel bli sliten hun også?? Har de vondt under løpetid tro?
Noen som vet hvor mange dager det varer og om p piller vil stoppe løpetiden?
"fiamor"

Sissel

• Gjest
Løpetid
« Svar #13 på: 15 Desember 2005, 14:31:28 »
Ja, stakkar hun blir sliten. Jentene mine hadde gjentatte løpetider før de ble parret i høst, og ble tynne som siv etterhvert. I tillegg ropa Ninja så masse og så ofte at når uka begynte å nærme seg slutte var hun så hes at hun hørtes ut som Donald  :blått:

Løpetiden varer ca en uke

Sissel

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #14 på: 15 Desember 2005, 14:54:06 »
oooops en hel uke????? helledussen..
Men vil ikke P piller hjelpe til med å stoppe løpetiden da?
Jeg fikk beskjed av veterinæren om å gi henne piller hver dag frem til symptomene ble borte.....
Hun skal steriliseres i januar tenker jeg... Men får da ikke håpe at hun "løper" frem til det.. Var liksom derfor jeg anskaffet P piller igår....
 :cry:

Hun er bare innekatt, så kattebabiser skal hun ikke få :-)

Noen som vet noe?
"fiamor"

Linda

• Gjest
Løpetid
« Svar #15 på: 15 Desember 2005, 15:31:37 »
Sitat fra: fiamor
Jeg fikk beskjed av veterinæren om å gi henne piller hver dag frem til symptomene ble borte.....

:shock:

Det hørtes veldig mye ut... Ifølge min vet skal man ikke gi p-pille når løpetiden har begynt, det kan visstnok øke risikoen for livmorsbetennelse.

Sissel

• Gjest
Løpetid
« Svar #16 på: 15 Desember 2005, 15:32:49 »
oooops en hel uke????? helledussen..
Men vil ikke P piller hjelpe til med å stoppe løpetiden da?
Hun skal steriliseres i januar tenker jeg... Men får da ikke håpe at hun "løper" frem til det.. Var liksom derfor jeg anskaffet P piller igår....
 :cry:

Hun er bare innekatt, så kattebabiser skal hun ikke få :-)

Noen som vet noe?

Nei, da misforsto jeg. Gir du henne pille hver dag, så forsvinner vel "symptomene" etter et par-tre dager. Så gir du henne en gang i uken fram til hun blir kastrert.

Sissel

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
Løpetid
« Svar #17 på: 15 Desember 2005, 17:30:03 »
Hvorfor ikke la henne bli ferdig med løpetiden og så begynne å gi piller. Skjønner ikke helt poenget med å gi piller for å stoppe løpetiden, men....pass på så hun ikke stikker ut!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Attack`s

• Gjest
Løpetid
« Svar #18 på: 16 Desember 2005, 06:24:27 »
Sitat fra: Linda

:shock:

Det hørtes veldig mye ut... Ifølge min vet skal man ikke gi p-pille når løpetiden har begynt, det kan visstnok øke risikoen for livmorsbetennelse.

Men man gang gjøre dette som en engangsting.
Mine får ikke pillen før dem har hatt en kull,men kan settes i avl om den er modne nok til det fra 10 mnd og utover...

Utlogget fiamor

• Spretten katt
    • Vis profil
Løpetid
« Svar #19 på: 16 Desember 2005, 13:36:55 »
Jada,
Har faktisk bare tenkt på dette som ett engangstillfelle... Det var det veten sa også.. For å avbryte løpetiden, gi en pille hver dag til symptomene gir seg.. Så en pille en gang i uken.. Men hun skal steriliseres i januar, så vi bare gir piller en gang i uken frem til det :)
Hun er ingen utekatt.. Bare inne(foreløpig hvertfall).. Vi får se etter steriliseringen...
Men synes så synd på dem etter sterilisering også.... Med sånne "teite" krager på seg. er jo i veien for dem overalt jo.. Er det ikke noe annet man kan få som erstatning for de kragene???? Noen som vet noe?
"fiamor"