Skrevet av Emne: Triks og lydighet  (Lest 216 ganger)

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Triks og lydighet
« på: 09 Oktober 2005, 19:15:45 »
Pusen er en utrolig kosete og snill, dog av og til veldig rampete kattunge.
Nå har jeg lyst til å lære henne noen triks og litt "imponerende"  lydighet.
At hun kommer når jeg kaller på henne, lyder "sitt" etc hadde jo vært morsomt. :lol:  
Egentlig er det vel bare repetisjon og belønning som gjelder, så svaret gir seg vel selv - men er glad for tips hvis noen har erfaring
Pusen

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
Triks og lydighet
« Svar #1 på: 09 Oktober 2005, 20:49:58 »
Har du hørt om klikkertrening? Jeg overvejer at begynde med det. Kunne være lidt morsomt :wink3:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Triks og lydighet
« Svar #2 på: 09 Oktober 2005, 21:26:55 »
Den ene av min katt går opp på to på kommando.
Jeg begynte med å lokke henne med en godbit høyt i luften og hver gang hun strekte seg opp for å hente den sa jeg "opp"..
Gradvis begynte jeg bare med å vise henne godbiten og si "opp" og tilslutt skjønte hun sammenhengen og rekkefølgen..  :thumbsup:

Bare repetisjon som gjelder..
Tidligere hadde jeg en katt som satt på kommando,og der begynte jeg med foringstider. Holdt fatet med kjøttfor i luften,og når katten tilslutt sluttet og mase etter det og satt seg ned ( kapitulerte om du vil..  :idea: ) sa jeg det magiske ordet. Dette lærte han kjappt!!  :)
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
Triks og lydighet
« Svar #3 på: 09 Oktober 2005, 22:01:07 »
jeg hadde en katt for 8 år siden og jeg kan huske at vi lærte den å åpne dører. (Det er jo ikke no triks da men..hehe) :thumbsup: det var så morsomt å se på den bitte lille kattungen som hoppe rundt og åpnet dører...hehe.. hvis det var et rom vi ikke ville at han skulle komme inn, måtte vi låse døra..! "her hjelper det ikke å lukke dører for meg.." hihi.. :fnis:   Og vi måtte alltid passe på at hoveddøra var låst!

Men var ganske koselig å dah.. hehe.. Å få besøk av han da jeg satt alene på rommet og gjorde lekser, for eksempel..  (Det var ikke akkurat de HARDE leksene.. hehe.. jeg gikk i 1. klasse da..  :flau: ) *Går på ungdomskolen nå*
Om det ikke hadde vært dyr her i verden, hadde ikke kjærlighet vært til.

Utlogget Pusen

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Triks og lydighet
« Svar #4 på: 10 Oktober 2005, 18:56:55 »
Takk for tips, da er det bare å sette i gang.

Aldri hørt om klikkertrening, men har hørt om kognitiv læring, eks. at hvis feks. telefonen en periode ringer hver gang pusen får mat, så vil den etterhvert tro at telefonringing betyr matservering. Har aldri sett en pus sikle, men i tilfelle med hunder å ville de da ha begynt å sikle når telefonen ringte. Lærte dette i forbindelse med arbeids- og organisasjonspsykologi på skolen.

Jeg prøver med en godbit i første omgang. :thumbsup:
Pusen

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Triks og lydighet
« Svar #5 på: 13 Oktober 2005, 00:10:33 »
Katten min hjemme med pappa og søstrene mine, lyder kommando: "sitt" og "gi labb"!
Det er pappa som har trent han, med godbit-metoden (hvitost)
Han setter seg ned og gir labb om det er noe han vil eller vil ha.
(griskingen... :flau:  :lol: )
Shakira løfter opp labben når det er noe hun vil, og kommer når jeg knipser på henne. Hvis vi er ute og lufter oss en tur (les: matmor må røyke) så kommer hun inn om jeg sier kom no, og knipser. Hun går også og legger seg på rommet sitt når jeg peker og sier: "no e natta"... :roll:  :engel:  Søte jenta mi, er så lydig atte!  :neie: