Skrevet av Emne: katt og rottegift :/  (Lest 1518 ganger)

Utlogget cicca

• Fin pus
  • Takket: 16
  • Kjønn: Kvinne
  • -ceclie
    • Vis profil
katt og rottegift :/
« på: 09 Oktober 2005, 18:51:59 »
Har fått geie på at naboene der jeg bor skal sette ut mus/rottegift, og jeg blir jo da litt bekymret ettersom pusen min er ute veldig mye.

Er rottegift farlig for pus om han skulle være så dum å smake på det?! Nå skulle de prøve å legge giften inne i mindre rør for å unngå at kattene rundt her ska få det i seg, men likevel.. Vil jo ikke at pusen min ska bli dårlig! :/

Sissel

• Gjest
« Svar #1 på: 09 Oktober 2005, 18:55:28 »
Rottegift er kjempefarlig for pus, og de pines virkelig hvis de spiser det!!

Hold katten din langt unna

Sissel

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #2 på: 09 Oktober 2005, 18:55:32 »
Vet ikke om katter blir tiltrukket av rottegift, men de kan jo spise rotter/mus som har fått det i seg. Da går gifta over i katten og den kan dø. Naboen min hadde en katt som døde på denne måten. Fikk det påvist hos dyrlegen.

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09 Oktober 2005, 19:00:16 »
Huff da!! No ble jeg redd her! Hva ska jeg gjøre da, kan jo ikke holde pus inne hele tiden, da vil han fly på veggene! Ska prøve å snakke med naboene, er jo fler rundt her som har utekatter.. Lurer på hva de sier til dette...

Tenkte på det med at han kan spise mus som inneholder gift, han fanger jo mus så og si daglig! ånei ånei...

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 Oktober 2005, 10:54:22 »
Er det lov å sette ut sånn gift da???  :shock: Når det er så farlig for katter??????

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #5 på: 10 Oktober 2005, 12:12:55 »
Uff,stakkars deg!!
Jeg ville pratet med de andre rundt der du bor,som har utekatter,og sammen gått å pratet med den naboen som vil sette ut gift.
Jo flere man er,jo sterkere står man jo!  :thumbsup:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Oktober 2005, 13:08:36 »
Lov er det vel, er jo ofte brukt der det er mye mus og rotter.. :/  Der jeg bor har vi jo skogen som nærmeste nabo.. Snakket med de som har satt ut giften, spurte om de hadde gitt beskjed til de andre som bor rundt der, kan jo være småunger som finner det og lurer på hva det er og(!)
De hadde visst nok ikke gitt beskjed. så jeg sa de burde legge en lapp om det i postkassene rundt der så de andre vet om det, syns det er litt viktig! Så får vi se om det er noen andre som reagerer på det og!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #7 på: 10 Oktober 2005, 13:30:52 »
Men hvis der er fullt av katter rundt om der dere bor, hva skal de med rottegift da? ingenting som er mere effektivt mot rotter/mus enn katter! Finner en mus på trappa annenhver dag omtrent jeg, og det er bare min katt!

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #8 på: 10 Oktober 2005, 13:39:45 »
ja, nevnte det for de og, de har jo til og med sagt at de finner masse mus som Tyson (og de andre kattene) har tatt, men det er tydeligvis ikke nok..  

Så nå er jeg kjempenervøs hver gang jeg slipper ut pus, ettersom giften ligger på steder hvor jeg vet Tyson liker å holde til.. :/

Sissel

• Gjest
« Svar #9 på: 10 Oktober 2005, 13:47:34 »
Jeg ville holdt katten min inne

http://www.byavisa.no/default.asp?pid=1915&item=3663

Det står jo forresten noe i artikkelen om hvor det er lov å legge rottegift. Du får snakke med naboen igjen, be han rydde opp griseriet etter seg, og holde katten inne til han har gjort det.

Sissel

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #10 på: 10 Oktober 2005, 13:57:07 »
å herremåne!

Nå ska det bli ny prat med folka når de kommer hjem!

Det er så ille å holde pus inne når han har vært vant til å løpe fritt i skogen hele tiden! Får så vondt a han når han sitter å uler foran verandadøra og ikke skjønner hvorfor han plutselig ikke får gå ut!

Det står:
"Rottegift skal ikke legges ut i garasjer eller utendørs, hvor katter kan komme over det og spise det, presiserer Mjaaland Skår."

Vel, det er nettopp det de har gjort her da...

Får se om en ny prat kan føre te no......

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #11 på: 10 Oktober 2005, 14:06:04 »
Sjekk opp hvor de er lov å legge ut giften,så du kan slå i bordet med det!
Ring skadedyrkontrollen og spør de feks... så er du helt sikker på det du sier er riktig.
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #12 på: 10 Oktober 2005, 14:22:46 »
For noen hensynsløse folk!!!!  :mad:  Lurer på om de hadde gjort det samme med eierløse hunder!!!  :mad:  hmphfrgrr...
Er så glad de ikke gjør slikt her!!!  :mad:

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #13 på: 10 Oktober 2005, 14:23:02 »
Jupp! De visste tydeligvis ikke hvor farlig giften er for kattene rundt her, de spurte meg om jeg visste no om det.
Nå som jeg har funnet ut endel mer vil jeg ta en prat med de igjen, kan jo hende det hjelper. Gjør det ikke det, vil jeg gjøre som du sier og ta kontakt med
skadedyrkontrollen.

For det kan da umulig være lov å sette ut gift som kan drepe andre sine dyr!  :mad:

NinaH

• Gjest
« Svar #14 på: 10 Oktober 2005, 19:34:32 »
Det jeg har fått vite er at rottegift skal plasseres forsvarlig og med vett , men at det ikke er noen andre spesielle restriksjoner på plassering ute.

Fikk også beskjed om at en katt måtte spise mange mus for å reagere på giften, men.. vet ikke helt jeg. det var noe med så og så mye gift pr kg katt

Giften smaker ikke noe godt for pusekatter, så de spiser det heldigvis ikke frivillig (men så er det katter med rare matvaner da)

Dette har jeg fått vite av en skadedyr bekjemper.

Jeg hadde bedt naboen om å holde giften inne, mus og rotter som er ute tar kattene seg av.. Eller isoler bedre eller lignende. Og hvis ikke hadde jeg blitt SINNA :mad:

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #15 på: 12 Oktober 2005, 16:22:16 »
Vi har avtale med et skadedyrfirma i bygården der jeg bor, men jeg har heldigvis ikke hørt om at noen av kattene har blitt dårlige. Tror nok det ikke skal være spesielt fristende for katter å smake på.  :hæh:

Utlogget cicca

• Fin pus
  • -ceclie
    • Vis profil
« Svar #16 på: 13 Oktober 2005, 14:16:51 »
Gav naboen et skriv om katt og rottegift og hva som kan skje om de får i seg giften, i håp om at det var nok til å åpne øynene deres. De har jo hund selv, så tenkte kanskje de ville fortå min bekjymring..
Men, nei.. De skjønte at jeg var redd for pusen min, og de andre rundt her, men mente at det ikke sku være no problem siden giften ligger inne i små "rør" for at katten ikke ska få tak i de.  Men hva med musene som løper inn i røret, og ut igjen, proppfull av gift, og katten min som tenker MAT, og hifer seg over byttet...

såå...

Jeg leier leilighet i huset deres, så vil nødig krangle me de, men..