Skrevet av Emne: Skinnsofa  (Lest 2796 ganger)

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
Skinnsofa
« på: 09 Oktober 2005, 14:18:32 »
Dette gjelder skinnsofan jeg har hjemme... Går det bra med den når jeg snart skal få meg katt? hva må jeg gjøre for å lære katten å ikke gå opp i sofan? Den kommer til å bli helt ødelagt hvis katten skal klatre opp på den. (mamma kommer til å reagere.)  Og da kan jeg garantere at jeg er dø i løpet av dagen.. hehe  :lol:
Om det ikke hadde vært dyr her i verden, hadde ikke kjærlighet vært til.

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #1 på: 09 Oktober 2005, 14:25:35 »
altså, vi har en annen stoffsofa på kjøkkenet. Der skal den få lov til å være men ikke i den sofan som er i stua.. :idea:

Sissel

• Gjest
Skinnsofa
« Svar #2 på: 09 Oktober 2005, 14:48:15 »
De skinnmøblene vi har bruker ikke kattene å kvesse klørne på. Å lære en katt å aldri gå noen steder er vel ikke akkurat lett. Min mormor brukte et teppe som hun alltid la under katten. Etter hvert vente katten seg til å ligge på dette teppet, så den valgte det som sitt.
Men hvis katten absolutt ikke får røre skinnsofaen, så er den eneste muligheten å stenge katten ute fra rommet med skinnsofaen i tror jeg.

Sissel

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #3 på: 09 Oktober 2005, 17:07:59 »
kattene mine ligger på skinnsofaen, men de ligger som oftest på teppe eller skinnfell oppi. Hvis du lærer katten at kloring på sofa er fy, men kloring på stativ eller klorestokk er bra, så gjør den selvfølgelig det den blir opplært til.  :thumbsup:

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #4 på: 09 Oktober 2005, 18:31:43 »
oki.. takk for svar :bigsmile:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #5 på: 14 Oktober 2005, 12:22:50 »
Et problem kan bli at katten får tillatelse til å være i én sofa, men ikke en annen. Det er ikke sikekrt at katten vil komme til å skjønne forskjellen. Vi har skinsofa på stua, men de4n har kattene knapt prøvd å klore på. Ved et par forsøk så har vi strengt sagt fy og sånn og kattene har akseptert det.

Sissel

• Gjest
Skinnsofa
« Svar #6 på: 14 Oktober 2005, 13:22:29 »
Sitat fra: -blue_luna-
Sitat fra: catzy
Hvis du lærer katten at kloring på sofa er fy, men kloring på stativ eller klorestokk er bra, så gjør den selvfølgelig det den blir opplært til.  :thumbsup:

Sånn har vi gjort det også. Katten er så veloppdragen så! Hehe!  :engel:

Sikker? Når dere er ute av rommet også?  :idea:

Sissel

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Skinnsofa
« Svar #7 på: 14 Oktober 2005, 14:10:50 »
Har aldri opplevd at mine katter har klort på skinnsofaen..stoffsofaen på rommet derimot!!  :shock:

Skinn tåler jo en del,så tror ikke den blir ødelagt så lenge katten bare bruker den til å ligge i!?
Men dette skal du selfølgelig få bestemme selv!  :flau:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
    • Vis profil
Re: Skinnsofa
« Svar #8 på: 14 Oktober 2005, 14:28:57 »
Sitat fra: Amela
Ha et ord (fy, nei, stopp) som bare blir brukt når dyret gjør noe galt

Sprut vann på dyret med vannpistol eller spruteflaske

Jeg har hørt at ved å sprute vann på katta, så kan den få vannskrekk, men vet vel ikke om det er sant??

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #9 på: 14 Oktober 2005, 14:33:16 »
Sitat fra: Lenea
Har aldri opplevd at mine katter har klort på skinnsofaen..stoffsofaen på rommet derimot!!  :shock:

Skinn tåler jo en del,så tror ikke den blir ødelagt så lenge katten bare bruker den til å ligge i!?
Men dette skal du selfølgelig få bestemme selv!  :flau:

Hehe.. om det hadde vært for meg så hadde katten sikkert fått lov å sitte på sofaen, men dette er det mamma som "reagerer"  på :mad: .  Hehe.. ellers så er det rett ut meg både meg og katta..  :flau:

Takk for svar alle sammen  :mrgreen:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #10 på: 14 Oktober 2005, 19:19:28 »
Sitat fra: Sissel
Sitat fra: -blue_luna-
Sitat fra: catzy
Hvis du lærer katten at kloring på sofa er fy, men kloring på stativ eller klorestokk er bra, så gjør den selvfølgelig det den blir opplært til.  :thumbsup:

Sånn har vi gjort det også. Katten er så veloppdragen så! Hehe!  :engel:

Sikker? Når dere er ute av rommet også?  :idea:

Sissel

hihi.. ja selvfølgelig!  :thumbsup:  :lol:

Linda

• Gjest
Skinnsofa
« Svar #11 på: 14 Oktober 2005, 19:23:55 »

Samme her. Har en gammel stoffsofa som katten får lov til å kvesse klørne på, skinnsofaen derimot rører de ikke. Men (og dette er et stort men) det hender jo at de løper i sofaen når de leker, og da blir det en del kloremerker... Skinnsofaen min ser ikke spesielt pen ut nå, og hadde jeg visst hvor lite som skal til for at det blir merker hadde jeg aldri kjøpt en så dyr sofa.

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #12 på: 14 Oktober 2005, 20:26:20 »
Sitat fra: Linda

Samme her. Har en gammel stoffsofa som katten får lov til å kvesse klørne på, skinnsofaen derimot rører de ikke. Men (og dette er et stort men) det hender jo at de løper i sofaen når de leker, og da blir det en del kloremerker... Skinnsofaen min ser ikke spesielt pen ut nå, og hadde jeg visst hvor lite som skal til for at det blir merker hadde jeg aldri kjøpt en så dyr sofa.

Nei,det kan jo være.. Nå holder jeg klørne til mine katter butte,de går jo bare inne allikavell og trenger de ikke på lik linje som utekatter..  :mrgreen:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #13 på: 14 Oktober 2005, 21:44:23 »
Men så er det egentlig slikt man kanskje må regne med når man har katter også da...:)

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
Skinnsofa
« Svar #14 på: 15 Oktober 2005, 00:15:50 »
Så sant, så sant!  :hihihi:

Nova

• Gjest
SV: Skinnsofa
« Svar #15 på: 21 Mars 2006, 21:00:13 »
Vi har skinnsofa, og vår kattunge har bare vært her i en uke. Prøver forgjeves å lære ham å bruke klorebrettet, men han vil bare det i forbindelse med lek. Sofaen vår er ødelagt, masse små hull i skinnet. Han trør så fælt når han våkner og da gjør han det i skinnet... :icon_biggrin: Men vi skal pusse opp leiligheten til sommeren og da kjøper vi nye møbler. Innen den tid MÅ han bare skjønne hva klorebrettet er til :icon_smile_pray:   :fnis[1]:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #16 på: 21 Mars 2006, 21:05:26 »
...Når katten er borte, danser musene på bordet...eller var det : Når matmor er borte, kan du banne på at katta er der den ikke har lov å være??  :icon_lol:
Nova: Bruk Feliway-spray eller Play-spray på klorestativet ditt, så blir det mer attraktivt for Pus :)

Heidi K

• Gjest
« Svar #17 på: 21 Mars 2006, 21:14:39 »
Kloring både her og der, er noe man nesten må regne med uansett når man har katter.

Har selv stoffsofa, men det er langt fra noe nevneverdig kloring på den. Her virker det som de foretrekker klorestativet. De går heller turen bort til stativet og klorer og strekker seg enn å henge i sofaen (litt stolt  :biggrin:)

Og de klorer nok ikke så altfor mye når vi er borte heller, ellers hadde jo sofaen vært et vrak.

Nova

• Gjest
« Svar #18 på: 21 Mars 2006, 21:23:41 »
Siljepilje:  Vi har brukt Catnip, og det fungerer helt sinnsykt bra på pledd, leker o.l. Det fungerer også på klorebrettet, men du skjønner, han bare koser brettet av dette lukten, klorer ikke... :icon_biggrin: He, he!

Siljepilje

• Gjest
« Svar #19 på: 21 Mars 2006, 21:28:11 »
Siljepilje:  Vi har brukt Catnip, og det fungerer helt sinnsykt bra på pledd, leker o.l. Det fungerer også på klorebrettet, men du skjønner, han bare koser brettet av dette lukten, klorer ikke... :icon_biggrin: He, he!
Kanskje det hadde vært en veldig god idè å klippe klørne hans da?? (Hvis han trør hull i sofaen?) :whistling: