Skrevet av Emne: Hva er best?  (Lest 749 ganger)

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
  • Takket: 10
    • Vis profil
Hva er best?
« på: 05 Oktober 2005, 12:33:51 »
Hei folkens!!
Jeg skal snart få meg en liten kattunge, men jeg vet ikke no om katter nesten. Er det noen som gidder å fortelle meg litt viktig info om katter?
Eller noen tips om hva som er best? Jente eller gutt?

*Takker* alle som gidder å svare   :bigsmile:
Om det ikke hadde vært dyr her i verden, hadde ikke kjærlighet vært til.

Utlogget Blære

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.heltprivat.no/blaere
Hva er best?
« Svar #1 på: 05 Oktober 2005, 14:00:57 »
Enten du velger hun eller hannkatt så bør den steriliseres/kastreres. Av de årsaker er det billigere med hankatt for det koster dobelt så mye å sterilisere en hunnkatt som det det gjør å fjerne manndommen til en hannkatt. En kastrert/sterilisert katt vil være mye roligere enn en som ikke er det.

Hvis du ønsker å ha en innekatt så er det ikke noe problem så sant du ikke begynner å slippe den ut, for da er det fort gjort at den fortsatt vil ut. Du kan også venne den til å gå i bånd men det bør gjøres mens den er kattunge, det skal vist være bortimot umulig å venne en voksen katt til å gå i bånd.

Hvis du for deg hunkatt så ikke bruk p-piller. Da det med stor sansynlighet vil medføre at hun vil få brystkreft før eller siden. Så steriliser den heller. Så sant du ikke drømmer om at den skal få kattunger så er det hipp som happ om du velger hunn eller hannkatt. Lykke til og fortell hvordan det går.
Det er ikke en ekte katt hvis den ikke kommer hjem med halveis avrevet øre og en mus i munnen
Blære
www.heltprivat.no/blaere

Linda

• Gjest
Hva er best?
« Svar #2 på: 05 Oktober 2005, 16:35:21 »
Før du skaffer deg katt bør du i hvert fall lære deg så mye som mulig om katter, det er jo et levende vesen du skal ta deg av i kanskje 20 år fremover :thumbsup: Kattebøker kan være en god kilde til informasjon, og du kan også lære mye av å spørre erfarne katteiere :)

Når du skaffer deg kattunge må du passe på at den er minst 12 uker gammel når den tas fra kattemamma, ellers risikerer du å ende opp med en "problemkatt" som kanskje aldri blir helt renslig eller kan være aggressiv og/eller utrygg (dette er bare noen av de mange konsekvensene ved å ta en katt for tidlig fra mor og søsken).

Katten skal vaksineres, to ganger som kattunge (med ca. 3-4 ukers mellomrom), revaksineres etter et år og deretter annethvert år. Er det en utekatt bør den også få regelmessige ormekurer.

Fram til kattungen er 1 år skal den ha kattungemat. Tørrfor og friskt vann bør katten ha tilgjengelig hele tiden. Tørrfor fra dyrebutikk eller veterinær inneholder all den næringen katten trenger. Det kan kanskje virke dyrt sammenlignet med den kattematen som selges i dagligvareforretninger, men mat fra dyrebutikk/veterinær har et annet næringsinnhold og katten spiser derfor mye mindre av dette (og det blir også mindre avføring for deg å fjerne). Som "kos" kan du f.eks. gi litt våtfor eller en eggeplomme et par ganger i uka :thumbsup:

Når katten er rundt 6 mnd kan den kastreres. Da sliper du problemer som løpetid/p-piller kan medføre (f.eks. livmorsbetennelse eller kreft) på hunnkatt, og urinmarkering/spraying på hannkatt. Du unngår også uønskede kattunger som kanskje går en utrygg framtid i møte ettersom det allerede er alt for mage hjemløse katter og alt for få gode hjem her i landet.

Det var vel kanskje det mest grunnleggende... Kan jo også nevne at siste nummer av Aristokatt har to veldig gode artikler som kan være verdt å lese, en om anskaffelse av kattunger og en om kattehold generelt :thumbsup:

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva er best?
« Svar #3 på: 05 Oktober 2005, 21:07:29 »
Tusen takk for info'n.. nå vet jeg iallfall litt mer.. :thumbsup: hehe..
Men vet noen omtrent hvor mye det koster å:
   1.  kastrere en hannkatt?
   2.  Sterilisere en hunnkatt?
   3.  Vaksinere katten?

:love: ååå... kan ikke vente til jeg har nok kunnskaper til å få anskaffet meg en søt liten kattunge... :bigsmile:

Linda

• Gjest
Hva er best?
« Svar #4 på: 05 Oktober 2005, 21:25:42 »
Prisene varierer nok en del fra veterinær til veterinær, så det kan lønne seg å ringe rundt å spørre. Hos min veterinær koster kastrering av hannkatt 765,-, kastrering av hunnkatt 1130,- og vaksine 340,-. Det er også lurt å ID-merke katte, det koster ca. 500,- men mange veterinærer gir rabatter dersom man gjør det samtidig med f.eks. vaksine :thumbsup:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Hva er best?
« Svar #5 på: 05 Oktober 2005, 22:19:26 »
Sitat fra: Cat_Walk
Tusen takk for info'n.. nå vet jeg iallfall litt mer.. :thumbsup: hehe..
Men vet noen omtrent hvor mye det koster å:
   1.  kastrere en hannkatt?
   2.  Sterilisere en hunnkatt?
   3.  Vaksinere katten?

:love: ååå... kan ikke vente til jeg har nok kunnskaper til å få anskaffet meg en søt liten kattunge... :bigsmile:

Så deilig å se at noen faktisk gidder "ta seg bryet" med å lære litt om katt før de anskaffer seg en!!!  :zdance:
Det finnes så mange som bare får en hos naboen uten forkunnskaper..
Blir rent stolt av deg,jeg!!  :wink3:

Hos min dyrelege koster det Ca 400 å kastrere en hannkatt,900 for en hunnkatt og ca 300 for en vaksine..
Med andre ord så varierer prisene på tjenestene fra dyrelege til dyrelege!
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Cat_Walk

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva er best?
« Svar #6 på: 06 Oktober 2005, 10:35:40 »
Dette skulle være en plikt for meg, Lenea. Men tusen takk for det  :flau: .. hehe