Skrevet av Emne: Tørr jeg slippe de ut tro?  (Lest 653 ganger)

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
Tørr jeg slippe de ut tro?
« på: 04 Oktober 2005, 11:06:36 »
Der jeg bodde før hadde jeg kattegård til Ayla, men her har jeg ikke muligheten til å sette opp det..
Så jeg begynte da å lure på om jeg tørr å slippe de ut da...
3-400 meter neddi her er det en vei som er ganske traffikert, men om de vil "besøke andre katter" så er alle kattene på "vår side" av veien, og det er fortau.

Kanskje vente til våren? Da er begge to kastrert og sterilisert.
Kattungen vil jeg uansett ikke slippe ut helt enda. Han er jo så liten enda...

Hva ville dere gjort?

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #1 på: 04 Oktober 2005, 11:49:41 »
Hmmmm.. vanskelig spm egentlig synest jeg da!  :hæh:

Jeg er av den oppfatning at alle katter,uansett rase eller huskatter,kan "lære" seg til å være ute.
Med det mener jeg at å være rasekatt ikke er ensbetydende med å være innekatt.Men jeg har selv innekatter,delvis pga redsel for sykdom i oppdrettet og fordi de ikke har pels til å være ute vinterstid. Jeg går ikke rungt å tror at mine katter ikke ville klart seg like godt ute som naboens huskatt,feks.. :)
"Alle" katter har jo ett instinkt som forteller dem at feks biler er farlige. Og uhell som påkjøring skjer som regel når/om en katt har blitt skremt,noen roper den hjem,vil fange noen på andre siden av veien og derfor ikke ser seg for når den setter over. :(

Men det hender jo!! Det er jo helt sikkert.. Og det er bare litt av tjangsen man tar med utekatter.

Jeg hadde,i din situasjon,begynt så smått å være ute ilag med minstemann-forutsatt at han er gammel nok da,har jeg hørt 16 uker svirre en plass?!? ,for å lære og gjør ham vant med omgivelsene.
Dette fordi det vil gjøre at han blir tryggere som voksen og lærer "farene" tidlig.

Samme med de store,begynt med bånd så smått i begynnelsen.
Men her er jeg litt mer usikker-det er jo vinter nå og om de er vant med å være inne er jo det ikke noe å trakte etter å være ute vinterstid,og det kanskje er kjekkere for både deg å kattene og bli vant til utelivet i deilig vårvær! Og ikke minst uten at hormonene forteller dem at det er mer spennende på andre siden av veien! ;)

Mine tanker om saken!!  :neie:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 Oktober 2005, 14:16:03 »
Ja jeg tenker selv at jeg vil vente til våren også. :)

Vil dere foresten høre en SINNA katt med løpetid?  :lol:

http://home.online.no/~lannesae/sinna.cfm

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
« Svar #3 på: 04 Oktober 2005, 19:16:55 »
Tja, jeg er egentlig litt i tvil om at alle katter har instinkt som sier at biler er farlige, og at påkjørsler er "uhell". Jeg har mange ganger sett katter i veikanten som står der og venter - skal jeg over? skal jeg ikke over? - og de løper ikke over veien før det faktisk kommer en bil! Da løper de! Og da er det ikke noen som har skremt dem, eller ropt etter dem fra andre siden av veien. Det har til dels gått bra - med knapp margin - og til dels ikke gått bra.  :leiseg:  Er det flere som har observert det samme? Her er det snakk om huskatter som, ville jeg tro, har vært vant til å være ute fra ganske tidlig alder, så det er ikke "teite rasekatter" som ikke har sett en bil før (som mine kløner, for eksempel! De hadde ikke blitt gamle...).

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #4 på: 04 Oktober 2005, 20:25:37 »
Sitat fra: csoki
Tja, jeg er egentlig litt i tvil om at alle katter har instinkt som sier at biler er farlige, og at påkjørsler er "uhell". Jeg har mange ganger sett katter i veikanten som står der og venter - skal jeg over? skal jeg ikke over? - og de løper ikke over veien før det faktisk kommer en bil! Da løper de!

Må være teite katter!  :dunk:

:wink2:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!