Skrevet av Emne: Liten rakker-fant!  (Lest 198 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Liten rakker-fant!
« på: 02 Oktober 2005, 01:16:39 »
Nå har det seg slik at jeg har vært veldig snill med lille Faramir i den tiden han har vært her (snart to uker), og tenkte jeg ikke skulle være alt for streng med han, siden han var bare 10 uker da jeg fikk han, og i tillegg var minste mann i kullet.

Nå vil jeg begynne med litt struktur og disiplin, han kan ikke få gjøre det han vil lengre, bare fordi han er søt og liten.. han er veldig turbo blitt, og klatrer både høyt og lavt.

Hva slags grenser setter dere med deres små kattunger? er det litt forskjell på oppdragelse av huskatt og rasekatt? burde jeg bare gjøre slik jeg har gjort med de to andre jeg har? de er jo veldig lydige.. shakira kommer bare jeg knipser, og kattene slutter med det ugagnet  de gjør om jeg lager "strengestemmen" min.
Altså, jeg vil liksom at han skal beholde de rare vanene han har, med å ligge på databordet og vinduskarmer, selv om de to andre har bare sofa og gulv/seng å ligge på.. men samtidig er jeg litt redd for at det blir forskjellsbehandling, og at han kan ødelegge/knuse ting med den klatringen.. skal jeg heller kjøpe et digert klatrestativ han kan boltre seg på og heller lære han at der er klatring og sofa er ligging?

Vil jo gjerne ha en lydig pus som kan vise det frem på utstillinger og slike ting..

Hva synes dere??

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
Liten rakker-fant!
« Svar #1 på: 02 Oktober 2005, 12:02:20 »
Neida, det er ingen forskjell på oppdragelse av huskatt og rasekatt. En katt er en katt!  :thumbsup:  Men hvor mye man egentlig kan oppdra en katt, er vel et spørsmål i seg selv...! Om du vil at det skal være greit for ham å klatre i vinduskarmer etc men er redd for at han skal velte ned ting, bør du rett og slett fjerne alle knuselige ting fra de stedene som han har lov til å klatre på. Ellers går de i gulvet... Og du burde kanskje fjerne knuselige ting du er redd for fra steder hvor han IKKE har lov til å klatre også, med det samme...

Jeg tror nok ikke de to andre kattene dine kommer til å synes det er "forskjellsbehandling" om han får lov til å ligge et sted hvor de ikke får være, det viktigste er at du gir alle like mye oppmerksomhet, for det kan de reagere på.

Nå har jeg ikke noe utstillingserfaring, men jeg ville tro at det som teller på oppførselsfronten på det området, er ikke om katten kommer når du knipser i fingrene (imponerende, forresten! Csoki kommer bare når jeg åpner en pose med mat.......)(men da kommer hun fort!), men hvordan katten oppfører seg sammen med mennesker, at han ikke har noe problem med å bli tatt på og løftet av fremmede etc. Og der er det vel masse kos og oppmerksomhet som skal til  :hilse:

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
Liten rakker-fant!
« Svar #2 på: 02 Oktober 2005, 12:04:27 »
Forresten, å kjøpe klatrestativ høres fornuftig ut. Husk at han blir jo stor også, og da er det ikke sikkert du synes det er like gøy hvis han bruker sofaen til akrobatikk...

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Liten rakker-fant!
« Svar #3 på: 02 Oktober 2005, 12:23:11 »
Sitat fra: csoki
Nå har jeg ikke noe utstillingserfaring, men jeg ville tro at det som teller på oppførselsfronten på det området, er ikke om katten kommer når du knipser i fingrene (imponerende, forresten! Csoki kommer bare når jeg åpner en pose med mat.......)(men da kommer hun fort!),:

:lol:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
Liten rakker-fant!
« Svar #4 på: 02 Oktober 2005, 14:59:14 »
Ja en kat er en kat så ingen forskel der.

Men ikke alle katte er helt enkle at opdrage på  :roll:
Da jeg fik min perser var opdragelse ikke noe problem. Han gjorde ikke så meget galt. Så fik jeg en burmeser og opgav helt at opdrage på dem  :lol:

Det eneste de ikke må er at være på kjøkkenbenken og på bordene. Og selvfølgelig må de ikke kradse i møbler og hænge i gardinerne. Burmeseren har lidt vanskelig ved at huske det sidste  :mrgreen:

Hvis du tænker på udstilling er det vigtigste at din kat ikke har noget imod at blive håndteret på alle mulige måder. Prøv at få gæster til at løfte og kose med den når de kommer på besøg.  :thumbsup: