Skrevet av Emne: Kloring på tapet!  (Lest 1726 ganger)

Utlogget Nitemarehippy

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Kloring på tapet!
« på: 26 September 2005, 16:11:23 »
Jeg og kjæresten min har nettopp flytta til en ny leilighet,med en hund og to katter.Men vi har fått et problem:De to kattene (søster og bror) klorer på den nye tapeten som samboeren min har slavet over i stua!Hvordan kan jeg få slutt på dette?Vil jo ikke omplassere dem,men får jeg dem ikke til å slutte,har jeg jo ikke noe valg,kan jo ikke ha dem hvis tapeten blir helt fillete av det...nå er de forvist til gangen,og det er jo ikke noe liv for to vanligvis kontaktsøkende pusekatter!Noen som har tips??

Linda

• Gjest
Kloring på tapet!
« Svar #1 på: 26 September 2005, 16:46:38 »
Har dere klorestativ/andre kloremuligheter til de?

Utlogget Nitemarehippy

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
Klorestativ,javisst!Har i massevis!/-:
« Svar #2 på: 26 September 2005, 17:26:11 »
De har et kjempefint sånt kloretre,og de er veldig glade i det også,men det stopper dem ikke i det hele tatt fra å klore på tapeten,så fort vi slipper dem inn i stua... :åhhhh:  Vi spraya til og med kloretreet med kattemynte for å inspirere de små jævlene til å kvesse klørne der i stedet,men neeeeeeei da!Kjæresten min har kommet til det punktet at han bare hater kattene nå og vil kvitte seg med dem.Jeg på min side skjønner at det sikkert er markeringsadferd eller no sånt,og syns jo ikke at de er SLEMME,men det er jo alt for dyrt med tapet til at vi kan la dem bo hos oss hvis de ikke klarer å la være å massakrere!Har litt peiling på hunder,og de pleier jo å like å bite på ting.Da pleier man å smøre inn med noe som smaker/lukter sterkt som de ikke liker,men man kan jo ikke kline inn hele veggen heller...  :?:  Litt frustrert jeg,nå....

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Kloring på tapet!
« Svar #3 på: 26 September 2005, 18:16:04 »
Lær de at kloring er nei og fy, med å lage fy skamme seg stemme, det blir de skamfulle av. Drag med fingeren nedover panna og nesen mens du lager den lyden. Knipse kan du også gjøre.

Kjøp et klorebrett og heng på veggen. gjerne med innsatt catnip. Lek oppetter brettet og få de til å kvesse der. Kan gjerne henge det der de klorer. Hvis de klorer på tapeten igjen er det bare å henge de på brettet, henvise de dit liksom. Etterhvert burde de skjønne det.

Tar gjerne litt tid slike ting, ha tolmodighet, ikke kast de ut for den minste ting! Kanskje de trenger mere oppmerksomhet, aktivisering. Kan være at de demonstrerer for noe, feil mat e.l.

Hvor gamle er de, oghva kjønn er de?

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Kloring på tapet!
« Svar #4 på: 27 September 2005, 09:22:45 »
Har dere prøvd å spraye veggen med Wash and Get Off spray? (eller noe liknende)

Det funker bra hos meg hvertfall. Kattene viker unna, men jeg må ofte spraye flere ganger.

Utlogget Nitemarehippy

• Nytt medlem
  • *
    • Vis profil
Hei igjen!
« Svar #5 på: 27 September 2005, 13:55:47 »
Nei,har ikke prøvd sånn spray,men det kan jo sikkert brukes!Som sagt,liknende ting pleier jo å fungere ganske bra på hundevalper som klør i tenna....må prøves! :thumbsup:
Forresten noen som veit om det vil ha noe for seg å klippe klørne på de små terroristene korte?Eller klorer de like mye da?
Catzy,takk for råd,disiplin er bra!Vil selvfølgelig prøve i det lengste å vende dem av med denne håpløse vanen,heller en å omplassere dem,jeg ER veldig glad i både hunden min og kattene  mine,men problemet er at dette er en ganske spesiell tapet som er lett å ødelegge,(Skulle sett de merkene de har lagd allerede!/-:)og vanskelig å reparere.Kjæresten min har brukt flere dager på å sette den i stand,og de klorer over alt på den,og hvis de får fortsette,vil hele greia være i filler ganske raskt...og hvis hele stua vår blir ødelagt av dette,så blir det ikke en liten ting lenger,hvis du skjønner hva jeg mener....  
Vel,Tusen takk for hjelp,alle sammen!  :neie:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Re: Hei igjen!
« Svar #6 på: 27 September 2005, 14:54:25 »
Sitat fra: Nitemarehippy
Forresten noen som veit om det vil ha noe for seg å klippe klørne på de små terroristene korte?Eller klorer de like mye da?
Catzy,takk for råd,disiplin er bra!

Du kan selvsagt klippe klørne på de, men om det hjelper er noe annet... Da vil de vel kanskje prøve å få kvesst de igjen da... Skal du klippe de bør du først finne ut hvordan du klipper, let på internett eller bibliotek. Skal ikke bare klippe de kort, du kan fort klippe der de har nerver, og det blir det blod søl av! Vondt for kattene er det også!
Tror du skal ta deg en tur på dyrebutikken å se om de har slik spray jeg, og/eller om de har noe annet som kan hjelpe. Men du kan jo først prøve det som vi har skrevet her, har hvertfall hjulpet meg! Ingen av mine som klorer på noe annet enn klorestativ. (eller det vil si, lille faramir gjør jo det, men han er jo bare baby enda, så vi har ikke kommet så langt med disiplinen der!) :thumbsup:

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
Kloring på tapet!
« Svar #7 på: 30 September 2005, 11:00:35 »
Tror det er viktig å vise de i praksis hvor det er lov kvesse klør, og hvor det er forbudt. Hvis de setter klørne i tapeten, si nei og løft de bort til klorestativet, setter potene mot det og ros de masse! Et par (eller tre eller ti)  sånne runder burde hjelpe de til å forstå tegninga!

Lykke til!

Linda84

• Gjest
vann!!!
« Svar #8 på: 04 Oktober 2005, 17:37:42 »
Hei!
Jeg har to kattunger og en voksen hann katt. Alltid når de gjør noe galt spruter jeg litt vann på dem med en spruteflaske og sier neeeeeei. Dette har fungert veldig bra!! :thumbsup:  :zwhoho:

Attack`s

• Gjest
Kloring på tapet!
« Svar #9 på: 04 Oktober 2005, 18:24:34 »
Hang meg opp i å omplassere for dem kvesser klørne på uegnet sted.
Den ble litt tynn syns jeg. :shock:

Ellers er mitt råd å prøve de andre rådene du har fått her,være konsekvent og tålmodig.

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
Kloring på tapet!
« Svar #10 på: 04 Oktober 2005, 19:00:44 »
Der findes et produkt der heter feliway (kjøpes hos dyrlegen) Det er en spray der indholder at stof der ligner på kattens ansigtsferomoner. Feromoner er kemiske stoffer som katten afgiver for at markere territorium og kommunikere med andre dyr. Når katten klorer efterlader den også spor. Hvis man sprayer feliway er der allerede markeret på området og katten vil ikke markere der igen. Dette produkt bruges specielt når katte urinmarkerer, men kanskje det virker ved kloring også. Er i al fald mye bedre end omplassering :hæh:

Er ikke sikker på om man kan kjøpe dette produkt i Norge. Ellers kan det købes på nettet fra danmark.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Re: vann!!!
« Svar #11 på: 04 Oktober 2005, 19:19:29 »
Sitat fra: Linda84
Hei!
Jeg har to kattunger og en voksen hann katt. Alltid når de gjør noe galt spruter jeg litt vann på dem med en spruteflaske og sier neeeeeei. Dette har fungert veldig bra!! :thumbsup:  :zwhoho:

Hvis du spruter vann på dem, resulterer det kun i at kattene dine blir redde for vann, og at det da blir vanskelig for deg å bade de hvis du gjør det eller må nødt til å gjøre det en gang...

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Re: vann!!!
« Svar #12 på: 04 Oktober 2005, 20:18:28 »
Sitat fra: catzy
Sitat fra: Linda84
Hei!

Hvis du spruter vann på dem, resulterer det kun i at kattene dine blir redde for vann, og at det da blir vanskelig for deg å bade de hvis du gjør det eller må nødt til å gjøre det en gang...

Ikke nødvendigvis.. Jeg har også en spruteflaske med vann stående innen rekkevidde om kattene skulle finne på pøbelskap.
Og de reagerer knapt på å bade engang!!  :thumbsup:
Selv om de får seg en dusj med vann av og til...
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Kloring på tapet!
« Svar #13 på: 04 Oktober 2005, 23:11:25 »
Det må jo være noen prakt eksemplar av noen katter du har, da.. mine er livredde for å bade, for før jeg begynte med andre metoder så brukte nemlig jeg også vannspruting. og de ble reddere for å bade etter jeg begynte med vannspruting da. Men selvfølgelig, det finnes jo katter som liker å bade også.
Jeg mener bare det at det finnes mange andre metoder for å få en katt til å ly, uten å måtte ty til kattens største skrekk, nemlig vann.. Det var mere effektivt med de andre metodene enn med vann, for meg da..

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
Kloring på tapet!
« Svar #14 på: 04 Oktober 2005, 23:28:54 »
Katter er jo individuelle de å..
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Kloring på tapet!
« Svar #15 på: 04 Oktober 2005, 23:33:37 »
Jada, jeg vet det, glemte bare å skrive det... :flau:  :thumbsup:

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
Kloring på tapet!
« Svar #16 på: 05 Oktober 2005, 00:51:12 »
Sitat fra: catzy
Det må jo være noen prakt eksemplar av noen katter du har, da..

Vel mine 2 birmaer har ikke noe imot et bad, mens den knall røde spruteflasken er deres store skrekk. Jeg spruter ikke vann lenger, jeg bare holder flasken   :lol:

Et større problem med bruk av vannflaske kan være katter som skal stilles ut. Da brukes nemlig en spruteflaske når bordene skal desinfiseres. Jeg har ikke merket noe til at kattene mine har reagert på disse da. Det er kun sprut fra den røde flasken de er redd...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Kloring på tapet!
« Svar #17 på: 05 Oktober 2005, 14:00:17 »
er det spesielt for rasen at birma er mindre redd for å bade eller? Veit at mco er mindre redd, eller kan faktisk like å bade også... :lol:

Linda

• Gjest
Kloring på tapet!
« Svar #18 på: 05 Oktober 2005, 16:39:35 »
Huskatten min synes det er helt greit å bade, men Birmajenta mi hater det. Gutten min har jeg bare badet en gang, men han tok det ganske med ro. Så jeg tror nok dette med bading er individuelt :thumbsup: