Skrevet av Emne: Shakira er syk...  (Lest 2431 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Shakira er syk...
« på: 26 September 2005, 15:43:54 »
Hun var på do sent i går kveld, og da var det helt bløtt og oransje-brunt, stinka noe helt forferdelig! (diare) og når vi stod opp i dag så hadde hun spydd på gulvet. Litt beige farge på. Hun er litt slapp også. Spy tror jeg hun gjorde fordi hun spiste på gress i går kveld når vi var ute å lufta oss..
Hun fikk makkekur den 20, skal jeg gi igjen? skal jeg gi til lille Faramir også? Han også fikk den 20, med dyrlege. Hvis hun ikke blir bedre til i morgen skal jeg ta henne til dyrlegen.  :syk:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #1 på: 27 September 2005, 13:09:50 »
Banminth heter ormekuren. Jeg kjøpte den på den lokal butikken, som har et lite apotek i disken, så jeg tviler sterkt på at de vet noe der. Hun har fått litt fastere avføring nå da. Vi begynte på nytt for i går kveld, og det gikk ned på høykant.
Kan hende det var bare forbigående. Tror jeg uansett kommer til å gi henne en dose me ormekur. Takk for svar!  :neie:

Attack`s

• Gjest
Shakira er syk...
« Svar #2 på: 28 September 2005, 03:53:21 »
Panacur er den eneste markekuren som tar alt.

Ellers burde du kjøpe GEM pulver på apoteket.
Det holder på væsken og kan være med å stoppe diare i noen tilfeller.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #3 på: 28 September 2005, 12:27:12 »
Tusen takk Attack's! Skal kjøpe det i dag! Tror hun har fått fastere mage, kan jo hende hun fikk diare av noe annet enn makk, men jeg skal gi henne makkekur fordet. Hun har kviknet til igjen.

Attack`s

• Gjest
Shakira er syk...
« Svar #4 på: 28 September 2005, 13:31:42 »
Det kan jo være vanlig magesyke også.
Mennesker som katter kan får det.
Som regel er det ikke noe alvorlig,men det er noe skikkelig dritt når det står på...bokstavlig talt :lol:

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #5 på: 28 September 2005, 13:55:30 »
Hvis du har skiftet fòr til henne,kan jo det og være årsaken til at hun er løs i magen.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #6 på: 28 September 2005, 15:49:28 »
Jeg ringte dyrlegen i dag, og han sa at hun har ikke bendelorm, det virker ikke på den måten. Og foret skifta jeg ETTER hun hadde fått diare. Jeg skulle prøve å faste henne i 2 dager og gi litt mindre for i 2-3 dager. Ble det ikke bedre så skulle jeg komme ut med henne. Hannkatten har nå fått ormekur som heter drontal. Den jeg har brukt virker ikke mot bendel orm :hæh:  :roll:  :åhhhh:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #7 på: 01 Oktober 2005, 13:08:12 »
Nå virker det som at hun er mye bedre! Hun er kvikkere og har ikke bløt mage lengre! Så jeg tror det hjalp med litt fasting. Det ble ikke så lenge fasting som dyrlegen sa da men.. :flau: Synes det er så vondt å se henne gå å være sulten, hun skriker jo så sårt stakkar! Hun fikk fastet i 1 1/2 dag, og så fikk hun lite for frem til nå. Nå spiser hun vanlig igjen!  :thumbsup:  Tusen takk for gode råd! :neie:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #8 på: 03 Oktober 2005, 08:31:39 »
Sitat fra: catzy
Nå virker det som at hun er mye bedre! Hun er kvikkere og har ikke bløt mage lengre! Så jeg tror det hjalp med litt fasting. Det ble ikke så lenge fasting som dyrlegen sa da men.. :flau: Synes det er så vondt å se henne gå å være sulten, hun skriker jo så sårt stakkar! Hun fikk fastet i 1 1/2 dag, og så fikk hun lite for frem til nå. Nå spiser hun vanlig igjen!  :thumbsup:  Tusen takk for gode råd! :neie:

så bra!! :bigarmhug:
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #9 på: 03 Oktober 2005, 23:28:25 »
Huff.. hun er visst ikke så bra i magen likevel.. tok ut bæsjen fra kassene i sta, og da delte en bæsj seg, av den var bløt... så jeg vet ikke jeg.. hun er veldig kvikk egentlig, hun sprang som en tulling rundt i stua i stad, sammen med Faramir.. men hun er løs i magen ja.. men det er ikke diare lenger da.. fann noe på vetshop som kanskje skal hjelpe.. kommer her:

Fra tid til annen kan det være at eiere opplever at katten har diarè. Dette kan være ubehagelig både for katt og eier. Diarè kan oppstå når katten har spist noe den ikke tåler, den blir stresset i forbindelse med for eksempel ferie eller plassering på katte-pensjonat, eller det kan være andre årsaker. Ved diarè blir det skader på tarmslimhinnen slik at dyret mister væske og avføringen blir vandig. Nå har det kommet et nytt produkt, Diarsanyl, som inneholder en leire som legger seg som en beskyttende hinne over tarmslimhinnen og beskytter denne. Dermed får tarmen fred og ro til å kunne reparere den skadete slimhinnen og diarèen stopper. I tillegg inneholder Diarsanyl salter og litt næring for å gjenopprette et stabilt miljø i kroppen.

Diarsanyl er en pasta som har god smak slik at det er lett å gi rett i munnen. Det går også an å la katten slikke pastaen fra labben. Diarsanyl gis 2 ganger daglig i 3 dager. Kan også brukes forebyggende før for eksempel plassering på kattepensjonat.

Skal jeg bestille det og prøve før jeg drar til dyrlegen? :syk:

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
Re: Shakira er syk...
« Svar #10 på: 04 Oktober 2005, 19:20:20 »
Sitat fra: catzy
Hun var på do sent i går kveld, og da var det helt bløtt og oransje-brunt, stinka noe helt forferdelig! (diare) og når vi stod opp i dag så hadde hun spydd på gulvet. Litt beige farge på. Hun er litt slapp også.

Kan det være en infektion med giardia?? Synes symptomerne passer...

Jeg har altid brugt en pasta der heter zoolac til dyr med lidt løs afføring eller diarré. Det købe hos dyrlegen (i al fald i danmark) :wink3:

Håper du for styr på magen  :thumbsup:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Shakira er syk...
« Svar #11 på: 04 Oktober 2005, 21:46:37 »
Jeg synnes du skal reise til dyrlegen først, og be han om å ta blodprøve også. Synnes hun har gått lenge nå og det er ikke bra. Har du prøvd å gi henne bare kok firsk og ris???Dette var en av de tingene jeg fikk beskjed om da en av mine kattter fikk diare over lengre tid. Litt potetmel og vann er også bra og gi i en engansprøyte flere ganger om dgen.Dette fordi potetmel stiver ved 37 grader. Men jeg villa ha fått en vetrinær til å de på henne først. Lykke til og gi vesla en go kos
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #12 på: 04 Oktober 2005, 23:31:05 »
Nå kokte jeg sei filet og ris, skal jeg gi henne KUN det? hvor lenge? tenkte å ringe dyrlegen i morgen. Skal jeg gi henne ormekur? Hun fikk ikke da hun ble syk, for dyrlegen mente hun ikke trengte det.. Men skal jeg gjøre det likevel? De to voksne kattene fikk noe som heter banminth den 20 sept, men den hjelper visst ikke mot bendelormen.. Dyrlegen mente hun ikke har bendel orm, men skalder det å prøve?

Hva er Giardia forresten?

Jeg vet ikke om hun er skikkelig dårlig i magen, eller om det bare er jeg som overreagerer litt. Men når jeg tar opp bæsjen med spaden, og litt av den henger utenfor, så detter den fra hverandre liksom, slik at jeg ser inni, der er det bløtt. Faramir har helt vanlig konsistens.
Jeg ringer hvertfall dyrlegen og hører hva han sier, om jeg skal på time eller ikke. Blir bare litt travelt å kjøre 4 mil med henne i bil, hun HATER å kjøre bil, jeg har ikke bur, og da må jeg sitte og holde henne hele veien... hun blir stiv som en pinne og hyler/syter. Så jeg tar imot gode råd som jeg kan gjøre i mellomtiden, med stor takk... :syk: Jeg kommer til å reise til dyrlegen så snart jeg får time. Stakkars lille musa mi... vet jo selv hvor ekkelt og vondt det er å ha diare. Men hun syter ikke da.. hun er veldig rastløs eneste. Men det kan være for at hun savner Ozzy også, for han er ute nesten heeele tiden nå. Og så synes hun det er så kjekt å stå ute med meg når jeg røyker, for da får hun spise gress!!  :roll:  :åhhhh:

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #13 på: 05 Oktober 2005, 17:42:20 »
Giardia er en parasit som sætter sig i tarmene og katten vil få diarre. Diarren kan forsvinde og så komme frem igen senere. Du nevnte at afføringen var lys og lukte dårlig. Det sammen med diarre er symptom på giardia infektion. Hvis jeg var dig ville jeg få dyrlegen til at ta prøver af kattens afføring. Der kan han også se om katten skulle ha orm. Ingen grund til at gi' ormekur hvis ikke katten har orm.

Undrer mig at mange katteejere ikke har bur til kattene... Umuligt at få katten transporteret sikkert til dyrlege hvis man ikke har. Katten tager turen meget roligere når den sidder i bur, evt med et tæppe op på.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #14 på: 05 Oktober 2005, 18:42:42 »
Sitat fra: Stella
Giardia er en parasit som sætter sig i tarmene og katten vil få diarre. Diarren kan forsvinde og så komme frem igen senere. Du nevnte at afføringen var lys og lukte dårlig. Det sammen med diarre er symptom på giardia infektion. Hvis jeg var dig ville jeg få dyrlegen til at ta prøver af kattens afføring. Der kan han også se om katten skulle ha orm. Ingen grund til at gi' ormekur hvis ikke katten har orm.

Undrer mig at mange katteejere ikke har bur til kattene... Umuligt at få katten transporteret sikkert til dyrlege hvis man ikke har. Katten tager turen meget roligere når den sidder i bur, evt med et tæppe op på.

Nå har jeg snakka med dyrlege. Jeg skulle komme ut og kjøpe et preparat som hjelper på løs mage. Hun har ikke diare lenger, bare litt løs mage. Virker ikke dette preparatet så skulle hun ut på mandag.
Der skal jeg sørge for at hun får det hun trenger, kanskje en vaksine også, og så chip i nakken.

Bur har jeg ikke fått kjøpt ennda, for jeg har tidligere brukt dyrlegen her i bygda, og da tok det to minutt til vi var framme. Men nå har jeg begynt å bruke noen i Ålesund, og da er det litt lengre å kjøre. Men bur skal jeg ha. Må bare få lønna først. Er egentlig blakk av katte-kjøp og utstyr.
Noen forslag til hva bur som er best? Merke, evt størrelse? Er vel ikke vits i å kjøpe et lite et?

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #15 på: 05 Oktober 2005, 21:20:22 »
Hvis du kun skal bruge bur til dyrlegen så betyder størrelse, mærke osv ikke ret meget. Hvis dine tre katte fungerer fint sammen kan det være praktisk med en rigtig stor en som alle kan være i hvis du fx skal ha alle katte til årlig vaccination. Men de er også dyre :shock:
Jeg har en mellemstor til burmeseren som jeg har udstillet, den er hun blevet transporteret langt i. Ellers har jeg en lille en som jeg har brugt til den anden kat når vi har været hos dyrlegen til vaccination.

Hva heter det du skal ha hos dyrlegen til kattens mave? Er lidt nysgerrig efter hvilke produkter dyrlegerne bruger heroppe :wink3:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #16 på: 05 Oktober 2005, 22:53:22 »
Anbefaler Atlasbur i mellomstørrelsen. De minste burene passer kun til små katter :hilse:

Du ser bilde av dem her:
http://shop.webtraders.no/zooper/items.php?category1_id=2&category2_id=20&manufacturer_id=&item_id=&searchexp=
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #17 på: 07 Oktober 2005, 13:12:27 »
Sitat fra: Stella
Hvis du kun skal bruge bur til dyrlegen så betyder størrelse, mærke osv ikke ret meget. Hvis dine tre katte fungerer fint sammen kan det være praktisk med en rigtig stor en som alle kan være i hvis du fx skal ha alle katte til årlig vaccination. Men de er også dyre :shock:
Jeg har en mellemstor til burmeseren som jeg har udstillet, den er hun blevet transporteret langt i. Ellers har jeg en lille en som jeg har brugt til den anden kat når vi har været hos dyrlegen til vaccination.

Hva heter det du skal ha hos dyrlegen til kattens mave? Er lidt nysgerrig efter hvilke produkter dyrlegerne bruger heroppe :wink3:

Nå husker ikke jeg hva preparatet heter, for jeg skal ut på dyrlegen med henne istedet. Tror det er mye bedre. Så får de ta en grundig sjekk på henne, evt å sette vaksine og chippe henne også.  :thumbsup:

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
Shakira er syk...
« Svar #18 på: 07 Oktober 2005, 20:15:36 »
Krydser fingre for at hun snart er helt på top igen :thumbsup: