Skrevet av Emne: kastrering  (Lest 1592 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
kastrering
« på: 23 September 2005, 04:10:36 »
så no har pus blitt vaksinert for i år. ormekur er tatt. han er omtrent 3-4 månader gammel. kor tid er beste tidspunktet for kastrering? kor tid blir katter eigentleg kjønnsmoden? og kva er teikn på at det skjer no snart?

er litt rett for den der markeringa. om han vert kastrert etter han har begynnt å markere territoriet sitt, kjem han til å slutte med det etterpå?

er det best å kastrere før han blir kjønnsmoden?
 han er jo litt liten for sin alder, om han vert kastrert tidleg, kjem han til å vokse uansett? (veit at okser som blir kastrerte ikkje blir så svære).

ville eigentleg spørre dyrlegen om alt dette da me var til vaksine, men ho hadde så dårleg tid.
hadde vore veldig snillt om dere kunne hjelpe meg dette!
heike

eh....har hørt at kastrerte hankatter blir feite og sløve. det vil eg eigentleg ikkje, han skal vera aktiv og på rek. korleis unngår ein at die blir sløve?

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
kastrering
« Svar #1 på: 23 September 2005, 07:16:11 »
Du kan trygt kastrere ham ved 6-7 mnd-alder, og...kastrerte hanner blir ikke spesielt fete og sløve, men får et mye bedre liv enn de som er ukastrerte.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
kastrering
« Svar #2 på: 23 September 2005, 15:12:46 »
Jeg kan også trøste deg med at:
Min Birma hann ble kastrert når han var 10 måneder. Etter det har han vokst og vokst og vokst og... ja, vokser ennå!  :thumbsup:
(nå er han 2 1/2 år)

Anne-Grete

• Gjest
Re: kastrering
« Svar #3 på: 24 September 2005, 13:45:34 »
Kastrerte hannkatter blir ikke sløve, men de kan ha lettere for å legge på seg. Derfor er det lurt å følge litt med og tenke litt på valg av for hvis det skulle bli et problem.

Attack`s

• Gjest
kastrering
« Svar #4 på: 24 September 2005, 13:58:01 »
Jeg kastrerte min ene balineser da han var kanppe 7 mnd.
Han er i dag en laaaang muskuløs katt.Han var oppi 6 kg,men er nå rundt 5 kg.
Han får fri tilgang til mat,har aldri porsjonert noenting.

Og kastratene mine er de meste lekne kattene jeg har.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
kastrering
« Svar #5 på: 24 September 2005, 17:06:16 »
det er beroligande å vite at han ikkje nødvendigvis vert sløv.

men kor tid byrjar katter å bli kønnsmoden og kva er symptomer på at det har kommt i gang?

vil han slutte å markere når han blir kastrert?

er det best å kastrere før han har blitt kjønnsmoden?

heike

Attack`s

• Gjest
kastrering
« Svar #6 på: 24 September 2005, 20:04:36 »
Fra 5-6 mnd og mot 1 år er vel innenfor "normalen" for en hannkatt å bli kjønnsmoden,men noen blir det ikke før i 2 års alder.
Mange hannkatter som markerer slutter med dette når dem blir kastrert,men noen forsetter med dette resten av livet når dem først har begynt.

Skal en ikke ha katten i avl,så syns jeg jo tidligere en kastrerer jo bedre.
Noen dyrleger er opphengt i alder,mens andre kastrerer så raskt de syns utstyret er stort nok.

Ikke alltid en kan merke det,men noen hannkatter blir mer rastløse og "jamrende" (roper på damer)Urinen kan også begynne å lukte strammere fra do kassa.

Og den som har innekatter er ihvertfall ikke itvil om de finner det for godt å spraye ned gardinene i stua(som et eksempel)

Jeg merket det på min tidligere hannkatt slik:
Urinen var ikke noe strammere på det tidspunktet.Han var 9 mnd.Men han satt sånn halvt nede i en kattekorg med et salig blikk.Jeg spratt opp av sofaen og gikk bort å løftet vekk katten.....joda,en bitteliten dråpe som stinket verre enn..... var hans gryende markerings debut :lol:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
kastrering
« Svar #7 på: 24 September 2005, 20:28:32 »
æsj....ja nettopp. trur eg skal prøve å ta han før han er kjønnsmoden, da kjem han kanskje aldri på å markere. kanskje går han rund og trur at han er kattunge. Det er jo litt stygg om ein tenker på kva seksualitet betyr for mennesker.

nei, det er jo best å kastrere katter. det er så mange stakkar utekatter her i bergen og han vart jo funne i parken og det skal ikkje bli fleire kattunger som ansvarsløse folk setter i frå seg i parken.

heike

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
kastrering
« Svar #8 på: 24 September 2005, 20:28:56 »
Takk for grundige svar forresten!

Attack`s

• Gjest
kastrering
« Svar #9 på: 24 September 2005, 21:16:08 »
En katt har ikke de samme behov og følelser som mennesker,så om han blir kastrert kommer han aldri til å klandre deg :wink2:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
kastrering
« Svar #10 på: 01 Oktober 2005, 02:37:28 »
eg har googla litt på nettet for å få litt informasjon om kastrering, spesielt tidspunktet.
herregud, det virker som om det er eit heit tema! alle har forskjellige meininga om tidspunktet.
eg vart mest overbevist om å ta han før han blir kjønnsmoden. og det betyr NO!
på mandag skal eg til veterinæren for å høre litt med ho. (trur det er best å møte opp fordi om ein ringer får ein berre prate med kontordamene som enten ikkje veit eller må stikke inn til veterinæren for å høre også får ein berre delvis svar)

kva tidspunkt trur dere er best?
er det nokon her som har erfaring med tidleg kastrasjon? er det problemer med beintetthet? eller urinveisproblem? informasjonen på nettet er veldig motsigande.
heike

Utlogget Maja

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • http://www.mystic-woods.com
kastrering
« Svar #11 på: 01 Oktober 2005, 10:20:14 »
Skrev litt om dette på et annet tema...

Det skal ikke gjøre noe å kastrere tidelig, men om det er nødvendig?
Noen danske oppdrettere gjør dette ved 3 mnd, før katter leveres ut, da de har store problemer med parring av halvrasekatter som selges.
Og de har fått garantier mot at det ikke er noe verre for katten ved tre eller seks mnd...og til mindre de er, jo bedre skulle det være fysisk, da de fortsatt er veldig aktive og lekne og sammen med mamman og resten av kullet.

Vet og at man bare kan kutte sædstrengen, noe som jo er et mye mindre inngrep....
men det vet jeg veldig lite om.... kanskje noen andre her vet mer om det?

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
kastrering
« Svar #12 på: 05 Oktober 2005, 05:43:30 »
Sitat

Vet og at man bare kan kutte sædstrengen, noe som jo er et mye mindre inngrep....
men det vet jeg veldig lite om.... kanskje noen andre her vet mer om det?

Vet ikke sikkert, men tror at det eneste det hjelper mot, er å gjøre katten steril, alle driftene og mearkeringstrangen blir igjen.. Troor jeg har lest det et sted..