Skrevet av Emne: Kan lille Faramir på 2 1/2 mnd få gourmet gold boksemat?  (Lest 473 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Kan lille Faramir på 2 1/2 mnd få gourmet gold boksemat?
« på: 22 September 2005, 13:38:13 »
Kan Faramir få boksemat? I så fall hvor mye? og hvor ofte? Noen sorter som anbefales? Han fikk litt i går, spiste seg litt for mett, litt gulpelyder, men ingenting kom ut... :flau:
Er det best å holde han til tørrfor, og oppbløtet tørrfor kanskje? det er det han har framme til vanlig... Kan han ta skade av å få i seg littegrann voksen mat, friskies? han klart å få i seg en eller to biter, men tror han har brukt å spise av morens mat også!
Takker og bukker, nikker og neier for svar!  :neie:

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #1 på: 22 September 2005, 13:58:46 »
Ingen fare... han kan ikke ta skade av å ha fått i seg litt voksenmat.  :cool:

Og heller ikke farlig å gi ham boksmat. Men du må gjøre det litt gradvis så magen hans venner seg til det,viss ikke kan han få diare.
 Diare for kattunger er veldig farlig,det skal ikke gå mange dagene før man må gjøre noe om kattungen får det.
Dette fordi tarmene er så ømfintlige og går en kattunge lenge nok ned diare kan den bli kronisk. de kan også utvikle en annen tarmsykdom,men den husker jeg ikke hva heter i farten!  :roll:
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Sissel

• Gjest
Re: Kan lille Faramir på 2 1/2 mnd få gourmet gold boksemat?
« Svar #2 på: 22 September 2005, 14:01:01 »
Jeg bruker å ta en liten posjonsboks å gi til tre katter på deling pr dag. Hovedfòret er tørrfòr. Det er mer næring i det, sunnere og gjør mye godt både med å forebygge dannelse av tannstein og hårballer.

Hvis du vil gi boksmat, så er vel boksmat kjøpt hos dyrlege eller på dyrebutikk å anbefale. Jeg bruker scientific og hills til mine.

Han trenger ikke oppbløtet tørrfòr. Mine unger på seks uker har spist tørt tørrfòr hele tiden (og "ordentlig boksmat ) fra de var 4-5 uker, så de klarer det fint. Jo tidligere de venner seg til å spise tørrfòr jo bedre er det syns jeg.

Han tar ikke skade av friskies, men det gir ham ikke like mye næring som et annet kvalitetsfòr gir. Friskies smaker mye bedre (syns i hvert fall mine katter), så det kan hende de foretrekker det, men hovedfòret bær være kvalitets tørrfòr.

Sissel

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #3 på: 22 September 2005, 20:51:43 »
Oki! Takk! Han fåt tørrfor fra royal canin, og vann, og så litt oppbøtt rc, bare for å gi han en overgang fra det han er vandt til! Han skal ikke få bløtfor fra butikken mere, skal kjøpe på dyrebutikk! Han var bare så rask å spise av det som de to andre får. Har kjøpt ny matskål med slik brett på i dag, så slipper vi rotet!!  :thumbsup: Jeg følger nøye med på avføringen, den virker fast og fin! Men den er veldig mørk da, er det vanlig?

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22 September 2005, 21:56:21 »
Jada,det er helt vanlig...
Om du er sikker på at det ikke er blod i den da!

Sissel

• Gjest
« Svar #5 på: 22 September 2005, 22:32:59 »
Sitat fra: Lenea

LOL, ikke skrem jenta da. Avføringen til mine dyr bruker å være temmelig mørk ja  :thumbsup:

Sissel

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #6 på: 22 September 2005, 22:41:58 »
Her er også avføringen mørk, tror kanskje det har med type mat å gjøre rett og slett.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #7 på: 22 September 2005, 23:10:17 »
Sitat fra: Sissel
Sitat fra: Lenea

LOL, ikke skrem jenta da. Avføringen til mine dyr bruker å være temmelig mørk ja  :thumbsup:

Sissel

Oj!!  :shock:
Ikke meningen!! Uff...  :humre:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 22 September 2005, 23:20:59 »
nei noe blod er der ikke!!  :thumbsup:

Utlogget Alice

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #9 på: 23 September 2005, 15:07:21 »
Her i huset får de Wiskas posjonsposer eller Friskies Gourmet Gold (sånne små bokser) på deling 2-3 ganger i uken. Når våtforet bare er en koseting av og til tror ikke jeg det er så nøye om det kommer fra vet/dyrebutikk eller butikken. Det er jo tross alt ikke der de får næringen sin fra...
(så lenge det ikke blir brukt for å "feite" opp tynne puser, da bør kvalitetsvåtfor brukes.)

Linda

• Gjest
« Svar #10 på: 23 September 2005, 15:11:17 »
Hunnkatten min får litt Gourmet Gold når jeg skal lure i henne p-pille, men jeg ville ikke gitt dagligvarebutikkvåtfor til kattunger. De har jo et helt annet næringsbehov enn voksne katter, og spiser de seg mett på f.eks. Friskies eller Whiskas får de jo ikke i seg den næringen de trenger.

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #11 på: 23 September 2005, 15:15:18 »
Sitat fra: Linda
Hunnkatten min får litt Gourmet Gold når jeg skal lure i henne p-pille, men jeg ville ikke gitt dagligvarebutikkvåtfor til kattunger. De har jo et helt annet næringsbehov enn voksne katter, og spiser de seg mett på f.eks. Friskies eller Whiskas får de jo ikke i seg den næringen de trenger.

Så lenge hovedforet er RC kitten? Og det bare er for kos et par ganger i uken?  :hæh:

Linda

• Gjest
« Svar #12 på: 23 September 2005, 15:24:47 »
Sitat fra: Alice
Sitat fra: Linda

Så lenge hovedforet er RC kitten? Og det bare er for kos et par ganger i uken?  :hæh:

Jeg ville ikke gjort det nei, men det betyr vel kanskje bare at jeg er ekstremt hønemor ;) Jeg pleier å kjøpe sånne brett med Hill's våtfor hos veterinæren, så får de heller det som kos :thumbsup: Synes det er betryggende å vite at de får i seg kvalitetsmat, Whiskas advarte veterinæren min meg mot å gi så det holder jeg meg unna.

Utlogget Alice

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • Min lille krok...
« Svar #13 på: 23 September 2005, 15:28:16 »
Nå er jo mine blitt voksne da, men jeg har aldri hatt problemer med Wiskas våtfor...
Kjøper jo av og til våtfor i dyrebutikken også, og har ikke merket forskjell.

Sissel

• Gjest
« Svar #14 på: 23 September 2005, 15:45:43 »
Enig med Alice. Jeg gir mine voksne katter bare litt boksmat, og de får gourmet eller whiskas.

Ungene derimot, som får boksmat to ganger om dagen, får kvalitets boksmat ved siden av RC babycat (og exigent som de stjeler fra mamma og mamma). Siden de får så mye, og siden det er kjempeviktig at de får i seg næring, så gir jeg ikke butikk bokser.

Siden mamma og mamma ikke får lov til å stjele fra ungene, så har de plutselig funnet ut at dyrlegefòr og zoobutikkfòr faktisk er ganske godt. Det er jo kjempepositivt, men en helt annen side av saken da...

Sissel

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #15 på: 23 September 2005, 15:49:50 »
Smme her!

Mine voksne katter får boksmat fra butikken,mens kattunger får boksmat fra veterinær eller dyrebutikk!
Aldri hatt problemer med butikkvåtfor!  :thumbsup:

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 24 September 2005, 00:09:27 »
Alle mine kattunger har vokst opp på boksemat.
Begynte med Hills men etterhvert ble det Gourmet.
Dem fikk det i kittens tørrforet for å lære å spise ,og etterhvert ble det liksom kveldskosen å få blandingen.

Men de store kattene her får det bare av og til.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #17 på: 24 September 2005, 00:53:04 »
jeg skal ikke gi han mere før jeg har fått tak i på dyrlegen. Tar ingen sjanser. Da skal jeg få tak i til de to andre også. Og kun gi en gang i uka! Takker for svar!!