Skrevet av Emne: hvor gamle burde guttekattene være før de kastreres??  (Lest 1184 ganger)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
hvor gamle burde guttekattene være før de kastreres??
« på: 18 September 2005, 20:27:56 »
jeg har fått meg 2 brødre som er nå blitt 3mnd gamle...jeg har kun jenter ifra før og har dessverre ingen aning når det gjelder guttene....har liksom hørt 6mnd der og 8mnd her og vet ikke hva som er riktig...hva mener dere???

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Linda

• Gjest
« Svar #1 på: 18 September 2005, 20:36:00 »
Jeg har også hørt at 6 mnd er greit, men det kommer nok litt an på størrelsen på katten også. Noen veternærer har 2kg som minimum.

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 September 2005, 20:40:17 »
oki....det visste jeg faktisk ikke.....får ringe til vetn som jeg bruker til de andre jeg har....:-)

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 18 September 2005, 20:52:35 »
Tror det har med dosering av narkose å gjøre, det skal visstnok være lettere/tryggere på litt større dyr.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #4 på: 18 September 2005, 20:56:47 »
Vår veterinær sier 6 måneder er minimum på gutter :thumbsup: Skal kastrere vår guttebass om en måned.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lenea

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://megamiaows.atspace.com
« Svar #5 på: 18 September 2005, 21:32:54 »
Min veterinær nekter å gjøre det om katten ikke er minimum 10 mnder.. :)

Best å høre med din vet tror jeg..
(N)Mega Miaow's Devon Rex- bøller med krøller!!

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #6 på: 19 September 2005, 15:03:37 »
......Og min veterinær sier 8 måneder :roll:

Utlogget Bytigern

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #7 på: 21 September 2005, 10:58:15 »
Og det finnes de som går ned til 4-5 måneder.
Begge steinene bør i allefall ha falt ned i pungen, men det skjer jo som regel ganske tidlig.

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 27 September 2005, 18:20:16 »
hmm....alle har hørt forskellig skjlønner jeg....vil ihvertfall at de skal kastreres før de får kjønnsdrift og har hørt dette kommer i 6-8mnd alder....

Utlogget Stella

• Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #9 på: 01 Oktober 2005, 21:38:51 »
I danmark er det ikke uvanligt at kastrere både hun og han killinger inden de flytter hjemmefra. Kastreret som 12 uger og flytte i nyt hjem 14 uger gammel.
Et emne der kan få en del diskutioner igang :-)

Stella

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #10 på: 01 Oktober 2005, 21:42:37 »
Høres interessant ut å kastrere dem så tidlig :thumbsup: Fordelen må jo være at man er sikker på at pusene ikke blir pappa til noen uønskede kattunger.

Bakdelen aner jeg ikke, noe må det jo være siden de ikke vil kastrere så tidlig her i Norge :hæh: Kastreres de annerledes i Danmark i forhold til i Norge ?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Heidi76

• Gjest
« Svar #11 på: 02 Oktober 2005, 13:44:29 »
Jeg snakket med dyrlegen min om dette da Sofus skulle få vaksine mot øremidd. Vi tror han kom til verden i juni en gang og hun anbefalte oss å kastrere han i desember. Da er vi på den sikre siden og får tatt han før han blir kjønnsmoden selv og før det begynner å svinse kjønnsmode damekatter rundt huset her.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #12 på: 02 Oktober 2005, 13:50:27 »
Vi skal kastrere vår pus når den er 6 måneder ( minstekrav hos dyrlegen vår )

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #13 på: 02 Oktober 2005, 14:26:51 »
Sitat fra: liten
Høres interessant ut å kastrere dem så tidlig :thumbsup: Fordelen må jo være at man er sikker på at pusene ikke blir pappa til noen uønskede kattunger.

Bakdelen aner jeg ikke, noe må det jo være siden de ikke vil kastrere så tidlig her i Norge :hæh: Kastreres de annerledes i Danmark i forhold til i Norge ?

Ja det er i alt fald en fordel. At katten ikke skal "slås" med hormoner når den bliver kønsmoden er også en fordel. Hvis man har mere end en kat kan det godt skabe problemer når der hankatten bliver fertil.
Jeg kender ikke meget til "katteverdenen" her i Norge endnu så ved ikke hvor store forskelle der er på de to lande. I danmark findes der desværre for mange som avler på katte med lukkede stamtavler, blander racerne og sælger katte som racerene selvom de er langt fra at være det. Mange af disse steder lever kattene under kummerlige forhold og registrerede opdrættere af de udsatte racer gør alt de kan for at for at forhindre at deres dyr havner i hænderne på disse folk.
At kastrere killinger inden de flytter ud i nyt hjem er den eneste sikre måde at gøre det på.

For nogle år tilbage var der ikke mange dyrlæger som ville kastrere så unge katte, men i dag er der mange som gør det. Den største udfordring for dyrlægen er som en her nævner, at dosere narkosen. Men hvis man kan kastrere kaniner og operere på andre smådyr så er det jo også muligt på en en 12 ugers kat :wink3:

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #14 på: 02 Oktober 2005, 19:11:44 »
Hvor mye koster det å kastrere en katt i Danmark???? Vet at det er billigere i Sverige, enn i Norge hvertfall :?:

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #15 på: 02 Oktober 2005, 22:55:14 »
Sitat fra: Mirum
Hvor mye koster det å kastrere en katt i Danmark???? Vet at det er billigere i Sverige, enn i Norge hvertfall :?:

Uhh det er meget forskelligt. Da jeg fik min perser kastreret og chippet kostede det omkring 900kr. Vil mene at langt de fleste steder koster under 1000kr for en hankat og lidt over for en hunkat. Det kan gøres meget dyrere og meget billigere alt afhængig af hvor i landet du bor, og om du er hos en lokal dyrlæge eller på et større dyre hospital.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #16 på: 02 Oktober 2005, 23:03:07 »
Skal kastrere, øremerke og vaksinere en guttepus om 10 dager, legger inn her etterpå hva regningen kommer på :hilse:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #17 på: 03 Oktober 2005, 12:44:43 »
etter å ha lest mykje på nettet om akkurat beste tidspunktet for kastrering ville eg høre med dyrlegen kva ho syns om å kastrere tidleg. pusen min er no omkring 4 månader gamal. men eg veit ikkje heilt, det var ikkje så veldig givande å snakke med dyrlegen.
 fyrst og framst virker det alltid som om ho har dårleg tid, så eg greide ikkje heilt spørre om det da me var inn til vaksine. no  har eg vore innom for å veie han og ville nytte anledningen for å spørre.  eg fekk ikkje snakke med dyrlegen, kun med kontordamene. og einaste kommentar var: ja, me kan kastrere så tidleg om du ønsker det. me ville helst vente til han blir 6 månader, men me kan ta han før. eg hadde håpt at dyrlegen ville 1) fortelle meg om pro&contra ved ein tidleg kastrasjon 2) forklare litt om korleis og kva som blir gjort 3) ta seg litt tid.
forventer eg for mykje?
isteden får eg kun beskjed om å levere han inn i 8-tida, hente han i 16-tida. punktum. meir informasjon får eg ikkje. om eg spørr eksplisitt er det tydleg at dei syns at eg er veldig plagsom, uffer litt og svarer slik at eg ikkje heilt får svar likevel.

har no avtale til kastrasjon i morgon og er slettens ikkje sikker om det er riktig å gjera det så tidleg og ikkje minst ved denne dyrlegen. føler meg ikkje trygg der eigentleg. kor mykje kan gå galt ved kastrasjon?

dyrlegen er nok grei (trur eg), men ein får jo kun snakke med kontordamene og det er vel dei som syns at eg er brysom.

kva skal eg gjera?

det finns jo fleire dyrleger her i byen, men denne der ligg geografisk veldig bra til. det er ein 10min-gåtur og eg kan bære pusen på armen, me har ikkje transportbur.

uff. forventer eg for mykje av dyrlegen?
heike

Utlogget Stella

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #18 på: 03 Oktober 2005, 13:05:35 »
Nej du forventer ikke for meget af dyrlægen.

At aflevere sin bedste ven til en operation er en stor tillidssag. Jeg havde aldrig brugt en dyrlæge jeg ikke var tryg ved, uanset om de var billigst eller var tættest på.

De forskellige dyrlæger jeg har haft, har altid svaret på min spørgsmål og givet mig den information jeg har bedt om uden at være irriteret over det. Det er jo deres job.

Jo yngre en kat bliver kastreret jo hurtige kommer den sig over narkosen. Du trenger ikke være redd for at kastrere katten din i denne alder. Men er dy utrygg ved dyrlægen, så skift til en anden.

Til sidst vil jeg råde dig til at købe et transportbur. Der kan ske meget på 10min gang. Især når du skal hente ham efter operationen.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #19 på: 03 Oktober 2005, 13:50:16 »
takk! etter å ha vore "den brysomme" katteigaren som gjer kvardagen til kontordamene vanskeleg var det litt godt å høre at eg ikkje er på villspor ved å forvente litt informasjon.

diverre virker det som om eg ikkje har så stor valg når det gjeld dyrlege. eg har sett på nettet etter fleire dyrleger her i bergen og resultatet er nedslåandes: alle andre dyrleger er langt ute slik at ein må ta bussen. og det å ta bussen er jo meir stress for katten enn nødvendig liksom.

grunnen til at eg har lyst å kastrere han no er at har ei bekjennt som har hankatt som begynnte å markere allereie i 5 månadsalderen og vart ikkje kastrert før 6 månads-alderen. han har aldri sluttet å markere og heile huset stinker som faen.

også har eg lest at det er fordeler ved å kastrere tidleg fordi veven rundt der ein skal skjære er ikkje endå så fast, slik at ein ikkje treng å skjære så mykje, det vert mindre blødninger. det skal og vera kortere narkose siden det er fortere gjort. også påstås det at yngre katter kjem seg fortare etter operasjonen, nett som sår ved menneskebarn-det leges fortare liksom.
det er informasjon henta frå nettet, virker troverdig men ein veit jo aldri kva ein skal stole på om det er veldig mange motsigande synspunkt.

også har eg fri denne veka, slik at eg kan passe han litt når han føler seg nedfor pga inngrepet.

eg trur eg gjer det i morgon.
har ellers hørt skryt på sjølve dyrlegen, at ho er flink fagleg sett. håper det stemmer. er som sagt litt låst iom alle andre dyrleger ikkje er i sentrum.

transportbur: trur ikkje han ville likt det særleg. men han koser seg på armen, legg seg ned og nyter utsikten liksom. når det er regn ute og han gidd ikkje ut, så går eg ein runde med han på armen.  virker som om han koser seg!
heike