Skrevet av Emne: junior mat  (Lest 981 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
junior mat
« på: 18 September 2005, 15:08:57 »
Kor viktig er det at pusen min (trur ca. 4-5 månader) får juniormat?

Det er veldig sjeldent at vanlege matbutikker har juniormat, som oftast er det berre whiskas og det er veldig dyrt og berre små poser. (elsker pusen min, men er student uten lån eller stipend, men med deltidsjobb, eg må passe litt på pengane).
Det skjer ofte at han får voksen mat. Er det farleg?

Er kattemat som ein får på vanleg matbutikk grei kattemat, eller bør eg kjøpe på dyrebutikk? (det var det med pengane)

kor stor skal ein katt i han sin alder vera? I det siste innbilder eg meg at han ikkje lenger veks så fort som han gjorde da han var yngre. (for 3 vekar siden blei han vaksinert og dyrlegen sa ingenting om storleik, så eg rekner med at han er heilt normal, men likevel innbilder eg meg at han har stagnert ltt i vekst)

heike

Linda

• Gjest
junior mat
« Svar #1 på: 18 September 2005, 15:31:31 »
Det beste er å gi katteungemat fra dyrebutikk/veterinær, da er du sikker på at katten får den næringen han trenger. Kattunger har et litt annet næringsbehov enn voksne katter. Prisen på dyrebutikkfor kan kanskje virke høy, men dette foret inneholder mye mer næring enn det du får kjøpt i dagligvarebutikken, så katten trenger bare å spise en brøkdel av dette. Så i lengden blir det faktisk mye billigere å gi et godt for, og det blir også mye mindre avføring å fjerne :thumbsup:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
junior mat
« Svar #2 på: 18 September 2005, 15:49:26 »
ja, det har lest ofte no her på forumet. kanskje eg skal prøve det ein gong. men ein må jo nesten kjøpe store sekker for at det skal vera rimelig pris. vert ikkje tørrforet sin aroma og smak dårleg av å stå så så lenge? eg har iallefall opplevd at han ikkje liker så godt siste resten av ein sånn pappekse med friskies.
er det billigare å kjøpe foret ved dyrlegen eller dyrebutikk? kan tenkje meg at dyrlegen ikkje er nødt til å tjene noko på forsalg, mens dyrbutikker lever av dette.
er ikkje grisk, men må som sagt passe pengane.
heike

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
junior mat
« Svar #3 på: 18 September 2005, 15:51:56 »
Jeg anbefaler også mat fra dyrebutikken, men tror ikke det er 100 % nødvendig med kattungemat når de er 4-5 mnd gamle. Labben er 5 måneder gammel og han får voksen mat siden vi har en katt som er nesten 10 år gammel :thumbsup:

Ser ikke ut som han lider av dette akkurat, han springer rundt som en galning hehe.. ( vi fôrer med Royal canin ( sånn mot tannstein ) og Hills ( vanlig voksenfôr )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Linda

• Gjest
junior mat
« Svar #4 på: 18 September 2005, 16:06:01 »
Dyrebutikkfor kommer i lufttette sekker, så det er nok litt mer holdbart enn pappesker. Jeg har en bøtte med lokk som jeg oppbevarer maten til mine katter i, og har den stående på boden der det er litt kjølig. Har ikke opplevd at aromaen blir dårligere selv om maten står en stund.

Husk også på å bytte fortype gradvis, går du for brått over til et annet for kan katten bli dårlig i magen.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
junior mat
« Svar #5 på: 18 September 2005, 16:38:07 »
Sitat fra: Kater&ich
ja, det har lest ofte no her på forumet. kanskje eg skal prøve det ein gong. men ein må jo nesten kjøpe store sekker for at det skal vera rimelig pris. vert ikkje tørrforet sin aroma og smak dårleg av å stå så så lenge? eg har iallefall opplevd at han ikkje liker så godt siste resten av ein sånn pappekse med friskies.
er det billigare å kjøpe foret ved dyrlegen eller dyrebutikk? kan tenkje meg at dyrlegen ikkje er nødt til å tjene noko på forsalg, mens dyrbutikker lever av dette.
er ikkje grisk, men må som sagt passe pengane.
heike

Jeg kjøper Hill's hos dyrlegen min...  Der får jeg en sekk for 380 kr, 10 kg...
Denne sekken varer i ca 5 måneder.. Så hvis du regner på det, blir det faktisk ikke dyrere :thumbsup: Hos min dyrlege, får man pengene tilbake hvis katten ikke liker fôret!!
Kattene mine har fått finere pels, og er aldri dårlige i magen...  :cool:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
junior mat
« Svar #6 på: 18 September 2005, 16:52:36 »
pus og eg skal til dyrlegen i løpet av dei neste 2 vekar, han skal få andre vaksine. Eg kan ta med meg ein sekk, kanskje. spørs reint praktisk sett fordi eg ikkje har transportbur til pusen min (dyrt, det òg), men bærer han på armen. det liker han, han vert pakka inn i genseren min og har det lunt og varmt. men det betyr at eg ikkje har ein arm ledig for å drasse med meg ein sekk. kanskje må eg gå to gonger.

rart forresten, har no ofte lest og hørt at katter ikkje liker å bli bært. min katt digger det, han vert alltid rolig og avslappa med ein gong me har funne rett stilling. av og til når han nekter å gå ut fordi det regner (noko som er ganske pysete av han syns eg, me lever jo i Bergen der det regner stort sett heile tida), så pakker eg han godt inn i genseren, også går me ein tur rund huset. han liker det.

kattemat: ka, eg trur eg skal kjøpe kvalitetskattemat. hugser eg fekk smaksprøve av eukanuba ved dyrlegen, så det er vel det han sel. er det grei mat?

heike

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
junior mat
« Svar #7 på: 18 September 2005, 16:55:56 »
har forresten skifta fôr veldig mange gonger, han får ny type mat nesten kvar gong. (eg tenkte at det må jo vera kjedelig å alltid spise det same, han er som sagt min første pus og eg veit ikkje så mykje om katter endå).
 han har aldri vore dårleg i magen.

Linda

• Gjest
junior mat
« Svar #8 på: 18 September 2005, 17:34:56 »
Katter bør ikke ha for stor variasjon i kosten. Det optimale er vel å holde seg til en type tørrfor som hovedkost, så kan man heller gi boksmat o.l. en gang i blandt som "kos".

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
junior mat
« Svar #9 på: 18 September 2005, 18:35:22 »
Eukanuba er bra mat :thumbsup:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
det nye fôret
« Svar #10 på: 21 September 2005, 00:59:03 »
ok, eg har gjort det, kjøpte mat ifrå veterinæren, spesific heiter det. kva veit dere om det merket??
Eg blanda foret eg hadde frå før (friskis) med det nye, slik at pus kan venne seg til det nye foret, tenkte eg. men nei da. null komma nix hadde han plukka ut det nye foret, berre friskis igjen i matskålet. Pusen min har smak! Trur eg berre kaster friskis no.

men dyrlegen sa at pus var litt liten for sin alder! ho sa at det er ofte slik når du finn kattunger, ein veit ikkje kva dei har vore gjennom liksom. eg håper at det nye foret hjelper han å bli litt større. Dyrlegen sa at han var i veldig god form, berre litt liten. bekymmrer meg litt, eg.

hehe...dere skulle sett pusen min ved dyrlegen! eg har ikkje transportbur, men bærer han på armen. det liker han fordi eg tek ullgenseren rund han slik at han har det lunt og varmt og godt. ved dyrlegen var det 3 store hunder som lagde mykje styr og liv, men pus låg heilt avslappa på fanget mitt. snakk om å vera overlegen! trur han syntes synd på stakkars hundene fordi dei måtte vera hund og ikkje katt.

heike

Linda

• Gjest
junior mat
« Svar #11 på: 21 September 2005, 07:54:48 »
Specific er bra :thumbsup: Dersom pus trenger å legge litt på seg kan du f.eks. gi eggeplomme med litt fløte i et par gager i uka (ikke gi eggehviten!) eller Hill's a/d høyenergifor (våtfor som får kjøpt hos veterinær). Det finnes også Hill's kattungevåtfor (også hos veterinær), men min lille pus liker a/d bedre så han får det :thumbsup:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
junior mat
« Svar #12 på: 26 September 2005, 00:42:07 »
eg hat no som sagt kjøpt specific kattunge-tørrfor. Etter første begeistringen (han plukka ut all specific og lot berre vera friskis igjen, så klager han no på maten. det har han aldri gjort før.
Eg har riktignok kutta ut mesteparten av boksmaten og, noko som han liker veldig. No får han berre bittelitt kvar dag for smaken sin del. eg vil jo at han dekker næringsbehovet med specific og ikkje med whiskas.
så no sitt han der med anklagande augo, er svolten men gidd ikkje ete specific. skal eg berre vera streng og ikkje gi han boksmat fram til han aksepterer at han skal ete 90% tørrfor?
heike

Linda

• Gjest
junior mat
« Svar #13 på: 26 September 2005, 00:49:09 »
Jeg ville ikke gitt Whiskas i hvert fall. Da er boksmat fra veterinær eller dyrebutikk et mye bedre alternativ :thumbsup: Kattene mine får Hill's våtfor et par ganger i uka, og det setter de veldig pris på. Bare tørrfor blir nok kanskje litt kjedelig i lengden.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
junior mat
« Svar #14 på: 26 September 2005, 00:51:34 »
Sitat
Har lest at katter er det pattedyret som trenger mest protein i forhold til kroppsvekt det første leveåret. Kattemat for eldre katter inneholder endel mindre protein enn kattungematen. Det går selvsagt sikkert helt fint å gi kattunger voksenfor, men det kan godt hende den trenger mer protein for å kunne vokse optimalt. Morsmelk fra katter er visst også noe av det mest proteinrike vi finner i dyreriket. Store mengder proteiner for voksne katter, er derimot ikke så veldig heldig. Noe av det omdannes til salter som kan krystallisere seg i urinveiene.

--QoS

Det vil si at det er bedre med voksenmat til kattunger enn med kattungemat til voksen katt  :thumbsup:
 ( Labben er flink til å tigge til seg mat fra oss også da, kjøtt, kylling, fisk, lever osv  :thumbsup: så tror neppe han mangler protein )

Han elsker rå lever, slikket gulvet i flere minutter etter at han fikk et lite stykke hehe..

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
junior mat
« Svar #15 på: 26 September 2005, 00:58:17 »
Labben har det kjempebra han :thumbsup: